MS Windows
briani 27239
"servicepacksfiles"
Fra : Klaus

Dato : 25-03-05 19:44

Kan man slette mappen C\Windows\servicepackfiles ?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-05 14:05

Hej Klaus, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Kan man slette mappen C\Windows\servicepackfiles ?

Nu har jeg slet ikke den folder, men det kommer sig muligvis af, at den
har noget at gøre med opgraderinger fra den oprindelige Windows XP til
XP SP1, SP1 til SP2 og/eller direkte fra den oprindelige til SP2 (?)

Min fik Win XP SP2 ind fra start.

Tag evt. en kigger på <http://www3.telus.net/dandemar/spack.htm>.

Det skal siges, at jeg ikke selv har prøvet mht. det almindelige
patches (alle de dér \WINDOWS\$NtUninstall*), men jeg har afgjort lyst
til at prøve.

Jeg mangler blot at andre gør det og melder, det fungerer aldeles
problemfrit

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-05 14:11

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Tag evt. en kigger på <http://www3.telus.net/dandemar/spack.htm>.

Altså lige for en sikkerheds skyld: Iflg. ham er det en rigtig elendig
ide at overveje.

Hvorimod det han har under sit punkt 3 (og 4, som jeg personligt gerne
ville prøve, men gerne ville have andre til først at... etc. :) skulle
være ufarligt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jda^fx

Dato : 26-03-05 14:13

On Sat, 26 Mar 2005 14:05:05 +0100, Rudi Stegen raised his head in
dk.edb.system.ms-windows and came up with this:

> [...]
> til at prøve.
>
> Jeg mangler blot at andre gør det og melder, det fungerer aldeles

Jeg har slettet mine, og er endnu ikke løbet ind i nogle problemer på
grund af det. Hvis man i stedet for at hente opdateringer fra Windows
update downloader hotfixes og kører dem fra en prompt med /n så laves
der ingen uninstall mapper
--
jda^fx
Som også har implementeret Usenet løsning #45933:

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-05 17:09

Hej jda^fx, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har slettet mine, og er endnu ikke løbet ind i nogle problemer
> på grund af det.

Nu begynder jeg så småt at få blod på tanden

Der er lige to spørgsmål (hvor du muligvis ikke ved noget om det andet,
da du ikke har pga. din opdateringsmetode, som du nævner nedenfor, og
derfor evt. slet ikke har haft dem inde i "Tilføj/fjern"):

1. Der ligger en stor 46 MB-basse af en folder, som ikke hedder noget
med "$NtUninstall*", men starter med $-tegnet og tydeligvis har noget
med updatering at gøre.

Hos mig hedder den "$hf_mig$" og kan ses som øverste folder i venstre
vindue på <http://stegen.dk/temp/xpcrap.gif>.
Indholdet af den (subfolderne ét niveau under) ses i høre vindue på
samme skærmskud.

Ved du, hvad det præcis er, og om det er noget, man kan slette?

2. Når man sletter de "$NtUninstall*", kan man så få dem væk fra
"Tilføj/fjern programmer" (i kontrolpanelet) og i givet fald hvordan?

Opdateringerne kan jo alligevel ikke afinstalleres, når man har
slettet... etc., hvorfor det slakket at have dem liggende, hvis man
sletter de foldere.

> Hvis man i stedet for at hente opdateringer fra Windows update
> downloader hotfixes og kører dem fra en prompt med /n så laves der
> ingen uninstall mapper

Ret meget mere elegant, tak for tippet. Jeg vil prøve at lede efter
metoden næste gang, der er opdateringer.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jda^fx

Dato : 26-03-05 17:26

On Sat, 26 Mar 2005 17:08:42 +0100, Rudi Stegen raised his head in
> [...]
> samme skærmskud.
>
> Ved du, hvad det præcis er, og om det er noget, man kan slette?
Den havde jeg også indtil for 10 min. siden }:¤) Det er indholdet af
hotfixene hvis man pakker dem ud, enten fra en prompt med
/x:drev:\folder eller hvis man har WinRAR eller lign. til at pakke dem
ud med

> 2. Når man sletter de "$NtUninstall*", kan man så få dem væk fra
> "Tilføj/fjern programmer" (i kontrolpanelet) og i givet fald hvordan?
Hvis man efter at have slettet al sin uninstallinformation trykker på
på fjern i tilføj/fjern programmer får man følgende fejl:

Der opstod en fejl under forsøg på at fjerne Windows XP Hotfix -
KBetellerandet. Det er muligvis allerede blevet fjernet. Skal Windows
XP Hotfix - KBetellerandet fjernes fra listen Tilføj eller fjern
programmer?

Så trykker man bare 'Ja' og væk er de

> [...]
> sletter de foldere.

> Ret meget mere elegant, tak for tippet. Jeg vil prøve at lede efter
> metoden næste gang, der er opdateringer.

Der er faktisk ret mange ting man kan gøre fra en prompt med de
hotfixes

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-05 18:10

> [...]
> af hotfixene hvis man pakker dem ud, enten fra en prompt med
> /x:drev:\folder eller hvis man har WinRAR eller lign. til at pakke

Det så også ud som om, men jeg var ikke sikker. Desuden: Selvom det var
korrekt nok, kunne jeg ikke overskue, om det muligvis var noget backup,
som der af én eller anden grund *skulle* bruges og bestemt ikke måtte
røres (lidt a la Repair-folderen).

Men så kan den også slettes. Nydeligt træk og tak for det

[Hotfixes væk fra "Tilføj/fjern"]

> [...]
> KBetellerandet. Det er muligvis allerede blevet fjernet. Skal
> Windows XP Hotfix - KBetellerandet fjernes fra listen Tilføj eller

Ja, Carl Drud fik postet lidt inden. Det har så den fordel, at mindst
to har verificeret det (omend begge potentielt suspekte , hvorfor
jeg bliver mere afslappet, når jeg går i gang.

Tak for det.

[downloader hotfixes og kører dem fra en prompt med /n]

> Der er faktisk ret mange ting man kan gøre fra en prompt med de
> hotfixes

Det undrer mig ikke. Der er generelt ret meget, man kan lave med en en
prompt. XP's var jeg bare lidt usikker på i starten, da jeg før
december aldrig har kørt noget XP/NT-noget.

Til og med Windows 98 2.ed. startede og sluttede jeg tilmed i DOS, da
jeg var mere tryg ved kommandolinjen end GUI'et. Og jeg mangler stadig
at blive dus nok med XP til den afslappede "vi kan jo altid prøve"-
holdning. Men det er da blevet bedre for hver uge

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jda^fx

Dato : 26-03-05 18:43

On Sat, 26 Mar 2005 18:10:25 +0100, Rudi Stegen raised his head in
> [...]

> prompt. XP's var jeg bare lidt usikker på i starten, da jeg før
> december aldrig har kørt noget XP/NT-noget.

Hvis du ikke har linket, så bør det her gå ind i din hyberlinkssamling
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/ntcmds_o.mspx
Det er en liste over hvad man lige kan med de forskellige kommandoer.
Hvis du laver batchfiler så bør du også huske at døbe dem .cmd i
stedet for .bat fordi så kan du arbejde med det udvidede komandosæt i
dem. Ellers ryger de bare over i command.com og bliver fortolket som
16 bit programmer i stedet for at blive kørt af cmd.exe

> [...]
> at blive dus nok med XP til den afslappede "vi kan jo altid prøve"-
> holdning. Men det er da blevet bedre for hver uge
Sådan er vi så forskellige. Da jeg så Windows 3.11 skred jeg fordi det
ikke var egnet til at styre en computer, og arbejdede med Mac og kom
først tilbage da jeg fik en w2k box. Det er først for nylig (lidt sent
måske) jeg er begyndt at lære noget om win98 på grund af arbejde

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-03-05 01:50

Hej jda^fx, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis du ikke har linket, så bør det her gå ind i din
> [...]

Bingo!

Noget sådant har jeg længe søgt, men af en eller anden grund
faldt det mig aldrig ind at kigge hos Microsoft.

Jeg har typisk anvendt dem blandt de gamle, som jeg kan huske. Og
skulle det være noget, jeg ikke lige kunne huske hvad hed, har
det været et blanding af <http://www.computerhope.com/msdos.htm>
og "Help" fra MS-DOS 6.2 (HELP.COM, HELP.HLP og QBASIC.EXE
smides i samme directory og kører fint under Windows XP).

Og så ellers en
kommando /?
for at se, hvad den kan under Win XP

> [...]
> udvidede komandosæt i dem. Ellers ryger de bare over i command.com
> og bliver fortolket som 16 bit programmer i stedet for at blive

Det er vist det eneste, at jeg trods alt har fået noteret mht.
det specielle ved NT/2000/XP-afvikling.

En varm tak for linket (som netop endog er blevet tilføjet på
min side. Dels så andre kan bruge perlen. Dels så jeg kan fra
en hvilket som helst netopkoblet maskine

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-05 03:41

jda^fx skrev:

> Hvis du ikke har linket, så bør det her gå ind i din
> hyberlinkssamling
> http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/
> proddocs/en-us/ntcmds_o.mspx

Her er den korte version der er nemmere at huske og virker fra komman-
doprompten, som også virker når maskinen er offline:

"hh ntcmds.chm"

> Hvis du laver batchfiler så bør du også huske at døbe dem .cmd i
> stedet for .bat

Nu hvor du er ved at lokke med ham, så peg ham i retning af Script
Center: http://microsoft.com/technet/scriptcenter/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-05 23:03

Carl Drud skrev:

> Efter de er slettet og du klikker på en af dem i
> "Tilføj/fjern", vil den sige noget med at den ikke kan finde
> programmet/opdateringen og spørger så om du vil slette
> indgangen i "Tilføj/fjern".

Har du bemærket om nøglerne til dem også bliver fjernet i
registreringsdatabasen? Det gør de nu nok, når de forsvinder fra
listen i Tilføj/Fjern, men jeg plejer at eksportere nøglerne i
registreringsdatabasen og sletter dem derefter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-05 18:57

Carl Drud skrev:

> Jeg kører som regel en oprydning af registreringsdatabasen
> efter ændringer og der mener jeg at de er dukket op.

Jeg sletter dem manuelt inde i
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall],
hvilket også får dem til at forsvinde fra Tilføj/Fjern-listen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : jda^fx

Dato : 26-03-05 14:22

On Fri, 25 Mar 2005 19:44:02 +0100, Klaus raised his head in
dk.edb.system.ms-windows and came up with this:
> Kan man slette mappen C\Windows\servicepackfiles ?

Nej det vil ikke være nogen god idé. Det vil være cirka lige så klogt
som at slettet C:\WINDOWS\system32\dllcache. I de mapper ligger filer
Windows bruger hvis man f.eks. skal køre en System file chekker for at
hente beskadigede systemfiler tilbage på plads. Det er også de mapper
der bruges som sammenligningsgrundlag hvis et andet (fjendligt)
program pludselig vil overskrive en systemfil

Fra : Carl Drud

Dato : 26-03-05 17:15

Rudi Stegen wrote:

> [...]

sige noget med at den ikke kan finde programmet/opdateringen og spørger
så om du vil slette indgangen i "Tilføj/fjern".

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-05 17:53

Hej Carl Drud, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Efter de er slettet og du klikker på en af dem i "Tilføj/fjern",
> vil den sige noget med at den ikke kan finde
> programmet/opdateringen og spørger så om du vil slette indgangen i
> "Tilføj/fjern".

Smukt. Så har <http://www3.telus.net/dandemar/spack.htm>-manden ret.
Men jeg er altid skeptisk mht., hvad jeg læser på nettet, hvis jeg ikke
rigtig kender noget til skribenten.

Tak!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carl Drud

Dato : 27-03-05 18:04

Thomas G. Madsen wrote:

> Har du bemærket om nøglerne til dem også bliver fjernet i
> registreringsdatabasen?

Jeg tvivler faktisk på det. Jeg kører som regel en oprydning af