MS Windows
briani 27239
Total formattering og geninstallation af s~
Fra : Michael Bruun

Dato : 15-03-05 13:19

Jeg har en fabriksny PC'er med to harddiske. Fra producentens side er der
opretter forskellige partitioner, og jeg vil gerne starte helt forfra -
altså slette alle partioner og alle data på harddisk 1 (harddisk 2 er endnu
ikke i brug) og geninstallere Windows.

Men hvordan gøres det egentlig bedst? Det kan jo ikke gøres fra Windows, der
naturligvis ikke vil formattere systemdrevet, og der er ikke et diskdrev, så
man kan anvende en bootdisk.

Michael

Fra : Hansen

Dato : 15-03-05 13:41

Tryk på F1.

Fra : Michael Bruun

Dato : 15-03-05 13:54

"Hansen" <Hansen@lynge.gø> skrev i en meddelelse
> Tryk på F1.

Det svar kan jeg ikke brugte til særligt meget.

Michael

Fra : Jens1dk

Dato : 15-03-05 15:47

On Tue, 15 Mar 2005 13:54:24 +0100, "Michael Bruun"
<mibr@fjerndette.ebox.dk> wrote:

> Det svar kan jeg ikke brugte til særligt meget.

Hæ-hæ :)

Start i dos med fdisk
slet partitioner
format

Fra : Ivan [7100]

Dato : 15-03-05 14:56

> [...]
> opretter forskellige partitioner, og jeg vil gerne starte helt forfra -
> altså slette alle partioner og alle data på harddisk 1 (harddisk 2 er

Hvilken version af windows snakker vi om?

Fra : Michael Bruun

Dato : 15-03-05 15:46

"Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken version af windows snakker vi om?

XP

Michael

Fra : John T.

Dato : 15-03-05 16:11

> XP
>
> Michael

Du tager en win 98 bootdiskette og ved kommando-promt
skriver du fdisk, der går du ind og sletter din/dine pattition,
og opretter en ny partition i den størrelse du ønsker.
(hvis du selvfølgelig vil lave den/dem om)
Dernæst formatere du, lukker ned, starter op og trykker på "Del"
under opstart så du kommer i Bios.
I Bios sætter du første Boot til at være CD (Og din XP skive er i drevet)
Nu kan du så starte installationen af XP.
Håber dette var forståeligt
John

Fra : Ivan [7100]

Dato : 15-03-05 16:50

> [...]
> I Bios sætter du første Boot til at være CD (Og din XP skive er i drevet)
> Nu kan du så starte installationen af XP.

Det var dælme en omstændig metode......specielt fordi at Fdisk/dos ikke
understøtter NTFS, hvilker er bedre end fat32.

Glem nu alt det der dos-hejs og benyt de rigtige værktøjer......

Maskinen sættes i bios op til at boote fra cd. Isæt din WinXP cd og lad den
boote op. Her kan du nu partionere og formatere som det passer dig og
herefter installere WinXP på den ønskede partion.

Bare lige mit input

Fra : Michael Bruun

Dato : 15-03-05 17:34

> Maskinen sættes i bios op til at boote fra cd. Isæt din WinXP cd
> og lad den boote op. Her kan du nu partionere og formatere som
> det passer dig og herefter installere WinXP på den ønskede partion.

Det var lige netop den funktion, jeg havde brug for. Mange tak for hjælpen
til jer allesammen.

Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 16:49

"John T." <kispus@despammed.com> skrev

> Du tager en win 98 bootdiskette og ved kommando-promt

Hvad er det egentlig helt præcist i sætningen:

"og der er ikke et diskdrev, så man kan anvende en bootdisk."

...du ikke umiddelbart forstår?

> Håber dette var forståeligt

nej, det kan man ikke just påstå!

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Aksel

Dato : 15-03-05 16:14

"Michael Bruun" <mibr@fjerndette.ebox.dk> skrev i en meddelelse

> "Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse
>
> XP
>
> Michael

Boot fra Win XP CDen, når du kommer frem til installation får du mulighed
for at ændre partitioner og formatere.

Hilsen Aksel

Fra : John T.

Dato : 15-03-05 17:41

"> Boot fra Win XP CDen, når du kommer frem til installation får du mulighed
> for at ændre partitioner og formatere.
>
> Hilsen Aksel

Jeg syntes det en god ide´at bruge en win 98 diskette/fdisk, så er der bare
ikke noget tilbage (har man sagt her i gruppen i meget lang tid)
Jeg har prøvet det adskillige gange, og det virker !
John

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-03-05 19:11

On Tue, 15 Mar 2005 17:41:14 +0100, "John T."
<kispus@despammed.com> wrote:

> [...]
>ikke noget tilbage (har man sagt her i gruppen i meget lang tid)
>Jeg har prøvet det adskillige gange, og det virker !

Også uden diskdrev
mvh Ebbe

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 16:54

> [...]

der
> naturligvis ikke vil formattere systemdrevet, og der er ikke et diskdrev,

Har du adgang til en maskine med diskettedrev?

Så er det forholdsvis nemt at lave en bootCD med DOS og alle de værktøjer,
du skal bruge. Hvis jeg får tid til det, så kan jeg lægge et nero image af
en sådan disk til dig, så kan du måske selv brænde en CD.

Jeg ved ikke lige, om jeg tør lægge den til almen download, fordi det jo er
M$ copyrigth materiale, og jeg gider ikke have noget ballade

Jeg laver selv alt den slags i DOS af gammel vane og fordi det er lynhurtigt
at arbejde med.

Claus

Fra : Ivan [7100]

Dato : 15-03-05 16:58

Og hvis ikke har www.bootdisk.com en ret lækker løsning på det.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 15-03-05 17:05

"Michael Bruun" <mibr@fjerndette.ebox.dk> wrote in message

> [...]
der
> naturligvis ikke vil formattere systemdrevet, og der er ikke et diskdrev,

Måske lidt overkill, men:
http://www.ultimatebootcd.com/

--
mvh Søren Nielsen

Fra : Ricko.

Dato : 15-03-05 19:01

> der
> så
>
> Måske lidt overkill, men:
> http://www.ultimatebootcd.com/
>

> --
> mvh Søren Nielsen

Smid dog den nye boot disk i ,og gå i fdisk så lav det du vil have lavet ,
så er det ude af verdenen ,
du kan hente den boot disk her , lettere kan det ikke gøres .Husk at den
skal understøtte store drev .
http://www.bootdisk.com/

Fra : John T.

Dato : 15-03-05 19:50

"Ricko."
> [...]
> så er det ude af verdenen ,
> du kan hente den boot disk her , lettere kan det ikke gøres .Husk at den

Startdisketterne til Microsoft Windows XP Installation er kun tilgængelige,
hvis du henter dem fra Microsoft. Startdisketterne til
installationsprogrammet gør det muligt at køre installationsprogrammet på
computere, hvor der ikke kan bruges en start-cd.

Hvis computeren ikke understøtter start fra en cd, eller hvis
netværksbaseret installation er tilgængelig, anbefaler Microsoft, at du
bruger disse installationsmetoder i stedet.

Fremtidige produkter vil ikke længere understøtte installation via
startdisketter. Installation af fremtidige Microsoft-operativsystemer vil
kræve, at det er muligt at starte fra cd-drevet eller via PXE-start fra
netværket. Yderligere oplysninger om, hvordan du bruger PXE-start, finder du
på følgende Microsoft-websted:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/WindowsServ/2003/all/ads/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/WindowsServ/2003/all/ADS/en-us/nbs_boot_policy_overview.asp
John

Fra : Aksel

Dato : 16-03-05 00:48

> [...]
> netværksbaseret installation er tilgængelig, anbefaler Microsoft, at du
> bruger disse installationsmetoder i stedet.

Findes der overhovedet bundkort der ikke understøtter CD Boot som har
kapacitet til at køre Win XP på en fornuftig måde.

Hilsen Aksel

Fra : John T.

Dato : 16-03-05 10:20

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Findes der overhovedet bundkort der ikke understøtter CD Boot som har
> kapacitet til at køre Win XP på en fornuftig måde.
>
> Hilsen Aksel

Har ingen anelse, citatet er fra Microsoft !
Der findes måske modeller i udlandet som vi ikke kender til (som med
bil-typer)
John