MS Windows
briani 27239
Windows XP home og licenser
Fra : Noerlev

Dato : 29-03-05 16:23

Jeg har lade mig fortælle, at man kan bruge sin Windows XP home (OEM) på 3
pc'er. Altså at man får 3 licenser. Er der nogen, der ved om det passer. Det
er en som har været i kontakte med Microsoft, som siger at dette er
tilfældet, så man skulle tro, at det var rigtigt.

Med venlig hilsen
Nørlev

Fra : Henning

Dato : 29-03-05 17:06

On Tue, 29 Mar 2005 17:22:56 +0200, "Noerlev" <3@fjern_noerlev.dk>
wrote:

>Jeg har lade mig fortælle, at man kan bruge sin Windows XP home (OEM) på 3
>pc'er. Altså at man får 3 licenser. Er der nogen, der ved om det passer. Det

Nej, een licens til een maskine. Læs evt. licensbetingelserne, der
står det helt sikkert beskrevet.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-03-05 18:08

Den 29-03-05 16.22 skrev Noerlev følgende:
> Jeg har lade mig fortælle, at man kan bruge sin Windows XP home (OEM) på 3
> pc'er. Altså at man får 3 licenser. Er der nogen, der ved om det passer.

Det gør det ikke.

> Det er en som har været i kontakte med Microsoft, som siger at dette er
> tilfældet, så man skulle tro, at det var rigtigt.

Enten har vedkommende ikke talt med Microsoft, eller også har
rengøringshjælpen svaret telefonen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 18:18

Noerlev wrote:
> [...]
> passer. Det er en som har været i kontakte med Microsoft, som siger
> at dette er tilfældet, så man skulle tro, at det var rigtigt.

Det kan man ved de pakker med Office til studiebrug. (det stod der
ihvertfald på den æske jeg så i A-Z)
--
Calle.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-03-05 22:16

Noerlev skrev:
> Jeg har lade mig fortælle, at man kan bruge sin Windows XP home (OEM)
> på 3 pc'er. Altså at man får 3 licenser. Er der nogen, der ved om det
> passer.

Nej, licensen er bundet til DEN computer som den første gang bliver
installeret på, og bliver din computer stjålet, ejer tyven nu retmæssigt
(ifølge Microsoft) licensen, og du må IKKE bruge den på en ny computer!

-------
Tomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 31-03-05 20:28

2005-03-29 Tomas Christiansen wrote

> Nej, licensen er bundet til DEN computer som den første gang bliver
> installeret på, og bliver din computer stjålet, ejer tyven nu retmæssigt
> (ifølge Microsoft) licensen, og du må IKKE bruge den på en ny computer!

Aha. Hvordan defineres "computer". Mon det er samlingen af komponenter
der tilsammen udgør en "computer", eller er det mon CPU'en alene?
(eller en eller anden anden komponent inde i kassen)
Jeg har set at man kan købe sig en XP og mus bundle, så er man vel formelt
set bundet til at bruge lige netop den mus med sin nye XP.

Eller...?

/Morten

Fra : jda^fx

Dato : 31-03-05 21:27

On Thu, 31 Mar 2005 19:28:07 GMT, Morten Guldager wrote:

> [...]
> Jeg har set at man kan købe sig en XP og mus bundle, så er man vel formelt
> set bundet til at bruge lige netop den mus med sin nye XP.

Det der udgør det hardwareID som er baggrund for aktiveringen er:
Grafikkort
SCSI adapter
IDE adapter
Netkortets MAC adresse
RAM mængde (0-64, 64-128, etc.)
Processor Type
Processor serienummer
Harddisk device type
Harddisk volume serial number
cd-rom/cd-rw/dvd
Hver for sig giver de et point undtaget netkortet der giver tre. Så længe
der er 7 point lighed med da man aktiverede sker der ingenting ændrer man
mere skal man aktivere igen. Dog bliver HWID faktisk nulstillet efter 120
dage og så kan man begynde at skifte ud igen.
Så hvis du vil flytte din licens sammen med musen må du pænt ringe ind og
spørge Microsofts kundeservice om lov}:¤)
--
jda^fx

Fra : Morten Guldager

Dato : 03-04-05 12:37

2005-03-31 jda^fx wrote

> [...]
> Så hvis du vil flytte din licens sammen med musen må du pænt ringe ind og
> spørge Microsofts kundeservice om lov}:¤)

Jammen, jeg kan da ikke se at musen overhovedet tæller med i regnskabet
ovenfor.

Sagen er at jeg er ved at have samlet mig stumper sammen til at bygge mig
endnu en computer.
Harddisken er dog for lille i det lange løb, hvorfor den nok skal skiftes
til en størrer senere.
Men jeg vil jo gerne købe mig en XP licens og installere den den inden.
Altså kommer jeg til at reinstallere min maskine senere på en ny harddisk.
Så vidt jeg lige kan se kommer det til at koste mig 2 point:
- Harddisk device type
- Harddisk volume serial number
hvoraf det ene måske kan undgås hvis jeg sætter det volumenavn til det samme
som den gamle disk havde.
Men jeg har stadig point nok, tror jeg da. Følgende bibeholdes:
Grafikkort, IDE adapter, MAC adresse, RAM, Processor, Processor og
cd-rom/cd-rw/dvd = 9 point.

Enige?

Og så skal nok gå endnu nogle måneder inden jeg får noget nyt grej tilovers....

/Morten