/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Hvor stor må en EXE være?
Fra : Ingolf


Dato : 16-04-05 12:54

Hej

Jeg er ved at lave mit selvudpakkende program om til DVD format. Her vil jeg
gerne lave 1 stor EXE fil som fylder en hel DVD (4500mb).

Men hvor stor må en EXE fil egentlig være? Er der iorden hvis den er større
end 4gb? Og kan win95/98 så læse den? Hvad med NT/2000? Dos7?



 
 
Repzak (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Repzak


Dato : 16-04-05 15:11

> Jeg er ved at lave mit selvudpakkende program om til DVD format. Her vil
> jeg gerne lave 1 stor EXE fil som fylder en hel DVD (4500mb).
>
> Men hvor stor må en EXE fil egentlig være? Er der iorden hvis den er
> større end 4gb? Og kan win95/98 så læse den? Hvad med NT/2000? Dos7?

Hej

Kunne det ikke være smartere med flere mindre filer, kommer der en ridse på
skiven er det hele vel kasserbart

Kasper



Ingolf (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 16-04-05 16:28

"Repzak" <repzakGED@hotmail.com> wrote in message
news:42611ce7$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg er ved at lave mit selvudpakkende program om til DVD format. Her vil
>> jeg gerne lave 1 stor EXE fil som fylder en hel DVD (4500mb).
>>
>> Men hvor stor må en EXE fil egentlig være? Er der iorden hvis den er
>> større end 4gb? Og kan win95/98 så læse den? Hvad med NT/2000? Dos7?
>
> Hej
>
> Kunne det ikke være smartere med flere mindre filer, kommer der en ridse
> på skiven er det hele vel kasserbart
>

Nej.. der er indbygget ekstra fejlkontrol, så øvrige filer på DVD'en kan
stadig pakkes ud.

Exe'n virker sådan at programmet kun er 300kb. De øvrige data efter dette
punikt er data, som exe'en så kan aflæse ved at læse indholdet fra bunden af
exe filen.



///M (16-04-2005)
Kommentar
Fra : ///M


Dato : 16-04-05 16:46

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
news:4260fc79$0$23074$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er ved at lave mit selvudpakkende program om til DVD format. Her vil
> jeg gerne lave 1 stor EXE fil som fylder en hel DVD (4500mb).
>
> Men hvor stor må en EXE fil egentlig være? Er der iorden hvis den er
> større end 4gb? Og kan win95/98 så læse den? Hvad med NT/2000? Dos7?

Jeg tror helt ærligt ikke der er nogen begrænsning på exe-filer, nærmere
filer generelt. Altså vil der være visse operativ-systemer (læs:
fil-systemer) som ikke kan håndtere 4,5GB filer.

Der vil muligvis også være nogle ældre OS'er som insisterer på at læse filen
igennem før den eksekveres. Tænk på hvad det vil kræve af temporær
diskplads, hukommelse og evt. swapfil! :)

--
///M



Ingolf (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 16-04-05 17:07


"///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
news:42613326$0$684$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
> news:4260fc79$0$23074$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg er ved at lave mit selvudpakkende program om til DVD format. Her vil
>> jeg gerne lave 1 stor EXE fil som fylder en hel DVD (4500mb).
>>
>> Men hvor stor må en EXE fil egentlig være? Er der iorden hvis den er
>> større end 4gb? Og kan win95/98 så læse den? Hvad med NT/2000? Dos7?
>
> Jeg tror helt ærligt ikke der er nogen begrænsning på exe-filer, nærmere
> filer generelt. Altså vil der være visse operativ-systemer (læs:
> fil-systemer) som ikke kan håndtere 4,5GB filer.

Ja, jeg regner ikke med at FAT kan fatte den :)
Men hvis nu den ligger på en DVD (UDF), og man propper den i en win9x
maskine, så burde DVD driverne/win9x da kunne vise filen som en 4,5gb fil,
fordi den findes på CDFS.. right? Eller kan Win9x slet ikke 'se' filer
større end 4gb?

> Der vil muligvis også være nogle ældre OS'er som insisterer på at læse
> filen igennem før den eksekveres. Tænk på hvad det vil kræve af temporær
> diskplads, hukommelse og evt. swapfil! :)
>

Ja, jeg har bemærket at nogle antivirus programmer absolut skal læse hele
dynen inden der gives adgang, og filen kan eksekveres :(
Kører nu med Trend prøveversion, og den kan hitte ud af at den ikke behøver
læse hele exe'en.. men kun de data der aflæses fra den.

Hvad mon linux vil sige til en exe på 4.5 gb? Gamle 700mb's exe'er kunne
sagtens aflæses gennem Wine.

Nu står Windows 64-bit jo også for døren, så mon ikke 64 bliver standard en
stykke tid, til vi får brug for 128bit?



Rudi Stegen (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 16-04-05 17:06

Hej ///M, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg tror helt ærligt ikke der er nogen begrænsning på exe-filer,
> nærmere filer generelt. Altså vil der være visse operativ-systemer
> (læs: fil-systemer) som ikke kan håndtere 4,5GB filer.

Ja, bl.a. FAT og FAT32 har en begrænsning på 4 GB. Hvad angår Windows
kan fx ingen af Win9x'erne håndtere filer over 4 GB, da de ikke kan
håndtere fx NTFS.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Claus Tersgov (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-04-05 17:39


"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev

> Ja, bl.a. FAT og FAT32 har en begrænsning på 4 GB. Hvad angår Windows
> kan fx ingen af Win9x'erne håndtere filer over 4 GB, da de ikke kan
> håndtere fx NTFS.

Hvordan er så filsystemet på DVD'en (og CD)?

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm



Rudi Stegen (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 16-04-05 20:47

Hej Claus Tersgov, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>> Hvad angår Windows kan fx ingen af Win9x'erne håndtere filer over
>> 4 GB, da de ikke kan håndtere fx NTFS.
>
> Hvordan er så filsystemet på DVD'en (og CD)?

Jeg ved det faktisk ikke, men der er et fint view her (sådan cirka en
skærm nede): <http://en.wikipedia.org/wiki/File_system>.

Så kan man ind i det forskellige og derefter få noget konkret at google
lidt efter for at finde ud af, hvad der evt. er diverse max-
filstørrelser.

Men i det aktuelle tilfælde har det næppe nogen betydning [1], da man
skal have en pæn sjat over 4 GB RAM for at undgå, systemet begynder at
swappe løs på harddisken og dermed få problemer.

[1] Ja, jeg ved godt, at du fint ved det og blot er interesseret i det,
du bogstaveligt spørger om. Så jeg hat blot tilføjet det for læsere,
der måske ikke lige tænker over det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Claus Tersgov (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-04-05 20:49


"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev

> Men i det aktuelle tilfælde har det næppe nogen betydning [1], da man
> skal have en pæn sjat over 4 GB RAM for at undgå, systemet begynder at
> swappe løs på harddisken og dermed få problemer.

Næh, men det jeg tænkte på var, om der mon var en grænse på filstørrelsen på
en DVD. Nu kan man jo komme op over 8 gb på en dualskive, så måske der er
en anden grænse, man ikke lige tænker over. Jeg ved ikke, hvordan
filsystemet er sat sammen på en DVD skive.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg



Rudi Stegen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 17-04-05 21:07

Hej Claus Tersgov, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Næh, men det jeg tænkte på var, om der mon var en grænse på
> filstørrelsen på en DVD.

Ja, det er også noget, jeg gerne ville vide. Hvis du skulle skvatte
over svaret et sted, så post det endelig i gruppen., da noget tyder på,
at (1) ingen (hér) umiddelbart kender svaret, og (2) flere har
interesse i det.

Også uanset om de ligesom jeg ikke har noget pratisk at bruge det til.
Dels almen nysgerrighed. Men dels også, at man nogle gange har fundet
svaret på et ren akademisk problem - og så senere i evt. en hel anden
sammenhæng faktisk kan bruge det.

> Nu kan man jo komme op over 8 gb på en dualskive, så måske der er
> en anden grænse, man ikke lige tænker over.

Jo, men er det ikke kun ved todrevskopiering, at harddisken ikke
(nødvendigvis) benyttes?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Claus Tersgov (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-04-05 14:29


"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev

> Også uanset om de ligesom jeg ikke har noget pratisk at bruge det til.

Det kunne nu sagtens blive aktuelt for mig. Jeg bruger et imageprogram til
at lave backup af alle mine kunders systemer, så jeg hurtigt kan reetablere
dem igen, når uheldet er ude. Men den gamle version, jeg ejer, kan desværre
kun bruge CD-rom, ikke DVD.

Så før eller siden, når jeg får taget mig sammen til at købe et program, som
understøtter skrivning på DVD, så kan det måske tænkes at blive et problem.
Det program, jeg bruger nu, laver nemlig een stor fil.

> Jo, men er det ikke kun ved todrevskopiering, at harddisken ikke
> (nødvendigvis) benyttes?

Jeg forstår ikke, hvad du mener?

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg



Rudi Stegen (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 18-04-05 17:40

Hej Claus Tersgov, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>> Jo, men er det ikke kun ved todrevskopiering, at harddisken ikke
>> (nødvendigvis) benyttes?
>
> Jeg forstår ikke, hvad du mener?

At du har to cd- eller dvd-drev, kopierer man jo direkte fra det ene
til det andet (i hvert fald med Nero), tilsyneladende uden hardisken
involveres. (Dette med alle mulige forbehold, da jeg i december med mi
nye maskine første gang nogensinde prøvede at brænde noget. Jeg ikke
ligefrem velbevandret på feltet ;).

I Neros manualfil står der i hvert fald dette direkte som et hint.
Altså at man skal huske at have plads på den anvendte harddisk til
midlertidig opbevaring af cd/dvd'en ved brænding. Men at hvis man har
to cd/dvd-drev, behøver man ikke at have det, da processen så køres
direkte fx dvd1->dvd2.

De formoder næppe automatisk, at man har RAM til at holde hele dvd-
indholdet, hvorfor det formentlig tages i bidder. (Lidt i stil med
floppykopiering - diskcopy - ved de helt gamle max 640 KB RAM-pc'er og
to diskette drev. Maskinen læste en bid, skrev den, læste, skrev...
etc.)

Så mon ikke det sker på samme måde (?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Ingolf (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 18-04-05 13:48

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:4262bd27$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Næh, men det jeg tænkte på var, om der mon var en grænse på filstørrelsen
> på
> en DVD. Nu kan man jo komme op over 8 gb på en dualskive, så måske der er
> en anden grænse, man ikke lige tænker over. Jeg ved ikke, hvordan
> filsystemet er sat sammen på en DVD skive.
>

Hmm.. ifølge denne side lader det til, at hvis man kræver Win9x
kompabilitet, så må filerne ikke være større end 1gb :/
http://www.disctronics.co.uk/technology/dvdintro/dvd_filesys.htm

Tror faktisk intet Win9x program kan håndtere et 64bit kald.. !

Detaljeret beskrivelse af fil systemer
http://www.smart-projects.net/isobuster/help/noframes/hs160.htm



Mikkel Bundgaard (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 17-04-05 00:20


> Ja, bl.a. FAT og FAT32 har en begrænsning på 4 GB. Hvad angår Windows
> kan fx ingen af Win9x'erne håndtere filer over 4 GB, da de ikke kan
> håndtere fx NTFS.
>

er det ikke mere end begrænsning i filsystemet i windows. Hvis det fx
ligger på et netdrev eller DVD tror jeg ikke begrænsningen er der.


Hilsen Mikkel

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste