MS Windows
briani 27239
USB drivere for DOS
Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 28-04-05 10:24

Jeg har en extern USB harddisk, som jeg gerne vil kunne læse og
skrive fra DOS, altså fra en DOS bootdiskette.

At det skal kunne lade sig gøre fremgår af artiklen
"Yes, there are USB drivers for Dos"
http://theinquirer.net/?article=10215
og af en tilsvarende
http://www.rtd.com/NEW_appnote/SWM-640000018%20rev%20A.pdf

Systemet er baseret på en controller driver USBASPI.SYS vers.2.
fra Panasonic og en storage driver DI1000DD.SYS, såkaldt Motto
Hairi driver.

Der findes mange flere oplysninger om emnet på Internettet, jeg
har bl.a. fundet en mere detaljeret diskussion på
http://www.computing.net/dos/wwwboard/forum/15115.html

Jeg har prøvet at lave en DOS bootdiskette ud fra de anvisninger
som de pågældende sider giver.

Mit problem er nu at driverne ikke virker på mine maskiner.
Jeg har prøvet tre, og disketten kan ikke finde USB harddisken på
nogen af dem.
De to er stationære med indbyggede USB2 porte, den ene med
Gigabyte bundkort, den anden med Aopen bundkort, de har begge
Award Bios og nVIDIA nForce2 chipsæt.
Den tredie er en bærbar ACER med Apollo KL133 chipsæt. Her virker
det hverken med den indbyggede USB1 port eller en PCMCIA USB2.

Så fandt jeg hos en bekendt en gammel maskine med et Gigabyte
GA-7ZX-1 bundkort med AMI Bios og Apollo KT133 chipsæt. Den har
kun USB1 indbygget, men der virkede det fint, så det kan altså
lade sig gøre!

Er der nogen af jeg der har erfaringer med emnet og kan give lidt
råd og forslag om hvad der er galt og hvad jeg kan gøre for at få
det til at virke på alle maskiner?

PS. NERO har angiveligt i sin NERO Burning Rom vers.6.6 et
diskette Image som skulle have USB support. Det virker bare slet
ikke, kan overhovedet ikke boote.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 28-04-05 13:01

On Thu, 28 Apr 2005 11:24:27 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

>Jeg har en extern USB harddisk, som jeg gerne vil kunne læse og
>skrive fra DOS, altså fra en DOS bootdiskette.

Jeg har arbejdet en del med samme sag ifm backup vhja Symantec's Ghost
2003, men uden større held.

[klip - nogle detaljer)

> [...]
>
>Mit problem er nu at driverne ikke virker på mine maskiner.
>Jeg har prøvet tre, og disketten kan ikke finde USB harddisken på

[klip - lidt PC-specs]

Jeg har heller ikke kunnet få DOS-driverne til at køre med USB2
(prøvet på 2 forskellige PC,er)

> [...]
>GA-7ZX-1 bundkort med AMI Bios og Apollo KT133 chipsæt. Den har
>kun USB1 indbygget, men der virkede det fint, så det kan altså

Ja - jeg har også kunnet få det til at virke med USB1-driverne; men
til mit backup-formål er USB1 håbløst (læs: langsomt)

>Er der nogen af jeg der har erfaringer med emnet og kan give lidt
>råd og forslag om hvad der er galt og hvad jeg kan gøre for at få
>det til at virke på alle maskiner?

Jeg opgav USB-løsningen og købte i stedet et par eksterne HDD-bokse,
som både har USB2- og FireWire-tilslutning.
Ghost 2003,s FireWire-driver virker nemlig fint med disse bokse.

Hvis du kan nøjes med USB1, kan du måske bruge dén løsning, idet dine
USB2-porte burde være bagud-kompatible med USB1.
Du kan angive USB-typen med en parameter som angivet i din link

http://theinquirer.net/?article=10215

hvorfra følgende er sakset:

[citat]
The driver switches you can use are: device=(path)\USBASPI.SYS [/e]
[/o] [/u] [/w] [/v] [/l[=n]] [/f] /r] [/slow] [/nocbc] [/norst]
[/noprt]

The driver scans all three USB controller specs by default, but you
can limit which controllers are enabled using these switches:

/e EHCI spec (USB 2.0)
/o OHCI spec (newer USB 1.x)
/u UHCI spec (older USB 1.x)
[citat slut]

Der findes også noget om emnet her:

http://www.bootdisk.com/usb.htm

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 30-04-05 17:44

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Jeg har en extern USB harddisk, som jeg gerne vil kunne læse og
> skrive fra DOS, altså fra en DOS bootdiskette.

Måske der er hjælp på denne side http://www.bootdisk.com/usb.htm som jeg
faldt over da jeg søgte efter noget andet.

/A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-05 17:48

Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> wrote:

> [...]

Nero brændeprogrammer (også demo'en) indeholder en udmærket dos boot
diskette med usb/firewire understøttelse...

Det kan endda læse (men ikke skrive) NTFS drev....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall