Pumpe i lukket system
Fra : Christian

Dato : 12-05-05 09:56

Hej.

Jeg har et lukket system hvor jeg med en cirkulationspumpe
(impulspumpe) pumper vand rundt. Vandet har en temperatur på 130°C og
et systemtryk på 5barg. Flow=2500liter/h. Ved t=130°C er damptrykket
ca. 2.7bar = 1.7barg.

1) Når jeg hæver temperaturen fra 20°C til 130°C falder mit flow
jævnt.
2) Når jeg ved t=130°C sænker trykket til feks. p=3barg, falder mit
flow også – MEGET. Det falder til ca. 1000liter/h

Disse tryk er målt på pumpens sugeside.

Kan I hjælpe mig med at forklare 1) og 2). Jeg fatter det simpelthen
ikke.

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-05-05 12:10

"Christian" <allettidersigen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9b4fd625.0505120056.399b2bcf@posting.google.com...
> [...]
>
> Disse tryk er målt på pumpens sugeside.
>
> Kan I hjælpe mig med at forklare 1) og 2). Jeg fatter det simpelthen

http://www.pumpworld.com/troubleS.htm

Mvh
Martin

Fra : KnudG

Dato : 12-05-05 17:27

Det fremgår ikke hvilken pumpetype der er tale om - men ved f.eks. en
centrifugalpumpe skal trykket i tilgangen til pumpen ligge væsentlig over
væskens damptryk.
'Overtrykket' kaldes NPSH-værdien (Net Positive Suction Head) og fremgår af
pumpekataloger. Værdien varierer afhængig af hvor på pumpekurven
driftssituationen er.
Ved 'lille trykforøgelse/stor vandmængde' er værdien væsentlig større end
ved 'lille vandmængde/stor trykforøgelse'

Hilsen Knud

Fra : Christian

Dato : 13-05-05 10:00

Martin: Tak for linket. Jeg har kikket lidt på det, men synes ikke at
kunne finde klar besked om mit problem. Kendre du andre links eller
måske har du selv erfaringer?

Knud: Det er en centrifugal pumpe. Typisk ligger NPSH på en 1-2m for
denne pumpe og jeg har 8m. Du kan også se af de data jeg har medsendt
at trykket på sugesiden er over 1bar højere end damptrykket. Så jeg
burde ikke have kaviatation (det er dog ikke det samme som at jeg ikke
har).

Jeg hører gerne nærmere hvis der er flere forslag.

Fra : KubikH

Dato : 13-05-05 14:03

> [...]
>
> Disse tryk er målt på pumpens sugeside.
>
> Kan I hjælpe mig med at forklare 1) og 2). Jeg fatter det simpelthen

1: Øget temperatur, giver øget kavitation
2: Sænker du trykket øger du også kavitationen.
Kig lidt i et TSdiagram, og kig på volumenkurverne (dine dampbobler bliver
meget større)
Mvh
Niels

Fra : Is

Dato : 13-05-05 19:48

> [...]
>
> Disse tryk er målt på pumpens sugeside.
>
> Kan I hjælpe mig med at forklare 1) og 2). Jeg fatter det simpelthen

Hvor har du flow mængden fra ( hvad måler du den med ? )

Erik Isager

Fra : Christian

Dato : 17-05-05 08:50

> Hvor har du flow mængden fra ( hvad måler du den med ? )

Jeg måler flowmæmgden med et induktions flowmeter. Det er placeret
efter pumpen og efter heateren. Der er selvfølgelig en mulighed for at
der er kavitation i flowmeteret så det måler forkert. Jeg mener dog at
jeg har forsøgt at undgå kavitations betingelser i pumpeområdet (jeg
holder trykket noget over damptrykket).

Fra : Is

Dato : 17-05-05 18:46

> [...]
> der er kavitation i flowmeteret så det måler forkert. Jeg mener dog at
> jeg har forsøgt at undgå kavitations betingelser i pumpeområdet (jeg

(impulspumpe) Har du mulighed for at drosle pumpe effekten ned ved 20°C,
måske til 1000liter/h
og så se hvordan det udvikler sig ved temp & tryk ændring ??

Erik Isager

Fra : Christian

Dato : 19-05-05 13:11

"Is" <detteerminnewsmailadresse2@get2net.dk> wrote in message news:<428a2daa$0$79459$14726298@news.sunsite.dk>...

> (impulspumpe) Har du mulighed for at drosle pumpe effekten ned ved 20°C,
> måske til 1000liter/h
> og så se hvordan det udvikler sig ved temp & tryk ændring ??

Jeg har forsøgt ved V=500l/h, og ved konstant tryk.

Jeg tror dog at jeg har løst problemet:
1) Problemer med luft i systemet ved tryknedsætning. Hvor luften
kommer fra kan jeg dog ikke helt forklare.
2) Høje hastigheder i rør har sendt bobler til pumpen som så oplever
flow reduktion.

Tak til alle bidrag.