MS Windows
briani 27239
Tage harddisk UD af bærbar ifm reparation?
Fra : Andrew

Dato : 08-05-05 13:49

HEJ

Min bærbare computer skal til reparation pga en fejl i skærmen. Selvom det
er en reparation i skærmen, er jeg alligevel nervøs for min data da jeg har
hørt at de (i dette tilfælde Acer) kan finde på at formatere computeren ifm
rep. Jeg tager ingen chancer, så min plan er at tage harddisken med
styresystem og al min data UD af computeren, og så putte en anden harddisk
ind i pc'en før jeg sender den til rep. Jeg vil så bare installere win XP på
den nye HD så den kører, og så sende bærbaren til rep.

Mit spørgsmål er så følgende:
Når så computeren kommer tilbage fra rep og jeg putter dem gamle harddisk
med al data og styresystem ind i den bærbare igen, vil pc'en så køre som den
gjorde før, eller hvad?
Ændre det noget at man i en uges tid har haft en anden HD i computeren og så
skifter tilbage til den oprindelige?!

Jeg synes at dette er den bedste løsning for mig da jeg ikke gider at sidde
og sikkerhedskopiere alle mine filer. Men kan det lade sig gøre?

Mvh Anders

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 14:13

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> skrev

> [...]
> gjorde før, eller hvad?
> Ændre det noget at man i en uges tid har haft en anden HD i computeren og

Nej, du kan trygt skifte HD, det har absolut ingen praktisk betydning. Den
eneste ulempe er naturligvis, hvis værkstedet installerer nogle opdaterede
drivere el.lign., men det er også det eneste.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-05-05 14:16

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> wrote:

>Jeg synes at dette er den bedste løsning for mig da jeg ikke gider at sidde
>og sikkerhedskopiere alle mine filer. Men kan det lade sig gøre?

Udmærket løsning - Selv om mange andre nok ville foretrække en backup
til en extern usb disk...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-05-05 14:16

Andrew wrote:
> Når så computeren kommer tilbage fra rep og jeg putter dem gamle
> harddisk med al data og styresystem ind i den bærbare igen, vil pc'en
> så køre som den gjorde før, eller hvad?

Ja. Hvis de har pillet i BIOS-opsætningen kan det være du skal
ændre tilbage i denne.

> Ændre det noget at man i en uges tid har haft en anden HD i
> computeren og så skifter tilbage til den oprindelige?!

Nej.

> Jeg synes at dette er den bedste løsning for mig da jeg ikke gider at
> sidde og sikkerhedskopiere alle mine filer. Men kan det lade sig gøre?

Ja.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 14:25

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev

> Ja. Hvis de har pillet i BIOS-opsætningen kan det være du skal
> ændre tilbage i denne.

Alle nyere og også mange halvgamle maskiner kan selv finde ud af, at der er
skifte harddisk. Det sker helt automatisk.

Claus

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-05-05 16:45

Claus Tersgov wrote:
> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev

> Alle nyere og også mange halvgamle maskiner kan selv finde ud af, at
> der er skifte harddisk. Det sker helt automatisk.

Ja hvis dette, som normalt, er valgt i BIOS. Det er næppe heller
noget, de vil pille ved.
Det var også mere andre ting i BIOS jeg tænkte på. Det kunne f.eks.
være håndtering af dvale og opsætning af lydinput.
Men formentlig vil der ikke være nogen problemer.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Henning

Dato : 09-05-05 12:46

On Sun, 8 May 2005 14:48:40 +0200, "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk>
wrote:

> [...]
>ind i pc'en før jeg sender den til rep. Jeg vil så bare installere win XP på
>den nye HD så den kører, og så sende bærbaren til rep.

Du har forhåbentlig backup af dine data? Ellers er det vist på tid du
begynder...
Er fejlen konstant, eller er den afhængig af et bestemt program? Hvis
den er konstant behøver du ikke have disk i, når du indleverer
maskinen.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 13:10

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Er fejlen konstant, eller er den afhængig af et bestemt program? Hvis
> den er konstant behøver du ikke have disk i, når du indleverer
> maskinen.

Man indleverer ikke en computer til en reperatør, hvis den ikke er 100%
funktionsdygtig. Ellers skal reperatøren til at bruge tid på at installere
en harddisk samt et styresystem, så han kan komme videre med fejlsøgningen.
Det er da tåbeligt, at man skal betale reperatøren for at bruge tid på
dette. Dernæst skal man lade reperatøren om at finde fejlen. Det er jo
derfor, man sender maskinen ind til ham. Det er ikke særligt smart, at man
selv begynder at drage konklusioner, som måske kan vise sig at være
forkerte, og som måske endda kan betyde, at man sinker reperatørens i sit
arbejde.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 13:15

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Er fejlen konstant, eller er den afhængig af et bestemt program? Hvis
> den er konstant behøver du ikke have disk i, når du indleverer
> maskinen.

Jeg lever selv af at reparere computere, og hvis jeg fik en maskine ind uden
harddisk, så ville jeg sende maskinen retur. Hvis så kunden insisterer på at
få den lavet uden harddisk, så koster det mindst tre timer til at installere
et styresystem svarende til det, kunden normalt bruger. Og så må kunden bare
håbe på, at fejlen ikke skyldes en defekt harddisk.

Vil man have ordentlige reparationer, så leverer man maskinen i samme stand,
og med samme komponenter, som den normalt kører med. Ellers kan en reparatør
ikke garantere, at maskinen er i orden, når den forlader værkstedet.

Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-05 13:56

Den 09-05-05 14.15 skrev Claus Tersgov følgende:

> [...]
> og med samme komponenter, som den normalt kører med. Ellers kan en reparatør
> ikke garantere, at maskinen er i orden, når den forlader værkstedet.

Jeg vil gå langt for at undgå at indlevere en computer med harddisk, jeg
har én gang prøvet at miste data i forbindelse med en reparation. Så
vidt jeg husker, skulle der blot skiftes et defekt diskettedrev på
garantien.

Men da jeg hentede maskinen fortalte reparatøren stolt, at han også
havde lavet harddisken ved at formatere den. Jeg troede, han tog gas på
mig, men den var god nok.

Jeg brugte OS/2 og HPFS-filsystemet, hvorfor han ikke kunne se noget med
sit dos-værktøj. Og så konkluderede han at harddisken var itu.

Som et (lille) plaster på såret fik jeg en stang ram til halv pris: 8 MB
til 4.000 kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-05 06:38

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Men da jeg hentede maskinen fortalte reparatøren stolt, at han også
> havde lavet harddisken ved at formatere den. Jeg troede, han tog gas på
> mig, men den var god nok.

Uprofessionelle reperatører kan man jo ikke gøre noget ved!

> Jeg brugte OS/2 og HPFS-filsystemet, hvorfor han ikke kunne se noget med
> sit dos-værktøj. Og så konkluderede han at harddisken var itu.

Det burde have fremgået af den reperationsseddel, du skulle have udfyldt.

Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-05 08:08

Den 10-05-05 07.38 skrev Claus Tersgov følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Det burde have fremgået af den reperationsseddel, du skulle have udfyldt.

Ja, den glemte de. Det var en af grundene til, at jeg i det hele taget
fik kompensation. På sedlen stod der nemlig den sædvanlige
ansvarsfraskrivelse, men den havde jeg jo så ikke set. Jeg /havde/ for
øvrigt gjort opmærksom på, at det var et specielt filsystem. Og jeg
havde sat den til at boote på en dos-partition, så de ikke kom ind og
ødelagde noget i OS/2, hvis de bootede den op. Men han klarede så det
hele fra sin dos-værktøjsdiskette.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Andrew

Dato : 09-05-05 14:18

> [...]
> Er fejlen konstant, eller er den afhængig af et bestemt program? Hvis
> den er konstant behøver du ikke have disk i, når du indleverer

Hej

Fejlen er konstant. Den nederste 1/4-del af skærmen på min bærbare reagerer
ikke. Jeg må rokke skærmen frem og tilbage indtil jeg finder en position
hvor den nederste 1/4-del også virker.

Jeg tror dog jeg vil senden den ind MED harddisk, dog ikke den HD med al min
data, men en anden hd hvor jeg installere Windows på.

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 17:07

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes at dette er den bedste løsning for mig da jeg ikke gider at
> sidde og sikkerhedskopiere alle mine filer. Men kan det lade sig gøre?

Hej
Hvis maskinen kører bortset fra skærmen, kan du lave en Ghost backup af
disken over på en anden disk/maskine/netværk..
En USB disk kan ofte bruges, selv om Ghost måske kun vil køre USB1.1 så det
tager TID..
Så kan du læse den ind igen hvis der røres ved harddisken...
Det er samtidigt en fuldstændig backup.. til en anden gang..
Det er lettere end at pille disken ud, ellers er der en adapter til 2,5"
diske så det kan laves i en stationær,
men det kræver mere arbejde..

mvh
Preben