MS Windows
briani 27239
Defragmentering - flytning af filer.
Fra : Drus

Dato : 05-04-05 22:56

Det tidligere spørgsmål om defragmentering fik mig til at tænke på en anden
ting:

Jeg husker tidligere defragmenteringsprogrammer, som foruden at
defragmentere filerne, også flyttede dem og samlede dem i starten af
disken - så den tomme del er ubrudt. Dette er der en vis logik i, synes jeg,
da fremtidige filer derved undgår at blive defragmenterede.

Win XP gør ikke dette - der for har jeg også prøvet andre
defragmenteringsprogrammer - men de har heller ikke gjort det!

Findes denne facilitet ikke længere? Og hvis Jo - i hvilket
defragmenteringsprogram?

Hilsen
Drus

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-04-05 23:30

Drus skrev:
> Og hvis Jo - i hvilket
> defragmenteringsprogram?

Den findes i hvert fald i Dirms v 1.2.20 http://www.dirms.com/ med
kommandoen dirms x move lcn
hvor x er drevnavnet f.eks c d e f ...

om den også er i den nye "Dirms service and GUI" ved jeg ikke
--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-04-05 00:03

Hej
Jamen hvad mener du med frem på en rund skive?

Der er en meget kompliceret algoritme for, hvordan data læses optimalt, som
jeg desværre ikke husker.
Det er vist hverken helt ude for uden eller inde for inden på pladerne. Men
hæng mig ikke op på det.

Det er derfor vigtigere, at filerne bliver samlet sekventielt, så disken
ikke skal ud og søge på nogle spor, som ligger langt væk fra der, hvor den
nu er.
Der sker jo bare så vidt jeg ved en oversættelse af disse ting i
kontrolleren så vidt jeg kan forstå, så programmerne har vist alligevel ikke
den fulde kontrol over, hvor data ligger.

Mvh. brian

Fra : Ole C

Dato : 06-04-05 00:11

Drus skrev blandt andet:

> [...]
> synes jeg, da fremtidige filer derved undgår at blive defragmenterede.
>
> Findes denne facilitet ikke længere? Og hvis Jo - i hvilket

På et NTFS-drev er placeringen af forskellige filer mere kompliceret end på
et FAT32-drev, men PerfectDisk har en funktion der kaldes SmartPlacement
Defragment som gør nogenlunde det du efterlyser.
Hent evt. en trial-version på http://www.raxco.com/

--
vh
Ole C

Fra : Drus

Dato : 06-04-05 02:15

"Drus" <drus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> defragmenteringsprogrammer - men de har heller ikke gjort det!
>
> Findes denne facilitet ikke længere? Og hvis Jo - i hvilket

Tak for forslagene - jeg kigger på dem.

Hilsen
Drus