MS Windows
briani 27239
W2K - Boot fra CD
Fra : BJ Denmark

Dato : 20-04-05 10:57

En w2k maskine kan pludselig ikke boote op. Under boot kommer i et
splitsekund meddelelsen:

Boot from atapi cd-rom
Boot: couldn't find ntldr

Herefter kommer "den sorte" skærm med teksten "Tryk på F8....", og derefter
går skærmen sort og HD aktivitet ophører...

Maskinen nægter at boote fra CD, trods BIOS er sat til bootrækkefølge CD, A,
C. Jeg kan godt få den til at boote på diskette, ved at åbne CD-drevet.
Hvis CD-drevet er lukket, sker samme som oprindligt beskrevet.

Jeg kan godt [F8]'e til fejl-menu, men uanset hvad jeg vælger dér
(fejlsikret, VGA-tilstand, sidste kendte konfiguration etc.), sker nøjagtig
det samme som først beskrevet.

Jeg har prøvet at boote på diskette til Recovery Console og lavet fixmbr og
fixboot, uden at det ændrer resultatet. Ligesom jeg fra diskette har forsøgt
"Reparer Windows". Ender altid samme sted.

Jeg har sat disken som slave i en anden maskine, og får straks uhindret
adgang til disken, så disken kan altså læses...

Jeg har googlet, uden at finde det gyldne korn. Nogen hér, der har forslag?

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot" for
nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-05 11:23

BJ Denmark skrev:

> Boot from atapi cd-rom
> Boot: couldn't find ntldr

Hvad forsøger du at boot'e?

> Jeg har googlet, uden at finde det gyldne korn. Nogen hér, der har
> forslag?

Det er ikke Windows-installationen der boot'er en CD. Det er BIOS,
CD-drev og CD der i samarbejde boot'er fra CD.

En hardware-gruppe var måske mere givende for løsningen af dit problem.

Fra : hcma

Dato : 20-04-05 13:01

"BJ Denmark" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter
> går skærmen sort og HD aktivitet ophører...

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#ntldr_mangler
vh
HC

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-05 13:39

hcma skrev:

> http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#ntldr_mangler

Det er jo ikke hans problem.

Fra : hcma

Dato : 20-04-05 18:50

> Det er jo ikke hans problem.

der står i fejlmeddelelsen:
Boot: couldn't find ntldr
så derfor mit link
m v h
hc

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-05 21:03

hcma skrev:

> der står i fejlmeddelelsen:
> Boot: couldn't find ntldr
> så derfor mit link

Har du læst om hans problemstilling?

- Tilsyneladende ikke...!

Fra : Kim2000

Dato : 20-04-05 13:08

> En w2k maskine kan pludselig ikke boote op. Under boot kommer i et
> splitsekund meddelelsen:
>
> Boot from atapi cd-rom
> Boot: couldn't find ntldr

Et umidlerbart bud vil være at resette din bios, på min sker det ved at
flytte en jumpers position i 30 sekunder, men det må stå i din bundkort
manual, hvordan du gør.

mvh
Kim

Fra : BJ Denmark

Dato : 20-04-05 14:13

Kim2000 wrote:

> Et umidlerbart bud vil være at resette din bios, på min sker det ved
> at flytte en jumpers position i 30 sekunder, men det må stå i din
> bundkort manual, hvordan du gør.

Det lader til, at du var på rette spor !

Det lykkedes mig at boote på disketterne og derfra køre en ren installation
fra CD. Ved første reboot under installationen, forsøgte jeg allerede dér at
starte i fejlsikret tilstand.

Dette afstedkom en fejl, som jeg _ikke_ havde set før, nemlig en "Error Code
800b0001: Signature for Windows 2000 Professional Is Invalid". På
support.microsoft.com fandt jeg denne beskrivelse af fejlen.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;297000

Jeg hentede derfor en bios-opdatering til AOPEN boardet, og nu fungerer
skidet igen. Står i skrevne øjeblik og henter/installerer SP4.

Hvorfor og hvordan en arbejdsstation fra den ene dag til den anden får at et
sådant problem, må hører ind under en af de ting, hvor man siger "sådan er
det bare"....

Tak for input, alle!