Fremtvinge 10 mbit
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-05-01 07:53

Hej,

Jeg har en unmanaged switch, men jeg vil gerne tvinge den ene port til at
køre 10 mbit (i forb. med en TDC router, der virker bedst ved 10 mbit).
Hvordan kan man gøre det, hvis man ikke vil investere i en 10 mbit hub som
"mellemstation"?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-05-01 09:09

rasmusn@rasmusn.dk (Rasmus Nielsen) skrev i
<9evh5a$3nk$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>Hvordan kan man gøre det, hvis man ikke vil investere i en 10 mbit hub som

Skal det forstås derhen, at switchen tror at TDC routeren kører 100 megabit
og at det derfor ikke virker?

I så fald kender jeg ingen anden udvej end at have en hub som mellemled. De
billigste fås til 199+moms, så det kan næppe betale sig i forhold til at
købe en anden switch som kan finde ud af at køre med korrekt hastighed -
altså en hvor autodetect funktionen virker.

Mvh. NKJensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-05-01 08:29

"Niels Kristian Jensen" <nkj@manbw.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det forstås derhen, at switchen tror at TDC routeren kører 100
megabit
> og at det derfor ikke virker?

Det er nærmere routeren der fejlagtigt tror at den kan køre 100 mbit

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-05-01 08:24

On Tue, 29 May 2001 08:53:14 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

> Jeg har en unmanaged switch, men jeg vil gerne tvinge den ene port til at
> køre 10 mbit (i forb. med en TDC router, der virker bedst ved 10 mbit).

Switchen skal falde tilbage til 10 Mbps, hvis den ikke kan sætte
forbindelsen op med 100 Mbps. Hvis switchen kører en forkert has-
tighed, vil du slet ikke få link på.

-A

Fra : Frazk

Dato : 29-05-01 15:16

> [...]
> Hvordan kan man gøre det, hvis man ikke vil investere i en 10 mbit hub som

Der skulle jo ikke være nogen grund til ligefrem at tvinge switchen til
noget .. switchen er helt sikkert "autosensing" og vil derfor kun køre 10
Mbit ., hvis Diva Routeren kører 10 .... HVIS diva routeren kan køre 10/100
.., kan du sikkert ændre det til 10 Mbit ., under Lan Net i routeren
konfiguration ..

Frazk ..

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-05-01 15:20

> [...]
10/100
> ., kan du sikkert ændre det til 10 Mbit ., under Lan Net i routeren

Det er ikke en Diva-router (ISDN), men derimod en Speedstream (ADSL), som
ifælge rygterne i tele.internet.adsl ikke kan indstilles til at køre 10
mbit...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Kenneth Pedersen

Dato : 29-05-01 17:31

vi kører med 100 mbit i firmaet óg har en speedstream router stående, og det
kører fint via switchen...
Så der skal ikke indstille noget, det kan derimod være din switch er i udu.

Fra : Frazk

Dato : 29-05-01 21:12

> 10/100
>
> Det er ikke en Diva-router (ISDN), men derimod en Speedstream (ADSL), som
> ifælge rygterne i tele.internet.adsl ikke kan indstilles til at køre 10
> mbit...

Det skulle jo gerne give samme resultat ., for speedstream routeren kun jo
oxo kun køre 10 Mbit ..., så derfor vil switchen oxo finde den som 10 MBit
.., ellers har du jo noget defekt udstyr ., og som de andre allerede har
skrevet ., så kan man IKKE køre 100 Mbit på en enheder der kun understøtter
10 Mbit ..

Frazk .,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-05-01 21:16

"Frazk" <frazk@NOTmail.dk> skrev i en meddelelse
> Det skulle jo gerne give samme resultat ., for speedstream routeren kun jo
> oxo kun køre 10 Mbit ...,

Nej, den kan køre 100 mbit. Bare ikke særligt godt.

Fra : Frazk

Dato : 29-05-01 21:36

> Nej, den kan køre 100 mbit. Bare ikke særligt godt.

Det lyder jo lidt mystisk ., for mon ikke at Efficient Networks ville
reklamere med at den kunne køre 100 Mbit ., hvis den kan det .. ?
( og den behøver jo slet ikke at køre 100 Mbit .. )

Frazk .,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-05-01 21:53

> Det lyder jo lidt mystisk ., for mon ikke at Efficient Networks ville
> reklamere med at den kunne køre 100 Mbit ., hvis den kan det .. ?

Hvad vej jeg om Efficient Networks...

> ( og den behøver jo slet ikke at køre 100 Mbit .. )

Jo, hvis den skal køre sammen med 100 mbit hubs (som ikke er dual-speed)

Fra : Kristian Bønnelykke ~

Dato : 29-05-01 21:57

..... som den jeg har :)

--

Med venlig hilsen / Best Regards,
Kristian Bønnelykke Nielsen

Fra : Frazk

Dato : 30-05-01 15:53

Så køb da en Switch .,
det er jo alligevel den eneste "Rigtige" løsning ..
Hvis man vil beholde hastigheden på resten af netværket .,

Fra : Thomas

Dato : 31-05-01 13:24

On Wed, 30 May 2001 16:53:19 +0200, "Frazk" <frazk@NOTmail.dk> wrote:

>Så køb da en Switch .,
>det er jo alligevel den eneste "Rigtige" løsning ..
>Hvis man vil beholde hastigheden på resten af netværket .,

Det hjælper jo netop ikke medmindre switchen er managed.

Problemet er jo at speedstream routeren autonegotiator til 100Mbit FD
(som den også fint kan køre ifølge efficient). Men i realiteten har
routeren store problemer med upstream hvis den kører alt andet end
10Mbit HD.
Så hvis man har en unmanaged switch, er der ikke andet at gøre end at
leve med den lave upstream routeren så har eller sætte sit NIC til
10Mbit HD og leve med mindre hastighed på netværket.

Men det ville nu være rart med en løsning fra efficient, så routeren
kunne sættes til 10Mbit HD eller måske et eller andet trick herfra om
hvordan man kan narre routeren til at autonegotiate til 10Mbit HD.

--
Mvh.
Thomas

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 30-05-01 10:31

> [...]
> Hvordan kan man gøre det, hvis man ikke vil investere i en 10 mbit hub som

Strøtanke: Man kan vel ikke lave et netværkskabel af så dårlig kvalitet, at
det kun kan køre eks. 50 mbit, og så skifter switchen vel automatisk?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-05-01 12:16

Rasmus Nielsen wrote:

> Strøtanke: Man kan vel ikke lave et netværkskabel af så dårlig kvalitet, at
> det kun kan køre eks. 50 mbit, og så skifter switchen vel automatisk?

Nej.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Lars

Dato : 30-05-01 16:41

On Wed, 30 May 2001 13:16:24 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk>
wrote:

>Nej.

Men hvis man kunne finde/lave noget netværkskabel af en lavere
kategori end 5, burde switchen vel hoppe tilbage på 10Mbps? Hvis
dette ikke er tilfældet, hvorfor så ikke?

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Frazk

Dato : 30-05-01 21:32

> Men hvis man kunne finde/lave noget netværkskabel af en lavere
> kategori end 5, burde switchen vel hoppe tilbage på 10Mbps? Hvis
> dette ikke er tilfældet, hvorfor så ikke?

Nok fordi ., netværket ville stadig køre 100 Mbit ., bare med fejl ., som
tab af pakker ..

Frazk .,

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 30-05-01 21:48

Rasmus Nielsen wrote:

> [...]
> Hvordan kan man gøre det, hvis man ikke vil investere i en 10 mbit hub som

http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html

Sådan laves et kabel der kun kan overføre ting ved 10mbit. På den måde
vil router og hub køre ved 10 mbit og ikke andet.

Dette skyldes at ikke alle lederne er forbundet som er nødvendig for at
køre ved 100mbit.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-05-01 21:53

"Mikkel Bundgaard" <mikkel_b@post8.tele.dk> wrote in message

> http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html
>
> Sådan laves et kabel der kun kan overføre ting ved 10mbit. På den måde
> vil router og hub køre ved 10 mbit og ikke andet.

Der tager du fejl.
4 ledere er nok til at køre 100mbit over (der bruges kun 4 ledere uanset om
det er 10 eller 100mbit.)
Jeg har et kabel som der fulgte med til min laptop hvor der er kun 4 ledere
i og der har jeg været oppe at overføre godt 8mega/s. så hvis den kun skulle
kunne køre 10mbit så må jeg sige min maskine har sprængt rammerne for hvad
der er muligt ;)

/Dennis