MS Windows
briani 27239
Geninstallation efter opdateringer
Fra : Søren Midtiby

Dato : 02-04-05 12:20

Hej Gruppe.

Jeg har lånt en ældre cd-rom kaldet "Danmarks fugle" på biblioteket. Det
skulle jeg aldrig have gjort!

Efter installationen af fugleprogrammet har jeg nemlig mistet nogle ting i
windows, bl.a. standardtegnsættet på skrivebordet.

Desuden bruger nogle vinduer kæmpe-skrift i stedet for normal
skriftstørrelse.

I andre vinduer er halvdelen af fanebladene så lave, at teksten er ulæselig,
så man må gætte sig frem.

Jeg vil gerne undgå formattering af harddisken.

Kan jeg geninstallere windows XP, og derved få windows til at virke normalt
samtidig med at jeg bevarer mine øvrige programmer uden en masse bøvl?

På forhånd tak.

Søren Midtiby

Fra : emj

Dato : 02-04-05 13:15

"Søren Midtiby" <soren@_slettes_midtiby.dk> skrev::

>Kan jeg geninstallere windows XP, og derved få windows til at virke normalt

Kan du ikke bare bruge et systemgendaannelsespunkt fra før, du
installerede den tåbelige cd?

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 13:29

Søren Midtiby wrote:
> [...]
> skriftstørrelse.
> I andre vinduer er halvdelen af fanebladene så lave, at teksten er

Har du forsøgt dig med Windows XP's "System Restore" ?
Når du installerer et nyt program, oprettes automatisk et såkaldt
gendannelsespunkt. Hvor meget det i praksis er værd, det aner
jeg ikke, da jeg aldrig selv har brugt det.

Vælg "Hjælp og Support" i startmenuen. Under "Vælg en opgave"
vælger du "Fortryd ændringer ved din computer med System-
gendannelse". Prøv om du kan finde et gendannelsespunkt fra
umiddelbart før du installerede fugleprogrammet...

Men måske kan mindre gøre det. Du kan jo også lige prøve om
du ikke kan "justere" dig ud af problemerne...

Højre-klik ude på skrivebordet og vælg "Egenskaber".
På fanebladet "Tema" kan du prøve at vælge et andet tema
som f.eks. "Windows klassisk" eller "Windows XP". OBS: Der
skal ikke stå "(ændret)" efter temanavnet, for så er det ikke et
helt "rent" tema.

Alternativt kan du gå hen på fanebladet "Udseende" og prøve
selv at sætte indstillingerne til en alm. kedelig standard, som for
eksempel således:

Vinduer og knapper: Windows XP-layout
Farveskema: Standard (blå)
Skriftstørrelse: Normal

Der er en masse andre parametre og indstillinger at skrue på
inde under kappen [Avanceret].

Jeg håber at noget af ovenstående kan bruges.

- E.G.

Fra : emj

Dato : 02-04-05 17:26

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev::

> Prøv om du kan finde et gendannelsespunkt fra
>umiddelbart før du installerede fugleprogrammet...
>
>Men måske kan mindre gøre det. Du kan jo også lige prøve om
>du ikke kan "justere" dig ud af problemerne...

Det er da ikke spor drastisk at bruge sine gendannelsespunkter, det er
derimod skide enkelt of funktionelt.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 22:09

emj wrote:

> Det er da ikke spor drastisk at bruge sine gendannelsespunkter, det er
> derimod skide enkelt of funktionelt.

Der er endnu ingen, der har påstået det modsatte.

- E.G.

Fra : Hansen

Dato : 02-04-05 19:01

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har du forsøgt dig med Windows XP's "System Restore" ?
> Når du installerer et nyt program, oprettes automatisk et såkaldt
> gendannelsespunkt.

Mon dog. Nogle programmer gør. Næppe ældre cd-rom'er med fugle.

Fra : John T.

Dato : 03-04-05 09:21

Jeg oplevede for et par år siden at pc,en opførte sig meget underligt,
men ved et tilfælde lokkede jeg jeg på som administrator (det skal
siges at jeg kører med et andet layout end XP )
Så da jeg kørte som administrator var det så med XP egen udgave,
farver o.lign.
Jeg genstartede så og ændrede igen til mit navn, og vupti, så var den på
plads igen.
Jeg har ingen forklaring på ovenstående, men det virkede, så den må åbenbart
gendanne nogle filer i tilstanden "Administrator"
Hilsen John

Fra : Søren Midtiby

Dato : 03-04-05 11:25

Tak for de gode svar. Jeg havde slet ikke tænkt på den mulighed.

Jeg har prøvet jeres forslag, og der var faktisk tilfældigvis et
gendannelsespunkt dagen før jeg installerede fugle-cd'en.

Processen så ud til at gå godt, men efter reboot skrev den blot, at den ikke
kunne gennemføre processen pga. manglende informationer.

Så min situation er altså uforandret.

Hvad tror I der vil ske, hvis jeg geninstallerer windows XP oven i en
opdateret og lettere fejlbehæftet version af WinXP?

mvh

Søren Midtiby.

Fra : John T.

Dato : 03-04-05 12:12

> Hvad tror I der vil ske, hvis jeg geninstallerer windows XP oven i en
> opdateret og lettere fejlbehæftet version af WinXP?
>
> mvh
>
> Søren Midtiby.

NEJ,NEJ !!
Det må du ikke gøre !
Det er enten "Format" eller "Rep"
Hilsen John

Fra : John T.

Dato : 03-04-05 12:14

> Processen så ud til at gå godt, men efter reboot skrev den blot, at den
> ikke
> kunne gennemføre processen pga. manglende informationer.
>
> Søren Midtiby.

Har du mulighed for at gå længere tilbage ??
John

Fra : Søren Midtiby

Dato : 03-04-05 17:47

Jeg har to punkter der ligger længere tilbage.

Hvad betyder "rep"?

Søren

Fra : John T.

Dato : 03-04-05 18:09

> Hvad betyder "rep"?
>
> Søren

Det betyder at du lægger skiven (XP) i og beder den
om at reparere !!
John