opbevarer mobilbatteri
Fra : snuggi

Dato : 29-05-01 05:19

hej.
hvordan opbevarer man bedst et batteri til en mobil der ikke skal bruges i
længere til.Skal det være fuldt opladet eller helt afladet, eller
skal man stadig køre cyklus på det.
mvh.
snuggi

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 29-05-01 11:44

snuggi wrote:

> [...]
> hvordan opbevarer man bedst et batteri til en mobil der ikke skal bruges i
> længere til.Skal det være fuldt opladet eller helt afladet, eller

Opbevar det fuldt opladet, uanset type.
For NiCd og NiMH gælder at de selvaflader. Check ladning ca. en gang om
måneden, og genoplad hvis batteriet er blevet fladt. Li-Ion har næsten
ingen selvafladning, checkes måske en gang om året.

Mvh, Bo.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-05-01 15:46

"Bo Braendstrup" <bbr@oersted.dtu.dk> wrote:
[...]

Bare af nysgerrighed:

Bør man lade det sidde på den mobil, man ikke bruger et stykke tid - eller
er det bedre at pille det af ?

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Rander

Dato : 29-05-01 18:05

Tue, 29 May 2001 12:43:53 +0200 brugte Bo Braendstrup 21 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
>måneden, og genoplad hvis batteriet er blevet fladt. Li-Ion har næsten
>ingen selvafladning, checkes måske en gang om året.

Må jeg høre hvor du har det fra? Jeg har altid lært (og fået bekræftet af
en tekniker i Nokia-shop) at de har bedst af at blive opbevaret 100%
afladede!?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Det er ikke forureningen, som ødelægger miljøet. Det er
urenhederne i vores luft og vand, som gør det. (Dan Quayle)

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 31-05-01 11:19

Rander wrote:

> [...]
>
> Må jeg høre hvor du har det fra? Jeg har altid lært (og fået bekræftet af
> en tekniker i Nokia-shop) at de har bedst af at blive opbevaret 100%

Fra batterifabrikanternes websider! Lav selv en google....
Hvis du opbevarer dem afladede, risikerer du at de ikke kan genoplades.
Og det er en glimrende ide at tage batteriet af telefonen. Den bruger strøm
(ja, ja - meget lidt) selv om den er "slukket".

Mvh, Bo.