MS Windows
briani 27239
Begrænse CPU kræfterne
Fra : Filip

Dato : 20-03-05 15:31

Hej NG

Jeg leder efter et program som kan styre cpu forbruget. Jeg har nemlig et
progam som tager mellem 90-99% men det skal bare køre i baggrunden, og
behøver derfor ikke at tage mere end max 40-50%. Findes der sådan et
styreprogram eller har windows XP noget der kan bruges???

Filip

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-05 15:56

Den 20-03-05 15.31 skrev Filip følgende:

> [...]
> behøver derfor ikke at tage mere end max 40-50%. Findes der sådan et
> styreprogram eller har windows XP noget der kan bruges???

Prøv at tjekke, om ikke PowerMenu kan bruges:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-powermenu.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-03-05 16:11

Kim Ludvigsen skrev:

> Prøv at tjekke, om ikke PowerMenu kan bruges:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-powermenu.html

Husker den prioriteten hvis man genstarter computeren?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-05 16:41

Den 20-03-05 16.10 skrev Thomas G. Madsen følgende:

> Husker den prioriteten hvis man genstarter computeren?

Det tror jeg ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-03-05 16:54

Kim Ludvigsen skrev:

> Det tror jeg ikke.

Øv. Det gør joblisten nemlig heller ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 20-03-05 16:01

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behøver derfor ikke at tage mere end max 40-50%. Findes der sådan et
> styreprogram eller har windows XP noget der kan bruges???

Højreklik på proceslinien, vælg jobliste, højreklik på det program du vil
have til at bruge mindre cpu (under fanebladet Processer), sæt prioritet til
lav.
Så får andre programmer mere at arbejde med.

Mvh
Benjamin

Fra : Harald

Dato : 20-03-05 16:09

> [...]
> behøver derfor ikke at tage mere end max 40-50%. Findes der sådan et
> styreprogram eller har windows XP noget der kan bruges???

Et program der tager så meget CPU tid og som skal køre i længere tid burde
have en indstilling i programmet hvor man kan sætte CPU forbrug, ellers er
det en gang venstre fods programmering.

/HK

Fra : Bertel Brander

Dato : 20-03-05 17:22

Filip wrote:
> [...]
> behøver derfor ikke at tage mere end max 40-50%. Findes der sådan et
> styreprogram eller har windows XP noget der kan bruges???

Du kan lave en bat-fil:
start "" /LOW mitprogram.exe

Og starte programmet gennem denne, så vil programmet køre med
lav prioritet.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-03-05 19:28

> [...]
> behøver derfor ikke at tage mere end max 40-50%. Findes der sådan et
> styreprogram eller har windows XP noget der kan bruges???

Det problem havde jeg osse med min (forhenværende cannon) printe-process,
der åd 99-100% for at udskrive... Jeg løste det 'the hard way', ved at slå
hyperthreading til i BIOS setup: Så kunne (skod)printerdriveren kun æde
99-100% af ½ CPU, og der var stadig masser af ressourcer til at spille
Windows og internet med den 'anden halve' CPU.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 22-03-05 00:16

On 20 mar 2005, you wrote in dk.edb.system.ms-windows:
> [...]
> og behøver derfor ikke at tage mere end max 40-50%. Findes der sådan
> et styreprogram eller har windows XP noget der kan bruges???

Prøv at google efter threadmaster. Den kan faktisk tvinge en proces til
ikke at bruge så meget CPU-tid.

Desværre er det jo sådan i Windows, at i stedet for at lade styresystemet
fordele CPU-ressourcerne, så skal hver enkelt program kodes på en måde, så
det ikke belaster systemet for meget (og den parameter ændrer sig jo hele
tiden med udviklingen af nye og hurtigere CPU'er). Hvis programmøren ikke
har været fuldt opmærksom på dette forhold, kan det give sig udslag i en
ret uheldig opførsel.

-------
Tomas