Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digital kamera til max. 3000,-?
Fra : Mick Johansen

Dato : 29-05-01 14:29

Hejsa!

Jeg regner med at skifte mit HP200C digital kamera ud med en bedre model -
men hvilken? Er der nogen af jer der har gode forslag, helst nogenlunde
inden for prisrammen?

I disse dage har jeg et HP215C til låns, og det laver umiddelbart ret
'uldne' billeder ift. HP200C; til gengæld har den bedre styr over
lys.

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Flemming Qvist

Dato : 29-05-01 22:00

Har selv et Kodak DC215 Zoom. Det har 2x optisk zoom, 1,0 Mp. Tager gode
billeder med naturlige farver.
Stadigvæk et godt digitalkamera til prisen, som er under 3.000 kr. Køb evt.
guldmodellen som har USB kortlæser.

Fra : Lyrik

Dato : 29-05-01 23:30

"Mick Johansen" <mick-j@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> men hvilken? Er der nogen af jer der har gode forslag, helst nogenlunde
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg mener at du vil forvente en solid forbedring efter at have udtømt
mulighederne på HP200, ikke?
Hvis kameraet skal kunne stille skarpt, skal det jo have en optik der kan
focusere på motivet.
HP200, 215 og 315 er fastfokus kameraer (fixfocus) det vil sige =jævnt
uskarpt("skarpt") over hele spektret.
Min svigerfar har også HP200, og mit tidligere Epson photoPC 650, der nu
koster små 2000 kroner var langt bedre, idet den kan fokusere og har
nærlinse ned til 15 cm.
Men det er serielport overførsel og hvidbalancen er er ikke god.
Hvidbalancen er kameraets evne til at give rigtige farver i forskellig
belysning. Det vil sige, at hvis jeg skulle tage et portrætbillede, så
skulle jeg tage en tre stykker med lidt forskellige vinkler, for at et af
dem sad lige i øjet. Inden døre blev billederne gulfarvede hvis der var en
elpære i nærheden.
Hvis du skal have et moderne kamera, så prøv at anstrenge dig og giv
3580.-(Alcotini Webbutik), idet du så kan få efterfølgeren til det kamera
Flemming Quist skriver om, Kodak 215, nemlig Kodak DC 3400. Så får du et
virkeligt "kvantespring"
Jeg tror ikke du kan få 215-eren mere, men det kan da være at Flemming
kender et sted.
Hvis du er ligeglad med fokusering og superskarphed, så tror jeg at Kodak
3800 er et køb der giver meget for pengene. Det er sat drastisk
ned.(2845.-Alcotini Web). Den giver nogle af de skarpeste, uskarpe billeder
jeg har set.))

Hilsen
Jens

Fra : Mick Johansen

Dato : 30-05-01 05:44

Hej Jens!

Jeg har kigget meget på anmeldelser af diverse 2MP kameraer på nettet og ud
fra dette burde et Minolta Dimage 2300 være et virkeligt godt køb til
pengene. Menusystemet er der delte meninger om, men næsten alle er enige om
en god billedkvalitet.

Kodak DC3800 har jeg også haft kig på, men det får blandede anmeldelser,
hvoraf mange går på billedkvaliteten, og som du selv nævner, vil jeg gerne
have en forbedring ift. mit nuværende HP200C. Og så er jeg lidt nervøs over
at der kun er to batterier i - det burde immervæk give en noget lavere
'brugstid' end andre, der normalt bruger fire.

En ting jeg dog stadig ikke fatter er, at to kameraer fra samme producent og
omtrent samme specs (HP200C og HP215C) kan give så vidt forskellige
billeder. Ser jeg på PCPhotoReview kan jeg slet ikke genkende
billedkvaliteten - de billeder jeg tog med HP215C ser alle ud som om de er
indscannet fra en avis... kunne det monstro være en brugerfejl fra min side?

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-01 09:27

> [...]
> fra dette burde et Minolta Dimage 2300 være et virkeligt godt køb til
> pengene. Menusystemet er der delte meninger om, men næsten alle er enige
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Min svoger har lige købt det. Men det var ret dyrt, ca. 3500.- det er også
et fastfokus kamera, altså med en linse der er limet fast og ikke kan rokke
sig en tomme og derfor ikke kan stille skarpt på noget objekt.
Det ville da være latterligt at give så mange penge for fastfokus, når man
for de samme penge kunne få det skønne kodak DC3400 som kan stille skarpt på
det man fotograferer.
Ja det er altså bare min mening.

Jens

Fra : Mick Johansen

Dato : 30-05-01 20:35

Hej Jens!

Nu ligger den en snus over mit max. beløb, men hvis den virkeligt er bedre
end både Kodak DC3800 og Minolta Dimage 2300, så tror jeg, at jeg har fundet
mit kamera!

Mange tak for hjælpen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-05-01 21:31

Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hvis kameraet skal kunne stille skarpt, skal det jo have en optik der kan
> focusere på motivet.
> HP200, 215 og 315 er fastfokus kameraer (fixfocus) det vil sige =jævnt
> uskarpt("skarpt") over hele spektret.

Hvis jeg lige må kværulere lidt, så er det ikke helt rigtigt. En
optik vil altid være fokuseret på en eller anden afstand. Med en
fixfokus-optik vælger man gerne en afstand på 2-3 meter der med den
givne blænder og brændvidde giver en acceptabel skarphedsdybde fra godt
en meter til uendeligt. Nu er fixfokus-objektiver desværre ofte af ringe
kvalitet, så derfor har sådan set ret i, at det hele er lidt uskarpt.
Men lavede man et af god kvalitet, vil objekter på de nævnte 2-3 meters
afstand være helt skarpe. Jeg kan da nævne, at min søn på 6 år kan tage
nogle knaldgode billeder med sit lille Konica U-mini, hvis han blot er
heldig at ramme den rigtige afstand og en lysmængde der passer til
kameraets blænder og lukkertid. Til gengæld er der også mange
middelmådige billeder, hvor de forskellige parametre ikke lige passer
til kameraet. Heldigvis synes man som forældre, at ens børn tager nogle
enormt gode billeder. Vi er jo taknemmelige. Og det er da også meget
sjovt, når han opstiller alle sine dinosaurer og tager billeder af dem.
Til gengæld er vi lidt trætte af billeder af Pokémon-film i fjernsynet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : P.C.

Dato : 30-05-01 11:09

Hi.

Mick Johansen skrev i meddelelsen
<3b13a4aa$0$4012$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Hejsa!
>
>Jeg regner med at skifte mit HP200C digital kamera ud med en bedre model -

Det er desværre ikke helt off-topic når jeg siger at du ikke skal falde for mega
pixel jagten. -------- det er bedre at finde et kamera med en god optik på lad
os sige 1.3 Mp ,end at vælge et med en dårligere optik blot fordi det tilbyder
2.1 Mp.
Faktum er ,at det faktisk er sjældent at du vil tage et billede på 8Mb ,og du er
i den situasion måske bedre stillet med et 1.3 Mp der kan give dig et billede på
4 Mb ,hvis du alligevel ikke har brug for plakater men blot alm foto's.

Ud af de tusinder af billeder jeg har taget med vores O960-c er det kun en
håndfuld der er taget på max. opløsning ,som altså med det kamera giver et
billede på ca 4Mb. ---------- og bare den tid det tager at få vist et 4Mb
billede på displayer har altså været nok til at jeg har måttet spørge mig selv
,hvad hulen alt det mega pixel hysteri skal gøre godt for.
En god optik og en opløsning der passer til optiken ,er efter min mening og
_min_ praktiske erfaring _langt_ vigtigere end mega pixel hysteriet som kun
tilbyder nogle extremt høje opløsninger ,som man vil bruge yderst sjældent
, ---------------- altså hvis man skriver ind i en newsgroupe for at få råd vedr
en robåd ,så beder man jo ikke om at få advide at man kan få flyvende high speed
speedbåde med titanium propeller og forkromet guld , så jeg håber du kan bruge
min erfaring til noget.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/f-117-f.jpg

Fra : kurt k

Dato : 30-05-01 12:25

On Wed, 30 May 2001 12:08:54 +0200, P.C. wrote:

> billede på ca 4Mb. ---------- og bare den tid det tager at få vist et 4Mb
> billede på displayer har altså været nok til at jeg har måttet spørge mig selv
> ,hvad hulen alt det mega pixel hysteri skal gøre godt for.

Du må nok indstille dig på at det er en del af udviklingen

Men "mega pixel hysteriet" er blandt andet brugbart til print i
stor størrelse (2mp er for lidt til A4..) og til at kunne beskære
billeder kraftigt og stadigvæk kunne få fornuftige prints fra
dem.

> En god optik og en opløsning der passer til optiken ,er efter min mening og
> _min_ praktiske erfaring _langt_ vigtigere end mega pixel hysteriet

Enig.

kurt