netværks kabel lengde og type
Fra : rea

Dato : 28-05-01 22:01

Hei, jeg har i deg ett hjemme nettverk bestående av 3 computere.

disse er koblet sammen med 10 Mbit nettværks kort
og bruker Coaxial kablel.
lengden på denne kabelen er
ca. 5 meter mellom PC no.1 og PC no.2
ca 20 meter mellom PC no.2 og PC no.3
PC no. 1 er i dag koblet til internett via ISDN
som alle 3 maskinene bruker via MS ICS.
PC no. 2 har en printer som er delt i nettværket.

Jeg har nå bestillt ASDL 1024 inn/256ut
som vil erstatte ISDN forbindelsen på PC no. 1
og i tillegg ønsker jeg å knytte en computer no. 4
til mitt nettverk.

Det jeg lurer på er hvor lang kan jeg ha
kabelen som skal gå til computer nr.4
og hva er best av å knytte denne til
computer nr. 1 eller nr. 3

Som dere forstår har så har jeg ingen
hub eller andre bokser.

Burde jeg annskaffe en hub og evnt gå
over til en annen type kabel, nå når jeg skal
koble om en del alikevel, eller er denne løsningen som jeg
har god nok ?

I tillegg melder det seg ett behov for å dele
båndbredden mellom disse computerene
slik at hver maskin er garantert en
minimums hastighet, uansett hvilken maskin som starter å downloade.
finnes det ett billig program evnt. free-ware
til WinMe, som løser dette.
eller er denne funksjonen "innebygd" i forskjellige hub's ?

hilsen
rea