MS Windows
briani 27239
2 diskettedrev i Windows 98
Fra : Steen

Dato : 18-04-05 11:18

Hej,

jeg har lige prøvet at sætte et ekstra diskettedrev i min computer, som
gerne skulle virke.

Når jeg går ud i dos virker det, men i Windows kan det ikke ses og hvis jeg
går ud i dos-prompt gælder a-drevet også som b-drev.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Hilsen

Steen

Fra : Ingolf

Dato : 18-04-05 12:30

"Steen" <steengod@Jhotmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg
> går ud i dos-prompt gælder a-drevet også som b-drev.

Du skal sætte en jumper på diskette drevet, så det det bliver identificeret
som B, og ikke A. Ligesome med harddiske.. master og slave (som iøvrigt
snart er forbudt at bruge,)

Fra : Poul Erik

Dato : 18-04-05 12:44

On Mon, 18 Apr 2005 13:29:57 +0200, "Ingolf"
<Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote:

> [...]
>som B, og ikke A. Ligesome med harddiske.. master og slave (som iøvrigt

Det er nu ikke mange diskettedrev, der har indstillingen via en jumper
mere.

Er du sikker på at det er korrekt indstillet i "BIOS'en"?

Prøv at gå¨ind i "Kontrolpanel" "System" "Enhedshåndtering"
"Diskketteenhed". Er der en gul advarselsmarkering ved det, så prøv at
slette drevet, og genstart maskinen, så burde den finde det.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : ///M

Dato : 18-04-05 13:10

Ingolf wrote:

> Du skal sætte en jumper på diskette drevet, så det det bliver
> identificeret som B, og ikke A. Ligesome med harddiske.. master og
> slave (som iøvrigt snart er forbudt at bruge,)

Jeg mener nu heller ikke diskette-drev har jumpere. Slå drevet til i BIOS.
Vær opmærksom på, at du har vendt kablet rigtigt. Vender det forkert, lyser
dioden i drevet konstant. Undersøg om din floppy-controller understøtter to
diskette-drev, medmindre du har to og de kører på hver sin.

Hvad mener du med at master/slave bliver forbudt? Tænker du på benævnelsen,
at man nu kalder det primary/secondary? For jeg tror ikke ATA-diske bliver
forbudt generelt :)

///M

Fra : Calle.

Dato : 18-04-05 13:24

Ingolf wrote:
> Du skal sætte en jumper på diskette drevet, så det det bliver
> identificeret som B, og ikke A. Ligesome med harddiske.. master og
> slave (som iøvrigt snart er forbudt at bruge,)

Det er da vist ganske få der skal det, er endnu ikke stødt på et selvom jeg
roder med PCere hver dag
--
Calle.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 18-04-05 16:20

Calle. wrote:

> Det er da vist ganske få der skal det, er endnu ikke stødt på et
> selvom jeg roder med PCere hver dag

Normalt er kabler til floppy-drev lavet, så de bytter om på Drive Select
og Motor Enable for stikket til B-drevet. Derfor skal der ikke
sættes jumpere på selve drevet.
Se evt. mere på http://www.nullmodem.com/Floppy.htm

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Calle.

Dato : 18-04-05 13:23

Steen wrote:
> [...]
>
> Når jeg går ud i dos virker det, men i Windows kan det ikke ses og
> hvis jeg går ud i dos-prompt gælder a-drevet også som b-drev.

I windows 98 finder den ikke andet drev af sig selv, kør tilføj ny hardvare,
som ligger i kontrolpanel
--
Calle.

Fra : Steen

Dato : 18-04-05 14:35

Calle. wrote:

> I windows 98 finder den ikke andet drev af sig selv, kør tilføj ny
> hardvare, som ligger i kontrolpanel

Windows finder det ikke, men det virker i Dos

Fra : Calle.

Dato : 18-04-05 15:01

Steen wrote:

> Windows finder det ikke, men det virker i Dos
så tjek i hardware listen om det ikke står der med et udråstegn
(hardwarekonflikt)
--
Calle.

Fra : ///M

Dato : 18-04-05 15:29

Steen wrote:
> Windows finder det ikke, men det virker i Dos

Det forstår jeg ikke noget af - hvis A er B, så virker det jo ikke.....?
Eller skelner du her mellem Windows, Dos-prompt og Dos? Så giver det nemlig
måske igen mening :)

///M

Fra : Steen

Dato : 18-04-05 16:15

///M wrote:

> Det forstår jeg ikke noget af - hvis A er B, så virker det jo ikke.....?
> Eller skelner du her mellem Windows, Dos-prompt og Dos? Så giver det
> nemlig måske igen mening :)

De virker i den ægte dos, hvor jeg trykker F8 for at computeren ikke skal
starte Windows

Det er nogle gamle diskette-drev. Det ene stammer fra en 286'er og det andet
fra en 386'er, hvis det er det der gør at de skal have ændret jumpere.

Hvis jeg i Windows dos-prompt skriver b: viser den inholdet af a-drevet

Hilsen

Steen

Fra : Mads

Dato : 18-04-05 16:17

On Mon, 18 Apr 2005 17:14:43 +0200, Steen <steengod@Jhotmail.com>
wrote:

> [...]
>fra en 386'er, hvis det er det der gør at de skal have ændret jumpere.
>
>Hvis jeg i Windows dos-prompt skriver b: viser den inholdet af a-drevet

Har du været inde i BIOS og fortalt maskinen at den har både
A og B floppy drev og hvilken type floppy drev B drevet er ?

Og sidder de to floppy drev placeret korrekt på kablet?

mvh Mads

Fra : Steen

Dato : 18-04-05 18:31

Mads wrote:

> Har du været inde i BIOS og fortalt maskinen at den har både
> A og B floppy drev og hvilken type floppy drev B drevet er ?
>
> Og sidder de to floppy drev placeret korrekt på kablet?
>
> mvh Mads

Jeg har fortalt, der er 2 floppy drev. Det ene sidder i 5,25 stikket, så jeg
har prøvet at kalde det for et 5,25 drev også, men det hjalp heller ikke
til at begge drev kom frem.

Jeg må desværre indrømme jeg har opgivet det i øjeblikket.

Fra : Calle.

Dato : 18-04-05 19:26

Steen wrote:

> Jeg har fortalt, der er 2 floppy drev. Det ene sidder i 5,25 stikket,
> så jeg har prøvet at kalde det for et 5,25 drev også, men det hjalp
> heller ikke til at begge drev kom frem.

Det kan du ikke bare, du SKAL kalde dem det de er, ellers kan windows slet
ikke håndtere dem.
--
Calle.