MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 21:28

Jeg er administrator på flere computere, og har et problem med, at mappen
C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download
meget hurtigt bliver fyldt op. Selv om maskinen har 1-2 gb ledig, kan den
efter en-to dages brug (folkeskole) være helt fuld, så c-drevet ikke kan
arbejde.

Som mappennavnet antyder, har det noget at gøre med download. Men hvad er
det mere præcist der foregår i denne mappe - og kan jeg gøre noget for at
afhjælpe problemet, så jeg ikke manuelt skal ind og tømme mapperne.

På forhånd tak.

Vilhelm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-05 14:26

Hej Palle Johansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]

> Som mappennavnet antyder, har det noget at gøre med download. Men
> hvad er det mere præcist der foregår i denne mappe

Jeg er meget kort erfaring med Windows XP, så tag det for hvad det
er.

Jeg har netop på baggrund af dit indlæg siddet og luret lidt i den
folders indhold. Ud af 5 tilfældigt valgte filer ligger samtlige 5 i
mindst ét - og typisk 2-3 - andre eksemplarer på pc'en. Vel at mærke
samme fil inkl. størrelse og datostempel. (Windows Commander er også
ideel til den slags).

Når man kører Windows Update, bliver filer pakket ud og smidt ned i
den nævnte folder (se nedenfor). Det er næppe speciel nyt for dig.

Jeg prøvede lige at tømme den (for første gang da jeg ikke anede
dens eksistens før i søndags ;) for lidt siden. Så kørte jeg Windows
Update, der som forventet ikke havde noget nyt (jeg kørte den så
sent som i går, hvor der intet nyt var).

Så kiggede jeg i den tømte C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download\
- og gudhjælpemig om der ikke nu lå et par filer. Dvs. der ryger
noget ned blot når man køre Update _i sig selv_. Og så kommer det,
der evt. bedes hentet fra Update.

Min formodning er, at alt mht. Microsofts Update (i hvert fald
Windows Update, andre programmer fra dem har jeg ikke) i første
ombæring pakkes ud i den folder. Derfra installeres de så. Derudover
bliver erstattede (opdaterede) filer også smidt derover, ligesom de
gemmes i folderne a la \Windows\$NtUninstallKBxxxxx\

Mens sidstnævnte ikke er direkte overflødige, da de skal anvendes,
hvis man fortryder noget opdatering, er dem i download-folderen
tilsyneladende noget, der automatisk burde slettes af Windows, når
en opdateringsinstallation er kørt færdig.

Men Windows XP sletter jo heller ikke filer i Temp-folderne, så det
er vel forventeligt, at den ej heller gør i Download-folderen

Det er vist det for mig og mange andre største irritationsmoment ved
Windows XP. Hold kæft, den sviner med plads..!

Ikke nok med den er pladskrævende. Ikke nok med at den gemmer et
væld af filer ved fx et systemopdateringspunkt (endda uden at pakke
dem eller på anden måde være lidt mindre ødsel). Ikke nok med den
for en sikkerheds skyld lige har 2-4 kopier af sig selv liggende.

Næh nej, overflødige temp-filer o.m.a. (i.e. Download-filerne)
fjerner den heller ikke.

> - og kan jeg gøre noget for at afhjælpe problemet, så jeg ikke
> manuelt skal ind og tømme mapperne.

Microsoft mangler i skrigende grad et rimeligt
diskoprydningsprogram. (Det, der hedder "Diskoprydning", ligner mest
årtiets vittighed. Fx ryddede samtlige Win9x pænt op i sine
temp-filer helt af sig selv. Man skulle ikke engang bede om det).

Tilsyneladende har Microsoft ikke engang nogen tekst om den aktuelle
folder. Men jeg har bl.a. fundet en pæn overskuelig side her:
<http://www3.telus.net/dandemar/spack.htm>.

Du kan også selv prøve at google lidt på fx
<http://www.google.dk/search?hl=da&q=xp+SoftwareDistribution+download&meta=>

Hvis Windows XP blot havde Deltree-filen (som DOS 3.1 - og måske
tidligere, men dem kender jeg ikke - til og med den DOS, der kom
med Windows 98 2.ed.), kunne man omend ikke automatisere processen
så dog gøre den enkel vha. en batchfil a la:

echo y | deltree "C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download\*.*"

(forudsat Windows er på engelsk og ligger på drev C:. En dansk
version skal blot have en "echo j" i stedet)

Men som sagt er der ikke noget Deltree i Windows XP. Finder du
en løsning engang, må du meget gerne poste den her.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-05 14:56

Rudi Stegen wrote:

> Men som sagt er der ikke noget Deltree i Windows XP.

Jo, RMDIR eller RD:

Removes (deletes) a directory.

RMDIR [/S] [/Q] [drive:]path
RD [/S] [/Q] [drive:]path

/S Removes all directories and files in the specified directory
in addition to the directory itself. Used to remove a directory
tree.

/Q Quiet mode, do not ask if ok to remove a directory tree with /S

Men hvad er der galt med DEL-kommandoen?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-05 15:16

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jo, RMDIR eller RD:

O.k., men jeg vidste så ikke, om det var harmløst også at slette selve
folderen (Download) og ikke kun dens indhold.

Jeg er stadig lidt forsigtig med det nymodens NT-noget (dvs. XP).

> Men hvad er der galt med DEL-kommandoen?

Schyy... Den var pinlig.

Ja, den samme som i mit forrige indlæg, blot med /s-switchen.

Guderne må vide, hvorfor jeg var *så* fuldstændig fikseret på Deltree.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-05 15:34

Rudi Stegen wrote:

> O.k., men jeg vidste så ikke, om det var harmløst også at slette
> selve folderen (Download) og ikke kun dens indhold.

Sletter DELTREE da ikke også folderen?

> Ja, den samme som i mit forrige indlæg

I stedet for 'echo y |' kunne man også bruge /Q. :)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-03-05 17:18

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Sletter DELTREE da ikke også folderen?

Jo, hvis du lader den stå som det sidste i kommandolinjen. Men hvis du
du så at sige lader den stå næstsidst (faktisk næsten som DEL :) i og
med du sætter et backslash efter, gør den ikke (Download\).

Sådan var det da under DOS 3.1 -> DOS... 7.x, var det vist (?) under
Windows 98 2.ed.

> I stedet for 'echo y |' kunne man også bruge /Q. :)

Nu snyder du
Den switch kendte jeg jo ikke (den var der ikke under de "ægte" DOS'er,
omend den *kan* have sneget sig ind fra og med Win95 OSR2, hvor jeg
ikke længere primært arbejdede i DOS).

Men ja, ved en "DEL /?" kan jeg godt se, den er der, og det er ret
fikst, de omsider har fået denne funktion med.

PS: Meget apropos DOS/Kommandopromts og kommandoer: Det er ret lækkert,
at TREE er i Windows XP. Af uransagelige grunde forsvandt den fra DOS
fra og med Windows 95 (evt. først OSR2-udgaven; jeg har aldrig anvendt
den oprindelige 95'er).

Blandt så meget andet: Har man en cd med en masse data, er der ikke
noget bedre end at have en CD-tree.txt i roden. Samt evt. (jeg bruger
det fast) en a la CD-tree-files.txt også.

Dvs. (fx er E: ens optiske drev og man står i en tom folder e.l. på
harddisken og brænder så bagefter de to tekstfiler over på cd'en):

Tree E:\ > CD-tree.txt
Tree E:\ /F > CD-tree-files.txt

Har man mange, kan man tilmed give dem navnene a la CD01, CD02..etc.,
hive kopier af de respektive CDxx-tree.txt og CDxx-tree-files.txt over
på harddisken et passende sted og have en fremragende oversigt over alt
på sine cd'er.

--
Hygge fra Århus - Rudi