MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Sysprep til nyt HW uden at ændre domæne, n~
Fra : Henrik Mønster

Dato : 26-04-05 15:54

Hejsa

Jeg skal migrere en windows 2000 installation fra en virtuel maskine til en
fysisk, og det er lykkedes ved hjælp af sysprep. Som jeg ser det, bruger man
sysprep til at registrere driverne til den nye HW.

Men man går jo gennem hele sysprep proceduren, og jeg er egentligt ikke
interesseret i at skifte identitet eller andet på windows installationen.

Hvad skal jeg gøre? Skal man bare bruge parameter -nosidgen, samme navn og
domæne informationer? Jeg vil gerne ende op med en maskine der stadigvæk er
meldt ind i domænet og helst med samme SID.

Jeg så aller helst at man kun brugte HW delen af sysprep, men den går vist
ikke.

Nogle tips?

M.v.h. Henrik

Fra : jda^fx

Dato : 27-04-05 09:17

On Tue, 26 Apr 2005 16:54:14 +0200, Henrik Mønster wrote:

> [...]
> meldt ind i domænet og helst med samme SID.
>
> Jeg så aller helst at man kun brugte HW delen af sysprep, men den går vist

Jeg tror faktisk at det er nemmere og hurtigere hvis du bare kloner og så
installere dine drivere til det hardware der mangler bagefter. Så får du
det hele med, og du slipper for at sidde og se på den blå streg i en time
mens Windows installerer
--
jda^fx

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-04-05 20:35

On Wed, 27 Apr 2005 10:16:52 +0200, "jda^fx" <wh@tever.not> wrote:

> [...]
>det hele med, og du slipper for at sidde og se på den blå streg i en time

Men hvad gør man så når enes klon ikke vil starte op (på anden hw) så
man kan lægge nye drivere ind ?
Det var smart om der var en metode til at strippe et image/klon for
alt HW info, alternativt nulstille til standard HW, uden at køre
sysprep. Jeg kan ikke lige finde en sysprep der virker på
NT4/win98/win95 (Ja der er nogen der stadig bruger disse OSer)

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 20:39

Hans Kjaergaard wrote:
> On Wed, 27 Apr 2005 10:16:52 +0200, "jda^fx" <wh@tever.not> wrote:
>
> Men hvad gør man så når enes klon ikke vil starte op (på anden hw) så
> man kan lægge nye drivere ind ?

Hvis den "anden hw" er så tilpas "fremmed" for din Windows-klon, at
den end ikke "kender" harddisk controlleren, så vil Windows ganske
rigtigt ikke starte op...

En metode kunne være, inden kloningen, at "introducere" Windows
for en ekstern controller, f.eks. en IDE/ATA til PCI bussen. Installér
sådan én med driver og det hele. Tag harddisken fra den "fremmede"
PC og tilslut den (som Slave) på den eksterne controller. Og lav så
en klonet kopi af din Windows ud på harddisken på den eksterne
controller.

Så flytter du controller og harddisk over i den "fremmede" maskine.
Med harddisken stadig tilsluttet den eksterne controller (denne gang
som Master) skulle du nu kunne boote din klonede Windows op.
Og det er jo nok til at du så kan begynde at fodre den med de
drivere den mangler i den "fremmede" maskine. Til slut kan du fjerne
den eksterne controller og flytte harddisken ned på den interne.

Indrømmet, det er lidt bøvlet, men det fungerer. Vi bruger omtrent
samme metode på mit job til at lave et "standard" harddisk-image
(Windows klon), som så kan kopieres ud til mange vidt forskellige
typer/mærker af PC'ere. Og det virker fint.

Husk nu at hvis du kloner NT4, 2000, XP maskiner som bagefter skal
køre på det samme netværk, så skal du skifte SID. Og det er jo bl.a.
det, som SYSPREP kan gøre for dig. Men hvis du ikke bruger sysprep,
så kan jeg anbefale den lille gratis utility "NewSID":
http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/newsid.shtml

-E.G.