MS Windows
briani 27239
Windows 98/ defekt CD Rom drev
Fra : Ib Roland

Dato : 22-03-05 21:36

Jeg har en bærbar med defekt CD Rom drev, yderligere er min Win98
installation ødelagt, hvorfor jeg er nødt til at ominstallere eller
nyinstallere. Jeg har original win98 CD Rom, men hvad gør jeg, når CD
drevet på den bærbare er defekt? Tak for evt. indlæg.
v.h.
Ib Roland

Fra : Calle.

Dato : 22-03-05 21:45

Ib Roland wrote:
> [...]
> nyinstallere. Jeg har original win98 CD Rom, men hvad gør jeg, når CD
> drevet på den bærbare er defekt? Tak for evt. indlæg.
overfører CDen til en mappe på den bærbare via netkabel eller linkkabel. evt
en stor USB-key eller af fjere gange med en lille
--
Calle.

Fra : Ib Roland

Dato : 23-03-05 10:50

Mit problem er, at hverken USB eller net virker, da win98 er
ødelagt! Kan et CD Rom drev beregnet til stationær PC på nogen
måde tilsluttes til den bærbare? Jeg kan godt gå i DOS!

Hilsen
Ib

Fra : ///M

Dato : 23-03-05 11:22

Ib Roland wrote:
> Mit problem er, at hverken USB eller net virker, da win98 er
> ødelagt! Kan et CD Rom drev beregnet til stationær PC på nogen
> måde tilsluttes til den bærbare? Jeg kan godt gå i DOS!

Jeg skulle mene det var muligt at finde en boot-disk til DOS e.lign. med USB
driver. Så kan du bruge et eksternt cd-rom drev eller en USB-pen.
Der findes ligeledes ret sikkert en DOS-driver til dit netkort, omend det
måske er lidt sværere at få til at virke.
Jeg tvivler derimod at du kan tilslutte et andet "generic" cd-drev til
maskinen, men det er ikke umuligt.
En fjerde mulighed var at tage harddisken ud af den bærbare og sætte den i
en anden pc og overføre installations-filerne - man kan få nogle
IDE-adaptere der kan gå fra den lille HD til normal HD.

mvh,
///M

Fra : Ib Roland

Dato : 23-03-05 12:20

///M's mulighed er jo oplagt! Havde ikke selv tænkt på den - jeg
vil prøve den, og så kommer jeg tilbage til gruppen med resultatet.

v.h.
Ib

Fra : Ib Roland

Dato : 25-03-05 15:32

Efter en hel del eksperimenter vender jeg som lovet tilbage til
gruppen med mine erfaringer. Rådet med at flytte HD'en til en
anden bærbar med intakt CD Rom drev, og så installere herfra,
lykkedes delvist - der mangler dog stadig nogle vigtige drivere,
som kræves af den defekte i forhold til den bærbare som er O.K.!
Her opstår så igen problemet med det defekte CD Rom drev.
Jeg er så heldig at have 2 bærbare, næsten identiske, og jeg har
så prøvet at bytte CD Rom drevene i de 2 bærbare, (tidkrævende)og
nu viser det sig, at det defekte drev slet ikke er defekt
alligevel!! CD Rom drevene vil bare ikke fungere på den ene
bærbare. Jeg har så kigget på egenskaber for det defekte drev, og
her finder jeg:
navn på drev: TuAS p pCt-r2qEq p p p p
Firmware: 1~5q
Mål Id: 0
Nummer på logisk enhed: 0

Hvor mon disse oplysninger ligger gemt? Jeg har Partioneret og
formatteret HD'en flere gange, så her kan de vel næppe befinde sig?

Det hele er meget mystisk - er der nogen som har et bud, hører jeg
gerne derom, og ellers må det blive ved det.

Tak til alle som har beskæftiget sig med emnet, og god påske.

V.h.
Ib Roland

Fra : Calle.

Dato : 25-03-05 15:38

Ib Roland wrote:
> [...]
>
> Det hele er meget mystisk - er der nogen som har et bud, hører jeg
> gerne derom, og ellers må det blive ved det.

Mon ikke det er deaktiveret i bios, eller jumpet forkert
--
Calle.

Fra : ///M

Dato : 30-03-05 10:16

Ib Roland wrote:
> [...]
> alligevel!! CD Rom drevene vil bare ikke fungere på den ene
> bærbare. Jeg har så kigget på egenskaber for det defekte drev, og

Volapyk a lá dette er ofte tegn på defekt kabel, forkert jumping eller
defekt hardware. Har du mulighed for at skifte kablet, eller start med at se
om stikkene sidder ordentlig i - går jeg næsten ud fra de går da du har haft
drevet helt ude.

///M