/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
At finde alderen på en fil i et script
Fra : Allan Olesen


Dato : 05-12-00 21:56

Jeg har et script, hvor jeg skal teste, om en fil er blevet ændret
inden for de seneste 15 minutter. Jeg har leget med 'find' og er
kommet frem til det her:

>#!/bin/bash
>if [ `find /var/log/ -name secure -type f -maxdepth 1 -mmin -15` ] ; then
> echo "Ændret inden for 15 minutter
>fi

Det opfylder jo egentlig formålet, men fremgangsmåden virker lidt
bagvendt. Findes der en kommando, der direkte kan oplyse alderen på en
fil?

Jeg skal bruge det på en mailserver, som henter mail via ISDN. For at
den ikke skal ringe op døgnet rundt, mens ingen er på arbejde, skal
den før hvert opkald checke, om nogen har logget ind på den inden for
de seneste 15 minutter.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

 
 
Klaus Alexander Seis~ (05-12-2000)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 05-12-00 22:30

Allan O skrev:

> Findes der en kommando, der direkte kan oplyse alderen på en fil?

Ja, stat(1). Specielt er du nok interesseret i "stat -t filnavn".


// Klaus

--
><>°

N/A (06-12-2000)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-12-00 07:06



frank damgaard (06-12-2000)
Kommentar
Fra : frank damgaard


Dato : 06-12-00 07:06

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:


>>Ja, stat(1).

>>Specielt er du nok interesseret i "stat -t filnavn".

> -t?

> Den option er ikke på min RedHat 6.0.

Jeg har heller ikke stat(1) installeret.

Men ellers http://www.sslug.dk/~frank/filestat.c
for et eksempel på program der henter stat- oplysninger.
--
Frank Damgaard


Martin Moller Peders~ (06-12-2000)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 06-12-00 09:31

In <g545xt.gjlj.mid.klaus@zigzag.adsl.dk> klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

>Allan O skrev:

>> Findes der en kommando, der direkte kan oplyse alderen på en fil?

>Ja, stat(1). Specielt er du nok interesseret i "stat -t filnavn".


option -t findes heller ikke paa mit Mandrake 7.1 system.

[lmmp@ishtar lmmp]$ rpm -qi stat
Name : stat Relocations: (not relocateable)
Version : 1.5 Vendor: Red Hat, Inc.
Release : 12 Build Date: Mon 07 Feb 2000 09:08:47 PM MET

Klaus Alexander Seis~ (06-12-2000)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 06-12-00 11:15

Martin M P skrev:

> option -t findes heller ikke paa mit Mandrake 7.1 system.
>
> [lmmp@ishtar lmmp]$ rpm -qi stat
> Name : stat Relocations: (not relocateable)
> Version : 1.5 Vendor: Red Hat, Inc.
> Release : 12 Build Date: Mon 07 Feb 2000 09:08:47 PM MET

Aha, stat(1) bliver åbenbart implementeret helt forskelligt i de enkelte
distros. I Debian ser det således ud:

#v+

$ dpkg --status stat
Package: stat
Status: install ok installed
Priority: optional
Section: utils
Installed-Size: 25
Maintainer: Michael Meskes <meskes@debian.org>
Version: 2.3-1
Depends: libc6 (>= 2.1.2)
Description: wrapper for stat() and statfs calls
Display all information about a file that the stat() call provides and
all information about a filesystem that statfs() provides.

#v-


// Klaus

--
><>°

Allan Olesen (06-12-2000)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 06-12-00 21:50

klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup) wrote:

>Aha, stat(1) bliver åbenbart implementeret helt forskelligt i de enkelte
>distros. I Debian ser det således ud:

Og på min RH60:
># rpm -qil stat
>Name : stat Relocations: (not relocateable)
>Version : 1.5 Vendor: Red Hat Software
>Release : 11 Build Date: Mon Mar 22 05:50:46 1999
>Install date: Thu Oct 28 18:24:31 1999 Build Host: porky.devel.redhat.com
>Group : Applications/File Source RPM: stat-1.5-11.src.rpm
>Size : 6945 License: none
>Packager : Red Hat Software <http://developer.redhat.com/bugzilla/>
>Summary : A tool for finding out information about a specified file.
>Description :
>The stat utility prints out filesystem level information about a
>specified file, including size, permissions, link count, inode, etc.
>/usr/bin/stat
>/usr/man/man1/stat.1

På RH62 er det også en 1.5, bare med et lidt nyere pakkenummer.

Din version giver unægteligt også et noget mere brugbart output.

Nå, men tak til alle for bidragene.

Og til Alex:
Det virker allerede - hele dagen.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

N/A (06-12-2000)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-12-00 00:52



Allan Olesen (06-12-2000)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 06-12-00 00:52

alex.holst@eircom.net (Alex Holst) wrote:

>Hvis alle dine brugere logger ind kl. 8 bliver der saaledes ikke hentet post
>resten af dagen :)

Den har du vist ikke tænkt længe over.

En pop3-bruger logger ind på en mailserver, hver gang han checker
post.

>Er det ikke lettere at bedoemme hvilken maengde post der modtages, og derved
>afsaette et fast interval (hvert 30. minut mellem 7.30 og 18) hvorved der
>hentes post?

Nej. Hvis nogen arbejder over sent om aftenen, skal de også have email
- og hvis alle holder fri skærtorsdag, er der ingen grund til at hente
email overhovedet.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Kent Friis (06-12-2000)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 06-12-00 18:41

Den Wed, 06 Dec 2000 00:52:18 +0100 skrev Allan Olesen:
>alex.holst@eircom.net (Alex Holst) wrote:
>
>>Hvis alle dine brugere logger ind kl. 8 bliver der saaledes ikke hentet post
>>resten af dagen :)
>
>Den har du vist ikke tænkt længe over.
>
>En pop3-bruger logger ind på en mailserver, hver gang han checker
>post.

Normalt ja, men ikke nødvendigvis.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth
And cause an empire by the sea to fall
To the astonishment, and delight of all.

Allan Olesen (06-12-2000)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 06-12-00 22:28

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) wrote:

>>En pop3-bruger logger ind på en mailserver, hver gang han checker
>>post.
>
>Normalt ja, men ikke nødvendigvis.

Hvad går undtagelsen ud på?

En konstant pop3-opkobling dagen igennem, eller noget i den retning?


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste