Gigabyte GA-6BXD
Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 18-03-05 11:51

Hej
Køre pt. med 2 x 450 PIII processore, ville gerne køre med:
Intel Pentium III 866 MHz, som stadig kan fås som nye.

Mit board har jeg testet med en enkelt PIII 733 Mhz, som på trods af en
fsb på 133 Mhz, kunne botte og køre.

Ved nogen om jeg får problemer med at køre med 866 Mhz, selvom de måske
kun gendkendes ved 733 Mhz, og er de 133 Mhz fsb et problem mht.
stabiliteten, da borarded kun understøtter 100 Mhz fsb.

Køre med nyeset bios-update, så ingenting at hente her.

/Sv-e

Fra : JK

Dato : 18-03-05 13:13

On Fri, 18 Mar 2005 11:50:41 +0100, Svend-Erik Kjær Madsen
<sv-erik@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Intel Pentium III 866 MHz, som stadig kan fås som nye.
>
>Mit board har jeg testet med en enkelt PIII 733 Mhz, som på trods af en

De 866'ere du kan købe er jo s370 og ikke slot1.

Når du kan køre med en 733 med fsb133, så må du have et gunstigt
grafikkort. For med BX chipset, som dit bundkort har, er der ikke
nogen helt rigtig agp-divider for fsb133. Der anvendes en divider på
2/3 ligesom ved fsb100, og det betyder at agp presses op på 89 MHz,
hvilket er 50% OC af agp. Nogle grafikkort kan godt være med til det,
f.eks. voodoo3. Man kan også vælge at bruge et pci grafikkort. Chipset
kan nemlig godt sætte en pci divider på 1/4, så pci kommer til at køre
korrekt med 133 x 1/4 = 33 MHz.

> [...]
>stabiliteten, da borarded kun understøtter 100 Mhz fsb.
>
>Køre med nyeset bios-update, så ingenting at hente her.

Der er principelt ikke nogen forskel for bundkortet i at køre med en
866 og en 733. Multiplier sættes af cpu'en selv (kan ikke indstilles),
så bundkortet kører med samme fsb, 133.

Om bios kan 'poste' korrekt med 866 under boot er helt ligegyldigt.
Det er bare en tekst streng, som skrives på skærmen. Der findes bedre
programmer, som f.eks. CPU-z som fortæller cpu frekvens, multiplier og
fsb.

Stabilitet er ens. Det er kun et spørgsmål om at kunne køre fsb 133.
Multiplier er ligegyldig, sættes automatisk af cpu. Du kunne forsåvidt
godt køre med 2x1133. Men det bliver med slocket, og de kan ikke altid
køre dual, ligesom du ikke kan køre tualatin uden en endnu mere
speciel slocket, - og man skal vare sig for deres dual-kompatibilitet.

Jeg ville nok overveje at få et helt nyt bundkort.
Jeg måske godt sælge dig et abit vp6 med 2 stk. 1133 MHz, hvis du er
interesseret. Det er sådan et:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=abitvp6&page=1&cookie%5Ftest=1

Kontakt mig på mail: fjern det der SP@M undtagen snabel.

mvh

John

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 18-03-05 13:31

JK wrote:
> De 866'ere du kan købe er jo s370 og ikke slot1.

Jeg har et par convertere fra jeg kørte med celeron.
Går ud fra dette er ok, og ikke forringer cpuens ydelse ?

>Når du kan køre med en 733 med fsb133, så må du have et gunstigt
>grafikkort.

Jeg køre med et ældre Nvidiakort.

Fra : JK

Dato : 18-03-05 16:18

On Fri, 18 Mar 2005 13:31:15 +0100, Svend-Erik Kjær Madsen
<sv-erik@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har et par convertere fra jeg kørte med celeron.
>Går ud fra dette er ok, og ikke forringer cpuens ydelse ?

De forringer ikke ydelse. Det er et spørgsmål om boot eller ikke boot.

De gamle kan være ppga og funker ikke med 733 og 866, der er fcpga.
Desuden kan der være smp-problemer med sådan nogle adaptere.

Men man kan komme langt ! læs lidt her evt.

http://tipperlinne.com/p2bmod

mvh

John