Your CPU has beeb changed ...?
Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-03-05 12:36

Hej igen ...

Nå nu kom der alligevel liv i dyret men nu skriver den:

"CMOS checksum error - Defaults loaded.
Warning!! Your CPU has been changed."

Og så kan jeg hverken komme i BIOS eller noget andet ...

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-03-05 12:38

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> crashed Echelon
writing news:I2z_d.58$a53.35@news.get2net.dk:

> "CMOS checksum error - Defaults loaded.
> Warning!! Your CPU has been changed."
>
> Og så kan jeg hverken komme i BIOS eller noget andet ...

Husk evt. at skrive i samme tråd, da du nu har 2 tråde.

Måske defekt CMOS batteri, som gør den glemmer indstillingerne i BIOS.

--
Bjarke Andersen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-03-05 12:46

> Husk evt. at skrive i samme tråd, da du nu har 2 tråde.

- sorry

> Måske defekt CMOS batteri, som gør den glemmer indstillingerne i BIOS.

- har lige taget det ud og sat det i igen (og fjernet HD og CD) men nu
starter den slet ikke ...

ras

Fra : Laziter [9440]

Dato : 18-03-05 14:22

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
newsz_d.62$rx4.26@news.get2net.dk...

> - har lige taget det ud og sat det i igen (og fjernet HD og CD) men nu
> starter den slet ikke ...

Kortslutning(er) mellem bundkort og kabinet?
Et eller andet kabel er monteret forkert?
Jumper til Clear CMOS sidder forkert?
Tastatur og mus er byttet rundt (kan give bootfejl på enkelte systemer).

Tjek systematisk ALT der kan løbe strøm igennem (stop bare ved vægkontakten
) og se om der ikke skulle være sneget en lille fejl ind under
montering.

Mvh
Benjamin

Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-03-05 15:22

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> Kortslutning(er) mellem bundkort og kabinet?

- er tjekket ... der er ingen sider i kabinettet, så det er næppe det

> Et eller andet kabel er monteret forkert?

- mjae ... det kan vel dårligt lade sig gøre ...

> Jumper til Clear CMOS sidder forkert?

- hvad vil der sige i praksis?

> Tastatur og mus er byttet rundt (kan give bootfejl på enkelte systemer).

- er tjekket

> Tjek systematisk ALT der kan løbe strøm igennem (stop bare ved
vægkontakten
> ) og se om der ikke skulle være sneget en lille fejl ind under
> montering.

- det virkede første gang, jeg tændte det ... nu er HD og CD afmonteret igen
og efter et par forsøg er den startet, men skriver:
"CMOS checksum error - Defaults loaded". Hvad betyder mon det? Jeg kan gå i
BIOS og har lige været der for at indstille uret. Er der andet, jeg skal
indstille?

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-03-05 16:21

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> crashed Echelon
writing news:G1C_d.284$_v.189@news.get2net.dk:

> "CMOS checksum error - Defaults loaded". Hvad betyder mon det? Jeg kan
> gå i BIOS og har lige været der for at indstille uret.

Det betyder at BIOS har glemt sine indstillinger og dermed loader default.
Derfor jeg skrev tidligere at batteriet måske skulle skiftes, de løber jo
tør for strøm på et eller andet tidspunkt.

--
Bjarke Andersen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-03-05 16:24

> Det betyder at BIOS har glemt sine indstillinger og dermed loader default.
> Derfor jeg skrev tidligere at batteriet måske skulle skiftes, de løber jo
> tør for strøm på et eller andet tidspunkt.

- bunkort og batteri er nyt ... men derfor kan batteriet jo godt være i udu
.... nuvel. Det undrer mig nu stadig, at hver gang jeg har sat en disk el.
lign til vil den ikke starte. Men venter jeg lidt, tager batteriet ud og
sætter det i igen og laver samme nummer med ram-klodsen kan jeg starte (nnår
jeg altså har pillet disken af igen).

ras

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-03-05 22:38

> [...]
> lign til vil den ikke starte. Men venter jeg lidt, tager batteriet ud og
> sætter det i igen og laver samme nummer med ram-klodsen kan jeg starte

Når du kommer i bios vil der typisk være en funktion i retning af "load bios
optimal" eller lign. Den bør du indlæse.
Hvis det går galt hver gang du sætter en hd til, tyder det enten på
controllerfejl eller mere sandsynligt, at du vender kabel forkert eller
jumper harddisk forkert.
Husk at den side af kablet som har en rød streg skal vende mod pin 1. På
harddisken vil det næsten altid være sådan, at man kan sige rød mod rød. Det
vil sige, at når du monterer strømstikket vender den røde ledning ind mod
midten. Når du så sætter idekabel på, skal den røde vende mod den røde på
strømkablet.
Husker du at jumpe den rigtigt.

Kurt

Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-03-05 23:54

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Når du kommer i bios vil der typisk være en funktion i retning af "load
bios
> optimal" eller lign. Den bør du indlæse.

- yes ... har forsøgt men det ændrede ikke noget ...

> Hvis det går galt hver gang du sætter en hd til, tyder det enten på
> controllerfejl eller mere sandsynligt, at du vender kabel forkert eller
> jumper harddisk forkert.

- IDE-kablet kan man vel ikke vende forkert ... der er jo et "blokeret" hul,
men jeg tjekker efter.

> [...]
> midten. Når du så sætter idekabel på, skal den røde vende mod den røde på

- yes ... det ene kabel snuppede jeg fra den gamle maskine (hvorfra
CD-drevet også fulgte med) men den har sgu ingen rød streg (med det har et
af mine andre kabler).

> Husker du at jumpe den rigtigt.

- ja det vil jeg mene. HD og CD er sat til Master ... og sidder i hvert sit
IDE stik på bundkortet.

- jeg har forsøgt med andre diske men heller ikke de vil starte.

- hvad med de små stil i hjørnet af MB ... dem der går fra On/Off knappen?
Kan de vendes forkert? De sidder som måde MB og manual siger de skal, en to
af dem er jo ikke samlet ... og de kan også vende med teksten indad og udad

- nå, tager jeg ram og batteri ud og lægger dem påp bordet og så kan de
skule ondt til hinanden indtil på søndag for før får jeg nok ikke gjort
noget ved det igen.

takker - ras

Fra : Jens.b.

Dato : 19-03-05 11:12

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en

> - bunkort og batteri er nyt ...

så gå dog ned og få det lavet der hvor du har købt det.