MS Windows
briani 27239
Install w2000 pro på NT4
Fra : erl

Dato : 25-03-05 09:17

Kan w2000Pro installeres på en maskine der kører NT4 (sp4)-server unde at
"ødelægge" NT4. og bruge dualboot ?
Det er "desværre" være på samme partition.

Mvh.
Erling

Fra : Hans

Dato : 26-03-05 05:19

erl wrote:
> Kan w2000Pro installeres på en maskine der kører NT4 (sp4)-server
> unde at "ødelægge" NT4. og bruge dualboot ?
> Det er "desværre" være på samme partition.

Nej.

Hans

Fra : erl

Dato : 27-03-05 21:26

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> Nej.
>
> Hans

Hej.

Jeg fandt dette svar på nettet ???

"I have a NT/2K dual boot. Just install Winnt First, and then Win2K. The
boot manager of Winnt will be replaced by the one from Win2K. Don't worry,
just do it, it works like a charm."

Hvad er så "rigtig" ?

Fra : Hans

Dato : 27-03-05 22:00

erl wrote:
> [...]
> The boot manager of Winnt will be replaced by the one from Win2K.
> Don't worry, just do it, it works like a charm."

En dual-boot installation kræver et system på hvert sit diskafsnit, så i dit
tilfælde hvor du kun har et afsnit er svaret stadigvæk nej.

Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-03-05 22:52

Hans skrev:

>En dual-boot installation kræver et system på hvert sit diskafsnit,

Nej, man kan sagtens have to windowsversioner på samme partition,
men det er ikke anbefalelsesværdigt.
--
Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-05 16:47

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nej, man kan sagtens have to windowsversioner på samme partition,

Man kan ikke have 2 forskellige NT-versioner på samme partition.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-04-05 17:23

On 04 Apr 2005 15:46:41 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Man kan ikke have 2 forskellige NT-versioner på samme partition.
Ikke hvis man kører NTFS (NT4 og w2k køre med hver sin version af
NTFS, og w2k laver unde at spørge NTFS om til sin version) men med fat
skulle det kunne kører. fat kan dog max være på 2gb, så mad 2 OSer på
samme partition er det næsten dømt til at gå galt.
Det er dog lykkedes for nogle at få NT4 til at køre på fat32, hvordan
ved jeg dog ikke.

/Hans

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 05-04-05 14:33

Mht. 2x OS på samme partition: Jeg tror, at det i bedste fald er en meget
dårlig idé. Men jeg spekulerer lige på, om ikke man kan have tre partitioner
med hhv. de to operativsystemer og sine programmer. - Altså med den fidus,
at begge OS'er kan bruge samme programmer. Jeg ved ikke, om det vil virke,
og det vil i hvert fald ikke virke med alle programmer, men det kan vel i
givet fald spare lidt plads, hvis man arrangerer det ordentligt.

> fat kan dog max være på 2gb, så mad 2 OSer på samme partition er det
> næsten dømt til at gå galt.

Korrektion: En FAT16-partition kan højst være på 2Gb. En FAT32-partition kan
være på op til 2Tb (=2048Gb) og have filer, der fylder op til 4Gb. Se evt.
http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm .

- Mickel, der uden problemer kører WinXP Pro på FAT32

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-04-05 16:15

Mickel Hedemand skrev:

>Korrektion: En FAT16-partition kan højst være på 2Gb. En FAT32-partition kan
>være på op til 2Tb (=2048Gb) og have filer, der fylder op til 4Gb.

NT 4 kan lave partitioner op til 4 GB med fat 16.

http://support.microsoft.com/kb/118335/EN-US/
--
Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 16:53

Hans Kjaergaard skrev:

> Ikke hvis man kører NTFS (NT4 og w2k køre med hver sin version af

Heller ikke med FAT. Problemet ligger i de filer der placeres i roden.
De hedder det samme, men er ikke samme version.

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/fat32.shtml