MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
BIOS-problemer !!!
Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 20:04

Et stort håb om en hjælpende hånd med et meget stort problem

Jeg sidder med en gammel (1000 Mhz) Amitech-maskine som jeg meget gerne
skulle have lagt en Windows XP på.

Men jeg kan ikke komme ind i BIOS på den - hvad gør jeg ? Den eneste måde
på BIOS den ser ud til at acceptere er en BIOS-diskette. Jeg har forsøgt mig
med F-tasten F1 og med DEL og lige lidt hjælper det jeg kan bare ikke komme
ind og den vil ikke Boote fra CD-ROM-drevet.

Hvad gør man ved det ? Er der nogen som har noget software der kan gøre mig
i stand til i det mindste at få sat bogstaver på drevene. Jeg er i total
vildrede - jeg har aldrig oplevet noget lignende.

--
Met et stort håb om hjælp og
Med venlig hilsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : jda^fx

Dato : 19-03-05 20:13

On Sat, 19 Mar 2005 20:04:21 +0100, Kim Larsen wrote in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> i stand til i det mindste at få sat bogstaver på drevene. Jeg er i total
> vildrede - jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Du kan prøve med nogle af de andre F taster også, nogle Motherboards
har bootrækkefølge på F8. Men ellers må du have gang i floppyerne til
at boote på til en XP installation ud CDrom boot. De kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f
--
jda^fx
IT-Administrator:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-03-05 20:33

Den 19-03-05 20.12 skrev jda^fx følgende:
> On Sat, 19 Mar 2005 20:04:21 +0100, Kim Larsen wrote in

> Du kan prøve med nogle af de andre F taster også, nogle Motherboards
> har bootrækkefølge på F8.

Jeg mener også at huske maskiner, der brugte ins. Prøv evt. også Esc.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : jda^fx

Dato : 19-03-05 20:38

On Sat, 19 Mar 2005 20:33:04 +0100, Kim Ludvigsen wrote in
dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg mener også at huske maskiner, der brugte ins. Prøv evt. også Esc.

Yep, der har været temmeligt mange taster i brug

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 21:14

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle have lagt en Windows XP på.
>
> Men jeg kan ikke komme ind i BIOS på den - hvad gør jeg ? >klip<

Amitech er ikke helt som de andre
Mener at kunne huske at det er F7 eller F4 der skal bruges.

--
John fra Ejstrupholm.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 22:12

"John fra Ejstrupholm" <john.h(snabelA)madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:423c87ea$0$281$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Amitech er ikke helt som de andre
> Mener at kunne huske at det er F7 eller F4 der skal bruges.

Jeg har forsøgt de f-knapper og andre knapper som det kunne være tale om men
det gør det ikke. Den foreslår selv F1 men ad den vej kan jeg kun vælge BIOS
via diskette. Jeg har lavet de foreslåede disketter fra Microsoft og forsøgt
at køre dem på maskinen, herefter melder den I/O Error.

Harddisken er formateret og i orden. Jeg har forsøgt at sætte harddisken
over på det andet IDE-kabel men uden resultat. Harddisken registreres under
opstart men herefter hører kommunikationen så også op. Hvad kan der være
galt? Jeg kan jo ikke se om der er noget galt i BIOS, da jeg ikke endnu kan
komme ind. Er der nogen som har et bud ? De to CD-ROM-drev registreres også
men heller ikke her kommunikeres der. Det eneste som fungerer er
diskettedrevet som også har et drev-bogstav ligesom man også kan sætte den
på B-drevet som der intet diskette-drev er på. Hvad kan der være galt?

Fra : jda^fx

Dato : 19-03-05 23:08

On Sat, 19 Mar 2005 22:11:57 +0100, Kim Larsen raised his head in
dk.edb.system.ms-windows
and came up with this:
> [...]
> diskettedrevet som også har et drev-bogstav ligesom man også kan sætte den
> på B-drevet som der intet diskette-drev er på. Hvad kan der være galt?

Der er en mulighed som er værd at forsøge: Hvis du sætter harddisken
over i en anden maskine og formatterer den, så den bliver bootable,
enten format /S eller sæt et lille flueben i format menuen så
//burde// maskinen komme så langt i sin bootsekvens at den står med en
c:\ prompt. Sæt så XP CD'en i og kør CDdrev:\i386\winnt.exe Hvis den
ikke kan det, så prøv CDdrev:\i386\winnt32.exe Det //burde// sætte en
installation igen

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 23:41

"jda^fx" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> c:\ prompt. Sæt så XP CD'en i og kør CDdrev:\i386\winnt.exe Hvis den
> ikke kan det, så prøv CDdrev:\i386\winnt32.exe Det //burde// sætte en

Jeg vil prøve dit forslag i morgen men det virker som om at al kommunikation
mellem drevene og CPU ikke er til stede bortset fra diskettedrev. Jeg er
bange for at Lyrik har ret. Men 1000 tak for hjælpen

Fra : Lyrik

Dato : 19-03-05 23:10

> [...]
> kan sætte den på B-drevet som der intet diskette-drev er på. Hvad kan der

++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg havde en Compaq med biosdiskette og husker følgende:
Der var en skjult partition på vist nok 5 megabyte på drevet.
Biosdisketterne(2) skulle installeres på den skjulte partition hvorefter den
kunne tilgås fra maskinen som "Biosopsætning".
Ved din formattering har du slettet den partition som indeholdt biosen. Der
er intet biosprogram på den.
Men du kan bruge biosdisketterne til at indstille biosen en gang for alle.
Jeg slettede nemlig også den skjulte partition som forøvrigt var NON-dos og
kørte Win95 på maskinen. det var jeg nødt til fordi en virus havde inficeret
den skjulte partition og hele tiden inficerede maskinen.
Sikkert det samme.

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 23:43

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og kørte Win95 på maskinen. det var jeg nødt til fordi en virus havde
> inficeret den skjulte partition og hele tiden inficerede maskinen.

Jeg tror du har helt ret. Jeg tager kontakt til Amitech på mandag og prøver
at skaffe en BIOS-diskette til den. Mange tak for hjælpen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 23:05

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> wrote:

> [...]
> med F-tasten F1 og med DEL og lige lidt hjælper det jeg kan bare ikke komme
> ind og den vil ikke Boote fra CD-ROM-drevet.

Standardproceduren i sådanne tilfælde er først (før man ulejligheder
andre) at gå ind på oproducentens hjemmeside og se sig lidt omkring.

http://www.amitech.dk

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 23:11

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Standardproceduren i sådanne tilfælde er først (før man ulejligheder
> andre) at gå ind på oproducentens hjemmeside og se sig lidt omkring.
>
> http://www.amitech.dk

Når så standartproceduren *er* gjort på forhånd og man er stødt på en lidt
ubehjælpsom hjemmeside, hvordan anvender man så dine guldkorn ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 23:25

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> wrote:

> Når så standartproceduren *er* gjort på forhånd og man er stødt på en lidt
> ubehjælpsom hjemmeside, hvordan anvender man så dine guldkorn ?

Så husker man at skrive det...

(Det er en Windows ng)

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 23:31

> Så husker man at skrive det...
>
> (Det er en Windows ng)

Det véd jeg godt. I starten mente jeg det var et Windows-problem men som
dagen og mareridtet er skredet frem er jeg fuldstændig klar over nu at det
er en hardwarefejl og undskylder.

Fra : Peter

Dato : 19-03-05 23:06

> [...]
> mig i stand til i det mindste at få sat bogstaver på drevene. Jeg er i
> total vildrede - jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Det er vel ikke et Microsoft Multimedie tastatur du bruger?
På mit Microsoft tastatur, skal der trykkes på den knap det sidder øverst
til højre (F-lock), før F-taster er aktive.
Kommer du ind i bios, har de Amitech maskiner jeg har været ude for, været
beskyttet med password'et "Ami". Jeg kan ikke huske om det er med stor A
eller kun små bogstaver).

Peter B

Fra : Jens G

Dato : 20-03-05 08:54

On Sat, 19 Mar 2005 20:04:21 +0100, "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk>
wrote:

> [...]
>med F-tasten F1 og med DEL og lige lidt hjælper det jeg kan bare ikke komme
>ind og den vil ikke Boote fra CD-ROM-drevet.

Har du prøvet at kigge på www.amitech.dk under e-support og service?
Man kan bl.a. downloade bundkort manualer.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 20-03-05 09:39

wrote:

> [...]
>skulle have lagt en Windows XP på.
>
>Men jeg kan ikke komme ind i BIOS på den - hvad gør jeg ?

Maskinen er vel ikke forsynet med at USB-tastatur ?!?!

I så fald vil det sikkert hjælpe at skifte det til gammeldags PS2 -
Det er nemlig ikke sikkert at en ældre maskine har den rigtige
understøttelse af USB-tastatur i BIOS....

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 18:40

Først vil jeg sige mange mange tak til alle som har forsøgt at hjælpe.

Mit problem var at jeg ikke kunne finde ud af at komme ind i BIOS. Dette
lykkedes ved at jeg meget meget hurtigt efter tænd af computeren trykkede på
Del knappen (det fremgik ikke nogen steder).

Om der har været en fejl eller virus i BIOS véd jeg ikke men efter at jeg
stilede BIOS til at boote op på CD-ROM så var den der. Men indtil jeg kom
dertil lavede den en masse forskellige drillerier. Noget af det der drillede
var et floppy-drev som jeg opdagede alt for sent havde en defekt. Men der
var mange små ting og diagnostikken skiftede hele tiden mest af alt fordi
maskinen ikke ville tale med drevene end ikke give dem så meget som et
drevbogstav.

Nå men det korte af det lange: DEN VIRKER ! )

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 18:39