MS Windows
briani 27239
Programmer der starter automatisk
Fra : Aksel

Dato : 16-03-05 00:59

Når man ser i Windows jobliste er der mange programmer der kører, men mange
af dem har så kryptiske betegnelser at jeg ikke umiddelbart kan gennemskue
hvad de laver, og om de er nødvendige, er der nogen af jer der kender en
hjemmeside med forklaringer?

Tilsvarende har jeg problemer med betegnelserne i msconfig i grupperne
"Tjenester" og "Start"

Hilsen Aksel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-05 01:19

Hej Aksel, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Når man ser i Windows jobliste er der mange programmer der kører,
> men mange af dem har så kryptiske betegnelser at jeg ikke
> umiddelbart kan gennemskue hvad de laver

Det kan også være ret uigennemskueligt.

> og om de er nødvendige, er der nogen af jer der kender en
> hjemmeside med forklaringer?

Del dem op i to hovedgrupper: Den ene er noget, der ikke har med
Windows som sådan at gøre, fx skærmkortet programmoduler.

Den er dem, der er Windowsting. Langt de fleste af dem (muligvis dem
alle) kan du læse om hos Black Viper, <http://www.blackviper.com/>.

Det er ikke jordens mest udtalte læseletside, men den er ret
systematisk lavet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-05 01:23

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Langt de fleste af dem (muligvis dem alle) kan du læse om hos
> Black Viper, <http://www.blackviper.com/>.

Jeg kørte URL'en og opdagede, at hvis man ikke kender sitet, skal man
måske rode noget rundt på det, før man finder den ønskede basisside.

Det er <http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm>, hvis det er
Windows XP SP2, du tænker på.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Anders Lund

Dato : 16-03-05 07:41

Aksel wrote:
> [...]
> hvad de laver, og om de er nødvendige, er der nogen af jer der kender en

Ikke helt. Denne side har dog en del forklaringer på forskellige programmer:
http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/services/

Her skriver du bare navnet ind i Process Library Seach. Finder du ikke
noget brugbart her, kan du søge efter filnavnet på Google og du burde
kunne få en indikation om hvad de enkelte filer hører til.

> Tilsvarende har jeg problemer med betegnelserne i msconfig i grupperne
> "Tjenester" og "Start"

Tjenester (eller Services på engelsk) er de programmer som (oftest)
arbejder i "baggrunden". Det kan være DNS klienten, automatiske
opdatering og andre ting som man måske slet ikke viste hvad man skal
bruge. Hvis du går i Kontrol panelet -> Administration -> Tjenester, kan
du også få en forklaring på stort set alle services. Det er også den vej
jeg vil anbefale dig at bruge til at rette tjenester med, i stedet for
MSConfig. Tjenester starter op, uden at brugeren behøver at logge på
computeren.

Start indeholder de "andre" ting som starter op. Det er (ofte) nogle
programmer som kun er aktive når du er logget på din computer og er også
ofte noget man kan "se". Fx vil MSN messenger ligge sig her.

En lidt hurtig forklaring....

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : BJ Denmark

Dato : 16-03-05 11:29

Aksel wrote:
> [...]
> gennemskue hvad de laver, og om de er nødvendige, er der nogen af jer
> der kender en hjemmeside med forklaringer?

Denne side er helle ikke helt tåbelig. Her kan du taste et program fra
"start-up" listen, og, hvor det hører hjemme, samt om det er nødvendigt for
driften af maskinen.

http://www.sysinfo.org/startuplist.php

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
for nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : hcma

Dato : 16-03-05 13:40

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> kender en hjemmeside med forklaringer?
>
> Tilsvarende har jeg problemer med betegnelserne i msconfig i grupperne

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm
hc