MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
win2000 og win98
Fra : Ingrid Bitsch

Dato : 19-03-05 15:12

Kære NG
Jeg har en harddisk som jeg skal have begge styresystemer på.
Størrelsen er 20 GB.
Jeg forestiller mig at jeg efter at have formateret harddisken skal opdele
den i to i fdisk.

Der er diskettedrev, CD rom drev
Brænder drev. og harddisk
C:
D:
E:
Jeg har ikke prøvet dette før , så mit spørgsmål er nu, hvilket styresystem
starter først eller hvordan bestemmer man hvad der starter først.

Mon der er noget jeg har misforstået ??

Alle forslag er velkommen.

Mvh
Ingrid

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-03-05 17:09

Ingrid Bitsch skrev:

>Jeg har ikke prøvet dette før , så mit spørgsmål er nu, hvilket styresystem
>starter først eller hvordan bestemmer man hvad der starter først.

Installer Win 98 først på C:\ og derefter Win 2000 på D:\, husk
blot at vælge ny installation og at du selv vil bestemme, hvor
Windows skal installeres.

Så får du automatisk en bootmenu, hvor du kan vælge, hvilken
Windows, der skal starte.
--
Knud

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-03-05 22:00

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Installer Win 98 først på C:\ og derefter Win 2000 på D:\, husk
> blot at vælge ny installation og at du selv vil bestemme, hvor
> Windows skal installeres.

Det går i snot, hvis hun bruger den metode. Jeg har sakset lidt fra
spørgsmålet.

mvh
Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-03-05 22:09

Ingrid Bitsch wrote:

> Jeg forestiller mig at jeg efter at have formateret harddisken skal
> opdele den i to i fdisk.

Du skal faktisk opdele harddisken før du formatere. Brug fdisk fra din
win98 cd eller win98 startdiskette. Efter harddisken er delt op skal
parrationerne formateres før de tages i brug. BIOS flytter selv på
bogstaverne ved brænder og cdromdrev så vær opmærksom på
at de skifter navn.

Derefter installer du win98 på C: og Win2000 på D: Win2000 laver selv
en menu så du kan vælge om det er win98 eller win2000 der køres.

mvh
Henning

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 23:00

Henning Præstegaard <onkelhenning@not.valid> wrote:

> [...]
>
> Derefter installer du win98 på C: og Win2000 på D: Win2000 laver selv
> en menu så du kan vælge om det er win98 eller win2000 der køres.

Man skal osse huske at gøre C: drevet (i dette tilfælde/eksempel)
aktivt.

For at være lidt mere konkret, så opdeles disken først (som HP skriver)
i en primær partition (C:) og i en udvidet (extended) partition. Den
primær gøres aktiv (bootbar). Derefter oprettes det andet drev (D:) i
(gerne hele) den udvidede partition.

Drevene formatteres (FAT32, evt FAT32/NTFS).

Windows 98 installeres først, på C: drevet.

Efterfølgende installeres Windows 2000 ved siden af på D: drevet.

Drevbogstaver for CD og brænder rykker alfabetisk.

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 20-03-05 20:39

> For at være lidt mere konkret, så opdeles disken først (som HP skriver)
> i en primær partition (C:) og i en udvidet (extended) partition.

Er det mig, der har misforstået et eller andet? Styresystemer skal da ligge
på en primær partition. Jeg ville anbefale, at begge partitions var primære.

- Mickel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-03-05 23:23

Mickel Hedemand <mREMOVETHISickel@set.auc.dk> wrote:

> Er det mig, der har misforstået et eller andet? Styresystemer skal da ligge
> på en primær partition. Jeg ville anbefale, at begge partitions var primære.

Det er ikke nødvendigt i dette tilfælde.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 16:55

Mickel Hedemand skrev:

> Er det mig, der har misforstået et eller andet? Styresystemer skal da
> ligge på en primær partition. Jeg ville anbefale, at begge partitions

NT er ligeglad.

Fra : jda^fx

Dato : 19-03-05 22:55

On Sat, 19 Mar 2005 15:12:23 +0100, Ingrid Bitsch raised her head in
dk.edb.system.ms-windows
and came up with this:
> [...]
> Jeg har ikke prøvet dette før , så mit spørgsmål er nu, hvilket styresystem
> starter først eller hvordan bestemmer man hvad der starter først.

Måske er det lidt optimistisk at have to systemer på en harddisk på 20
Gb, men du skal have den partitioneret efter at du har installeret det
ene system. Start med w2k og hent så en trial version af Partition
Magic http://www.soft32.com/download_151.html til at gøre det med. Jeg
vil nok anbefale at lave partitionen til w2k lidt større da det fylder
lidt mere.

Men BTW, hvorfor dog? hvis du har w2k, så kan det kun være for
nostalgiens skyld at du stadig vil have win98 installeret. Lidt
ligesom at man stadig vil have sin Trabant i køreklar tilstand selv om
man har noget der er væsentligt bedre
--
jda^fx
IT-Administrator:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 23:21

jda^fx <wh@tever.not> wrote:

> [...]
> Magic http://www.soft32.com/download_151.html til at gøre det med. Jeg
> vil nok anbefale at lave partitionen til w2k lidt større da det fylder

Nu er 20GB ikke så lidt enda når det drejer sig om Win98 og Win2K. De
har trods alt nogle år på bagen og dengang var 20GB en rigtig stor HDD.

Ang installationsmåden, så kender jeg ikke PM. Men hvordan "overlever"
Win2K den efterfølgende installation af Win98? Er det noget PM kan
ordne?

Fra : jda^fx

Dato : 19-03-05 23:44

On Sat, 19 Mar 2005 23:20:58 +0100, Axel Hammerschmidt raised his head
in dk.edb.system.ms-windows and came up with this:

> Nu er 20GB ikke så lidt enda når det drejer sig om Win98 og Win2K. De
> har trods alt nogle år på bagen og dengang var 20GB en rigtig stor HDD.

Det har de, men de applikationer man får i dag er til gengæld lavet
til noget større diske, alene MS office fylder, som jeg har
installeret den, 342 Mb i programmappen. Så kommer der fællesfiler og
application data ved siden af i både All users og i egen profil.

> Ang installationsmåden, så kender jeg ikke PM. Men hvordan "overlever"
> Win2K den efterfølgende installation af Win98? Er det noget PM kan
> ordne?

Man skal selvfølgelig kigge efter hvad man gør når man installerer
win98 bagefter. Når man har de to partitioner skal man jo vælge nr. 2
så man ikke installerer oveni, men hvis man har valgt NTFS, hvad man
typisk vil gøre, til sin w2k installation så er det ikke det store
problem at holde styr på. Så lægger de sig pænt ved siden af hinanden.
Så skal man bare redigere boot.ini inde fra w2k

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-03-05 00:00

jda^fx <wh@tever.not> wrote:

> On Sat, 19 Mar 2005 23:20:58 +0100, Axel Hammerschmidt raised his head
> in dk.edb.system.ms-windows and came up with this:

<snip>

> [...]
> problem at holde styr på. Så lægger de sig pænt ved siden af hinanden.
> Så skal man bare redigere boot.ini inde fra w2k

Hvis PM ikke "laver noget" for at få Win2K på benene igen efter Win98 er
installeret vil OP ikke kunne boote sin Win2K. Det er i så fald
ligegyldigt om Win2K ligger på et NTFS drev. Win2ks bootmanager skal ha'
kontrol over bootdisken, og bootmanageren bliver overskrevet når Win98
bliver installeret bagefter Win2K.

Med mindre PM kontrollerer installationen og har sin egen bootmanager.
Det er sådan set det jeg er i tvivl om. Jeg kender ikke PM. Men det er
muligt.

Hvad er det for en boot.ini du nævner? Er det PMs boot.ini? Fordi Win2Ks
boot.ini kommer aldrig i spil når et Win9x styresystem installeres som
det sidste.

Fra : jda^fx

Dato : 20-03-05 00:15

On Sun, 20 Mar 2005 00:00:16 +0100, Axel Hammerschmidt raised his head
> [...]
>
> Hvad er det for en boot.ini du nævner? Er det PMs boot.ini? Fordi Win2Ks
> boot.ini kommer aldrig i spil når et Win9x styresystem installeres som
Det er den funktion som i PM hedder 'set active' hvor man vælger
hvilken partiton der skal bootes fra hvis der er flere muligheder. PM
skriver ikke selv nogen boot.ini den håndterer 'bare' partitioner

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-03-05 01:19

jda^fx <wh@tever.not> wrote:

> [...]

> hvilken partiton der skal bootes fra hvis der er flere muligheder. PM
> skriver ikke selv nogen boot.ini den håndterer 'bare' partitioner

Så tvivler jeg på at man vil kunne boote Win2K efter installation af
Win9x. Det lyder som om PM alene er et disk patitionerings værktøj og
ikke osse en bootmanager.

Fra : jda^fx

Dato : 20-03-05 01:51

On Sun, 20 Mar 2005 01:19:20 +0100, Axel Hammerschmidt raised his head
> [...]
>
> Så tvivler jeg på at man vil kunne boote Win2K efter installation af
> Win9x. Det lyder som om PM alene er et disk patitionerings værktøj og

Det er et partitioneringsværktøj. Jeg har ikke så meget tiltro til at
skulle bruge tredieparts bootmanagere. I det hele taget vil jeg helst
holde alle systemopgaver der kan varetages af Windows indenfor
Windows.

Fra : Ingrid Bitsch

Dato : 20-03-05 08:30

Hej igen
Mange tak for debatten, og alle de gode forslag, jeg glæder mig til at komme
igang.

Mvh
Ingrid

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 16:58

Axel Hammerschmidt skrev:

> Ang installationsmåden, så kender jeg ikke PM. Men hvordan "overlever"
> Win2K den efterfølgende installation af Win98? Er det noget PM kan

2000 overlever, den kan bare ikke starte...

98 først, 2000 bagefter. Altid.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 16:57

jda^fx skrev:

> Men BTW, hvorfor dog? hvis du har w2k, så kan det kun være for
> nostalgiens skyld at du stadig vil have win98 installeret. Lidt

Der findes spil der ikke virker korrekt under 2000 og XP. NFS4 er ét af
dem.