Auto beskyttelse af AMD XP2600+ CPU ?
Fra : Thomas

Dato : 16-03-05 10:15

Hej.

I en tråd lidt tidligere har jeg skrevet lidt om et problem jeg har med en
"Varm CPU", og ville i den forbindelse gerne høre hvad "wost case" er mht.
overophedning. ?

Jeg har et system som består af;
AMD2600+ CPU Barton 333m, og bundkort Matsonic ms-8147c. kt400 fsb333 skt
a3.

Jeg har forsøgt en del for at bringe temperaturen ned fra 85 grader, da jeg
selv overtog maskinen, til et nogenlunde nivaeu. Men selv med ekstra blæser
og strammet "fastspændings clips" ny kølepasta osv osv. så kan jeg ikke
komme under ca. 70 grader.
Om det er en målefejl ved jeg ikke men da "shut down" mulighederne i min
BIOS ikke kan sættes til mere end max. 70 grader, så har jeg nu lyst til at
køre uden denne funktion enabled.

Men nu er så spørgsmålet om sådan en AMD fætter kan tåle at blive meget varm
uden at dø ?
Hvis nu min blæser en dag beslutter sig for at stoppe og derfor får
temperaturen til at stige voldsomt i CPU'en, vil den så overleve eller vil
den med sikkerhed dø ?

Nogen processore har jo noget indbygget "håndbremse" i tilfælde af høj
temp., men har min CPU også denne funktion ?

Kan nogen hjælpe ?

Thomas.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-03-05 10:38

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Varm CPU", og ville i den forbindelse gerne høre hvad "wost case" er mht.

At CPU'en begynder at ryge og dør af det.

> [...]
blæser
> og strammet "fastspændings clips" ny kølepasta osv osv. så kan jeg ikke

Det lyder vildt og kunne godt tænkes at være en målefejl.
Har du prøvet at føle på køleren om den er meget varm?

> Om det er en målefejl ved jeg ikke men da "shut down" mulighederne i min
> BIOS ikke kan sættes til mere end max. 70 grader, så har jeg nu lyst til
at
> køre uden denne funktion enabled.

Tja ved 70 grader ville jeg nu også begynde at få sved på panden, så måske
er det godt nok at max er der..

> Men nu er så spørgsmålet om sådan en AMD fætter kan tåle at blive meget
varm
> uden at dø ?

Tja 85 grader er nok max for din CPU, og med dine meldinger læner du dig
godt op ad den..

> Hvis nu min blæser en dag beslutter sig for at stoppe og derfor får
> temperaturen til at stige voldsomt i CPU'en, vil den så overleve eller vil
> den med sikkerhed dø ?

Hvis du bruger bundkortets "sikring" burde computeren bare lukke ned og
spare dig for et nyt indkøb af CPU.

> Nogen processore har jo noget indbygget "håndbremse" i tilfælde af høj
> temp., men har min CPU også denne funktion ?

Nope, men nogle bundkort kan nedsætte hastigheden, det kaldes "throttle" så
prøv og se i din BIOS om der er noget omkring det der.

Mvh
Benjamin

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-03-05 10:53

> Kan nogen hjælpe ?

Thomas, hvor bor du henad i .dk?

Jeg har en 2600+ siddende i mit system. Holder sig under 40 grader. En
hurtig test vil vise hvad der sker hvis vi "bytter" lidt rundt for at teste.
Bliver min cpu også varm i dit bunkort, osv, osv.

Hvad siger corespændingen til din cpu? Og du overclocker eller har ikke
overclocket cpuen, vel? ELler haft en overclocket cpu i bundkortet.

Mvh Thomas, 2720 Vanløse

Fra : Thomas

Dato : 16-03-05 17:55

> Thomas, hvor bor du henad i .dk?

Jeg bor i Ballerup.

> [...]
teste.
> Bliver min cpu også varm i dit bunkort, osv, osv.

Det er pænt af dig at ville ofre tid på mit problem, og jeg vil selvfølgelig
have dette i baghoved, hvis jeg løber tør for eksperimenter....

> Hvad siger corespændingen til din cpu? Og du overclocker eller har ikke
> overclocket cpuen, vel? ELler haft en overclocket cpu i bundkortet.

Den har aldrig været overclocket, og det er den eneste CPU som har været
monteret i MB'et.
Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan man overhoved griber det an at
overclocke, men det eneste sted i BIOS'en der er mulighed for noget med CLK
og CPU er hvor man kan taste et tal ind imellem 166 og 199, og denne værdi
står på 166 som også er det mindste den kan stå til.

CPU Vcoure : 1,62v
+2,5v : 2,56v

> Mvh Thomas, 2720 Vanløse

Thomas.

Fra : Coach [4130]

Dato : 16-03-05 17:10

> [...]
> blæser
> og strammet "fastspændings clips" ny kølepasta osv osv. så kan jeg ikke

Altså for mig lyder det også som et problem med køling.

Er pastaen lagt ordentlig på?
Det er ikke nok at gi' den en dråbe pasta og så bare fedte den lidt rundt på
CPUen.
En dråbe er nok, og den skal fordeles jævnt med f.eks. et smartcard.
Der må ikke være nogen ujævnheder i pastaen.
Og den skal ikke være millimeter tyk, et ganske tyndt lagt.
Der skal så lidt pasta på at du næsten kan skimte cpuoverfladen igennem.

Er det en ordentlig køler du bruger?
Svarer den til den CPU størrelse du kører med?

Jeg har aldrig haft køleproblemer hverken med AMD eller de nye Prescott
CPUer.
Så det må være et tilpasningsproblem.

mvh
Bri@n

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-03-05 17:14

> Altså for mig lyder det også som et problem med køling.

Eller en cpu med en intern diode der måler forkert.

Thomas