Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilken linse?
Fra : Natascha

Dato : 28-05-01 21:50

Sidste sommer blev jeg den lykkelige ejer af et Nikon F60, der har vist
sig - udfra mit amatør behov og begrænsede evner - at være et rigtigt godt
køb. Eneste ting, jeg ikke er helt tilfreds med er min linse. Jeg har en
Sigma 28-200 linse, men den kræver utrolig meget lys (bruger stort set kun
asa400), dvs. jeg er ofte nødt til at sætte stor blitz på. Nu overvejer jeg,
at supplere med en mindre linse, så jeg reducere brugen af blitzen + skifte
til asa200. Men hvilken linse vil jeg få mest gavn af? Det skal nok her
tilføjes, at jeg bruger kameraet både ude og inde, på rejser, til fester
ect., men også at jeg ofte trykker en masse billeder af på portrætfoto.

Og så lige et spg. mere. I sidste weekend tog jeg en række udendørs billeder
af nogle venner. De fleste er blevet ok, men personligt synes jeg, at der er
lige vel meget skygge på flere af dem. Billederne blev taget over middag, og
solen skinnede. Personerne blev placeret så solen ikke skinnede dem direkte
i øjnene, men resultatet er at 3/4 af deres ansigter er dækket af skygge.
Kunne man med blitz have undgået dette? Eller?

På forhånd tak for hjælpen -
Natascha

Fra : kurt k

Dato : 29-05-01 16:40

On Mon, 28 May 2001 22:49:38 +0200, Natascha wrote:

> [...]
> at supplere med en mindre linse, så jeg reducere brugen af blitzen + skifte
> til asa200. Men hvilken linse vil jeg få mest gavn af?

Kig på hvilke område af din nuværende linse, som du bruger. Kan
du nøjes med et mindre område, f.eks. 50-135 mm, så er det også
nemmere at finde hurtigere linser som er til at betale.

Blændetallet på linsen angiver hvor hurtig den er = hvor meget
lys den skal have. Din hedder formentlig noget i retning af
f4-5.6. Går du efter en zoom linse, så kan du finde en f2.8-4 -
med den får du dobbelt så meget lys ind og kan gå et trin ned i
film hastighed.

> Det skal nok her tilføjes, at jeg bruger kameraet både ude og
> inde, på rejser, til fester ect., men også at jeg ofte trykker
> en masse billeder af på portrætfoto.

Det lyder som noget i retning af 28-135 mm. Den korteste ende til
rejse, den længste til portræt. Eller måske 2-3 lysstærke
objektiver istedet for.

Skriv evt. lidt om dit budget, om du vil have brugt eller nyt og
om du er indstillet på at skifte objektiv afhængigt af
situationen - det gør det nemmere at foreslå noget mere
specifikt.

Og så vil jeg foreslå lidt læsning af
http://www.photo.net/photo/tutorial/lens - det er et kæmpestort
emne.

> Personerne blev placeret så solen ikke skinnede dem direkte i
> øjnene, men resultatet er at 3/4 af deres ansigter er dækket af
> skygge. Kunne man med blitz have undgået dette? Eller?

Præcist, de kalder det fill flash på engelsk. Du kan ofte skrue
ned for blitzen i den situation (afhænger af blitz/kamera), så du
ikke får overbelyst folks ansigter. photo.net har også en artikel
om lys, som beskriver teknikken.

kurt

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 29-05-01 17:09

Hej Natascha
Med fare for at blive betragtet som gammeldags: Hvis du har brug for
skarpttegnende, lysstærke objektiver for til en overkommelig pris, så drop
zoom funktionen og køb linser med fast brændvidde. Man kan få zoom
objektiver der er ligeså gode, men så skal man virkelig rive sig. Prisen du
betaler er flere objektivskift, mere vægt, og mere beskæring af billederne.
Det er nemlig sådan, at perspektivet kun afhænger af optagepositionen, mens
udsnittet afhænger af brændvidden. Man kan altså altid bruge en lidt kortere
linse og siden beskære.

Til den brug, du beskriver, kunne jeg forestille mig et sæt bestående af
Nikkor AF 1.8/50 til overall brug.
Nikkor AF 2.8/24 til at få gruppe situationer og closeups i snævre
omgivelser
Nikkor AF Micro 2.8/105 til portrætter. Der findes også en Nikkor2.0/105,
men den er ret pebret. Andre valg ville være 1.8/85 eller 2.0/135.

Hvis du alternativt vælger at købe Sigma får du også udmærkede linser
generelt til en lavere pris. Alternativt kan du købe objektiverne brugte,
prøv for eksempel at se www.ebay.de . Der har jeg selv handlet med held.

Og hvis du vil have zoom, så overvej at købe to med hver sit arbejdsområde.
Der skal indgås mange kompromisser for at få en linse til både at være
kraftig vidvinkel og tele, og det går udover lysstyrke og skarphed.

God fornøjelse
Bjørn