MS Windows
briani 27239
tilføje slave harddisk i WIN XPpro?
Fra : Jan

Dato : 26-04-05 12:39

Har sat en ny harddisk i min maskine med Windows XPpro, kan se den i Bios'en
men ikke i stifinder.
Måske den skal formateres, men hvordan, når jeg ikke kan se den?

Har ledt efter både "Format" og "Fdisk" men kan heller ikke få den frem via
"Kør", hvordan får jeg den til at virke?

jd

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-04-05 12:55

Jan wrote:
> Måske den skal formateres, men hvordan, når jeg ikke kan se den?

Den skal både partitioneres og formatteres før du kan se den
i stifinder.

> Har ledt efter både "Format" og "Fdisk" men kan heller ikke få den
> frem via "Kør", hvordan får jeg den til at virke?

Du bruger diskhåndteringen i Windows XP.
Kan tilgås enten via kontrolpanelet eller fra Start->Kør->Diskmgmt.msc

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-04-05 12:56

Jan skrev:

> Har sat en ny harddisk i min maskine med Windows XPpro, kan se den i
> Bios'en men ikke i stifinder.

Prøv Kør - DISKMGMT.MSC , så ser du den sikkert som en Disk med en
masse ikke allokeret plads på, derinde kan du så oprette partitioner på
den

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henrik Sahl

Dato : 26-04-05 12:58

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har ledt efter både "Format" og "Fdisk" men kan heller ikke få den frem
> via "Kør", hvordan får jeg den til at virke?

Prøv at højreklikke på "My computer", vælg "manage" og kig under "Disk
management". Hvis den er der kan du højreklikke og vælge at formatere den.

Mvh
Henrik

Fra : Jan

Dato : 26-04-05 13:08

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse
> Har sat en ny harddisk i min maskine med Windows XPpro, kan se den i
> Bios'en men ikke i stifinder.
> Måske den skal formateres, men hvordan, når jeg ikke kan se den?

Tak Per, Ivan og Henrik

Hvorfor skal det være nemt i disse nye styresystemer, når man kan lave det
besværligt LoL
Man skulle tro Microsoft ikke ønsker amatører til at rode med deres
computere

men nu er den ved at formatere så det ser ud til at mit problem er løst,
takker

jd

Fra : David

Dato : 26-04-05 15:33

DavidHvorfor skal det være nemt i disse nye styresystemer, når man kan
lave
det
> besværligt LoL
> Man skulle tro Microsoft ikke ønsker amatører til at rode med deres
> computere

Du kunne også bare gå ind i kontrolpanelet, administration,
computeradministration og der diskhåndtering.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan

Dato : 26-04-05 15:31

hmmm, har formateret og kan nu se disken, men der ligger en mappe med navnet
"System Volume Information" som jeg ikke kan få adgang til, hvad er det for
en fætter?

jd

Fra : David

Dato : 26-04-05 16:27

System Volume Information" som jeg ikke kan få adgang til, hvad er det for
> en fætter?

Jeg tror bare at det er et eller andet der hører til windows og alt det
der,
man skal ikke pille ved den, jeg har den også.

mvh
David

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : John T.

Dato : 27-04-05 00:39

"David" <Davidtk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der,
> man skal ikke pille ved den, jeg har den også.

DEN SKAL VÆRE DER !!
I den mappe er der alle gendannelsespunkterne hvis systemgendannelse er
slået til,
(jeg har før kunne åbne denne mappe, men det kan jeg pludselig ikke mere,
hvorfor ved jeg ikke.)
XP laver automatisk et gendannelsespunkt for hver 24 timer pc,en har været
tændt,
og min erfaring er, at når der så er mange gendannelsespunkter begynder den
at
opføre sig underligt.
Så slår man gendannelsen fra og så kører den godt igen.
Jeg bruger nu i stedet et Gost-program samt:
Start > programmer > tilbehør > systemværktøjer > systemgendannelse.
Mange tænker ikke over, at når de har gendannelse slået til og de så får
noget
snask ind i maskinen, så kan man ikke komme af med det før man slår
systemgendannelse fra, fordi snasket bliver gendannet hele tiden fra
gendannelsespunkterne.
John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-05 07:13

John T. skrev:

> DEN SKAL VÆRE DER !!
> I den mappe er der alle gendannelsespunkterne hvis systemgendannelse
> er slået til,

Nå!

Det er et directory der rummer "_alle_" informationer om filsystemet
(jeg vil tro at $MFT ligger dér). Den findes i NTFS5 (og dermed også i
Windows 2000 der ikke opererer med systemgendannelse). Om den også
forefindes i pre-NTFS5 ved jeg dog ikke, da jeg ikke har anvendt NT4.

> (jeg har før kunne åbne denne mappe, men det kan jeg pludselig ikke
> mere, hvorfor ved jeg ikke.)

Hvis du har kunnet åbne den har det været i fejl. Det er et system-dir
som brugere (og Administrator) ikke har noget at gøre i.