MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Midlertidige internetfiler
Fra : Kim

Dato : 17-04-05 19:52

Hvad pokker gemmes de midlertidige internetfiler for ?
Det virker faktisk som om at IE er hurtigere, når alle
midlertidige filer er lettet, end når bibliotekerne er fyldt.
So, what's the point ? Kan man helt slippe for, at den gemmer
midlertige filer ?

Mvh, Kim

Fra : Mads

Dato : 17-04-05 20:03

On Sun, 17 Apr 2005 20:51:37 +0200, "Kim" <No@money.dk> wrote:

> [...]
>midlertidige filer er lettet, end når bibliotekerne er fyldt.
>So, what's the point ? Kan man helt slippe for, at den gemmer

Du kan gøre 2 ting.

Sæt mappestørrelsen til nogen få MB

Under fanebladet Avanceret kan du så også
sætte flueben ved "Slet mappen Temporary Internetfiles
når browseren lukkes"
Så har du altid en tom mappe når du starter op.

mvh Mads

Fra : Kim

Dato : 17-04-05 20:18

"Mads" <DeathTo@llSpammers.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte flueben ved "Slet mappen Temporary Internetfiles
> når browseren lukkes"
> Så har du altid en tom mappe når du starter op.

Ok, tak Mads.
Men hvilket "fornuftigt" formål har de temporære filer ?

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 20:47

Kim wrote:
> Men hvilket "fornuftigt" formål har de temporære filer ?

Mon ikke at det er et LEVN fra dengang hvor internetforbindelsen
typisk gik via et langsomt telefonmodem. Da var der tid at spare
ved at "gemme" på alt det man surfede forbi, for det tilfælde at man
skulle komme forbi en anden gang, så man ikke behøvede at
downloade de samme ting igen. I dag synes jeg at det er svært at
få øje på fordelen ved sådan en browser cache.

-E.G.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-04-05 20:57

Hej El Guapo, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Mon ikke at det er et LEVN fra dengang hvor internetforbindelsen
> typisk gik via et langsomt telefonmodem.

> I dag synes jeg at det er svært at få øje på fordelen ved sådan en
> browser cache.

Ja, for dig og mig og alle andre med fast pris. Men der er stadig flere
på minutopkobling end på fastpris - også her i landet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-04-05 20:52

Hej Kim, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Men hvilket "fornuftigt" formål har de temporære filer ?

At man kan få fat i dem offline. Det kan være ret praktisk, hvis man
sidder med en minutopkobling.

Apropos dit tidligere spørgsmål, ligger de i Windows XP i foldere under
(udskift "Rudi" med det aktuelle brugernavn)
"\Documents and Settings\Rudi\Lokale indstillinger
\Temporary Internet Files\Content.IE5\*.*"

I selve slutfolderen (Content.IE5) ligger den meget omtalte index.dat
(der i uforudsigelige boosts rykvis vokser til evige tider).

Ingen af delene kan naturligvis ses i Explorer/Stifinder uanset man har
sat den til at vise alt (skjulte filer, ditto foldere, systemfiler
etc.). Microsoft har tydeligvis ikke ment, det var noget, brugerne
havde godt at kunne se.

Men de ses i fx Windows Commander (hvis man ellers har sat den til at
vise skjulte filer og systemfiler, forstås).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-04-05 21:22

Rudi Stegen skrev:

>At man kan få fat i dem offline. Det kan være ret praktisk, hvis man
>sidder med en minutopkobling.

Tjah, filerne skal jo også opbevares et sted på computeren, når
man er på en hjemmeside.

Det samme gælder jo, hvis man downloader en fil, skal jo også
være et sted indtil den er færdighentet og placeret i den valgte
mappe.
--
Knud

Fra : pwee

Dato : 17-04-05 22:07

"Kim" <No@money.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

I selve slutfolderen (Content.IE5) ligger den meget omtalte index.dat
(der i uforudsigelige boosts rykvis vokser til evige tider).

den Dat.fil skal bare ha en på panden, den gemmer jo på alle de steder man
har besøgt.
og som rigtigt skrevet--vokser og vokser, dens naturlige størrelse som tom
er 32.768 Kb
et godt lille program til at holde styr på BG`s unoder er Windows og
Internet Cleaner.
den tømmer Dat-filen og bringer den til start niveau igen.
www.neoimagic.com
det kan yderligere configureres til mange andre nyttige funktioner.
//pa

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-05 01:07

Hej pwee, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> et godt lille program til at holde styr på BG`s unoder er Windows
> og Internet Cleaner. den tømmer Dat-filen og bringer den til start
> niveau igen. www.neoimagic.com

Desværre koster det $30
Dermed ikke sagt det ikke skulle være en god løsning, men der er
faktisk en gratis metode, hvor man tilmed er fri for at tænke på, hvad
diverse utilities mon begår, evt. laver unoder (konflikter o.m.a.):

Når index.dat bliver for stor (min personlige grænse er 1 MB, men det
er naturligvis op til ens eget skøn), er en nem metode at:

1. (Gen)start i fejlsikker tilstand kun men kommandoprompt. Man skal
have administrationsrettigheder.

2. Den booter automatisk på systemdrevet, hvorfor man automatisk kommer
op i roden på netop dette ved at skrive (alt efterfulgt af Enter,
selvfølgelig):
cd \

3. Så skriver man:
dir index.dat /s

Det er mest for lige at tjekke, man har fat i den rigtige syntaks, ikke
havtræt har skrevet et forkert filnavn e.l. Der ruller så samtlige
index.dat'er ned over skærmen.

4. Så trykker man på "pil op" så kommandoen fremkommer igen. Vha. "pil
til ventre og ditto højre" flytter man markøren hen og redigerer
kommandoen til:
del index.dat /s

Dermed slettes samtlige index.dat-filer.

5. Så "pil op" to gange, så
dir index.dat /s
fremkommer igen. Den køres (Enter), og burde nu rulle igennem og slutte
af med at fortælle, filen/filerne ikke er fundet.

6. Genstart dyret (det starter automatisk i normal tilstand) og efter
start laver Windows og MSIE automatisk nye index.dat-filer, men nu i
mindstestørrelserne 16 og 32 KB (alt efter hvilke det er, dvs. hvor de
ligger og hvad de laver).

Kort:

Genstart i fejlsikker tilstand kun med kommandoprompt (og
adminrettigheder). Kør kommandoerne:
cd \
dir index.dat /s
del index.dat /s
dir index.dat /s

Genstart normalt.

(De to dir-kommandoer man naturligvis springes over. Jeg synes bare, de
er rare for hhv. en sikkerheds skyld og en tjek).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 18-04-05 06:26

> Dermed slettes samtlige index.dat-filer.

Ja, det tror jeg du har helt ret i. Er det virkelig en god ide? Jeg
ville være ret betænkelig ved at gøre dette: Hvad nu hvis et andet
program har fundet det belejligt at have en index.dat fil? Det er vel
ikke helt utænkeligt. Hvad nu hvis denne fil ikke er midlertidig? Ups!
Så er de data ødelagt!!!

Jeg ville være forsigtig med at bruge dette råd. Er det ikke muligt at
finde netop den/de filer der hører til IE, og nøjes med at slette dem,
frem for alle filer med navnet index.dat på hele drevet?

Alternativt så prøv firefox (gratis): http://www.mozilla.org eller Opera
(koster penge hvis man ikke vil have reklamer): http://www.opera.com. De
er begge langt bedre browsere efter min mening. Desværre er der dog
stadig hjemmesider derude der ikke overholder standarderne, og som man
derfor kan blive nødt til at åbne i IE hvis man vil se dem. Forhåbentlig
bliver disse sider sjældnere, efterhånden som web-mastere fatter at det
ikke er Microsoft der bestemmet hvordan indhold skal leveres over
internettet.

Mvh. Kasper (der praktiskt talt aldrig starter IE)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-05 17:56

Hej Kasper G. Christensen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[del index.dat /s]

> Jeg ville være ret betænkelig ved at gøre dette: Hvad nu hvis et
> andet program har fundet det belejligt at have en index.dat fil?
> Det er vel ikke helt utænkeligt.

Nej, det er korrekt nok. At skribenterne til eventuelle
windowsprogrammer, der kunne finde på at lave .dat-filer ved navn
index, ikke just kan kaldes specielt kvikke er så en anden sag.

Men man ser det jo den dér første "sikkerhedskommando",
dir index.dat /s

> [...]
> muligt at finde netop den/de filer der hører til IE, og nøjes med
> at slette dem, frem for alle filer med navnet index.dat på hele

Det kunne man selvfølgelig. Men det ville i så fald være lettende at
lave et batfil til formålet, da det er et molboarbejde at skrive begge
de to alenlange stier hver gang.

Dvs. noget i retning af (drevbetegnelsen udskiftes med det, man nu har
som systemdrev [jeg har F:]; "Rudi" udskiftes med ens brugernavn):

del "F:\Documents and Settings\Rudi\Lokale indstillinger\Temporary
Internet Files\Content.IE5\index.dat"

del "F:\Documents and Settings\Rudi\Lokale
indstillinger\Oversigt\History.IE5\index.dat"

hvor hver klumme er på _én_ linje.

Forudsat ellers at ens PATH ellers er aktiv i fejlsikker tilstand
(hvilket det vist er, men jeg har ikke tjekket) skal man dog huske at
smide batfilen i en folder, der er inkluderet i ens PATH.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John

Dato : 18-04-05 07:03

"Rudi Stegen" skrev i en meddelelse

> Desværre koster det $30

Disse er gratis:
http://www.snapfiles.com/get/indexdatsuite.html

http://www.snapfiles.com/get/cachesentry.html

Mvh John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-05 18:03

Hej John, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Disse er gratis:
> http://www.snapfiles.com/get/indexdatsuite.html
>
> http://www.snapfiles.com/get/cachesentry.html

Bingo! Det sidste kender jeg endda og har længe gjort, men tænkte jeg
på det...

Det var faktisk nævnt på min linkside i første udgave (og er der
stadig), som jeg i hine dage smed op. (Vel omkring årsskiftet
2000/2001).

Jeg prøvede det en måneds tid kort forinden med Win95 OSR2 og IE4. Men
jeg bemærkede ikke, om det holdt index.dat nede. Men det gør
tilsyneladende nu, jf. <http://www.enigmaticsoftware.com/cachesentry/>.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://rudi.nerd.dk/pclinks1.htm

Fra : Hansen

Dato : 17-04-05 22:26

> [...]
> midlertidige filer er lettet, end når bibliotekerne er fyldt.
> So, what's the point ? Kan man helt slippe for, at den gemmer

Ja.