MS Windows
briani 27239
Problem med usb 2.0 hub under XP
Fra : Martin

Dato : 12-03-05 14:48

Hejsa!

Jeg har lige købt en billig usb 2.0 hub af mærket Kennex (i kvickly) men
den gør noget underligt under windows..

Jeg har en bærbar hvor jeg normalt har kørt med en ligeledes billig usb
1.1 hub hvori min mus, bluetooth dongle og scanner har siddet i. Dette
har jeg ikke haft problemer med overhovedet..
Men efter jeg har rykket lidt om havde jeg brug for en usb 2.0 hub da
jeg ikke gider have min eksterne usb 2.0 harddisk siddene direkte på
computeren...

Hardisk, scanner, usb key og et usb headset virker fint på den nye hub..
men hvis jeg sætter min mus (en logitech notebook etellerandet mus og
for den sags skyld en targus mus som jeg også har..) så låser pointeren
ca hver 30. sekund.. skifter jeg driver på musen til en general hid mus
er det kun omkring hvert minut og hvis jeg bruger en MS driver til en af
deres usb mus er vi oppe på halvandet minut...
Desuden virker min bluetooth dongle overhovedet ikke, windows finder den
fint men man kan ikke søge efter enheder (windows skriver at radioen
ikke er tændt..).. det samme sker hvis jeg sætter musen og donglen til
den gamle hub hvis den er sat til den nye...
Jeg har prøvet med og uden den medfølgende strømforsyning til hubben og
der var ingen forskel...

Bruger jeg det gamle setup med 1.1 hubben virker det hele fint igen..

Først tænkte jeg på at få byttet hubben eller pengene tilbage..
Men så i dag skulle jeg lige bruge linux (på den samme bærbare) hvor jeg
havde glemt at flytte enhederne fra usb 2.0 hubben..
Og her virker det hele fint!?! altså ingen problemer med musen eller
noget...

Så det virker som om det er windows der har et problem med hubben..

Nogen der har nogen ideer?

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 15:03

"Martin" <filer@fjernmigeatfish.dk> skrev

> Så det virker som om det er windows der har et problem med hubben..
> Nogen der har nogen ideer?

Flere drivere og forskellige enheder med forskellig hastighed på samme HUB
kan nemt give problemer. Antageligvis står hubben og skifter op og ned i
hastighed, alt efter hvilken trafik, den skal route.

Jeg har oplevet det mange gange, og har selv mange forskellige USB enheder.
Jeg deler dem ud på forskellige eksterne HUBS og sikrer mig, at de heller
ikke sidder på samme rod-hub på bundkortet.

Prøv først at lade være med at blande highspeed og lowspeed på samme HUB..

Claus

Fra : Martin

Dato : 12-03-05 17:00

Claus Tersgov wrote:

> Prøv først at lade være med at blande highspeed og lowspeed på samme HUB..

Ja, men det giver det samme resultat..
hvis jeg bare kører med musen på den nye hub laver den samme fejl..

Hvis jeg f.eks. kopiere en stor fil på den eksterne hd (usb 2.0) og
hører musik på usb headsettet (1.1) som begge sidder på usb 2.0 hubben
er der ingen problemer... ej heller hvis 1.1 hubben sidder med f.eks
scanneren på...

Det er kun musen og bluetooth donglen som er problemet.. og kun under
windows...

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 17:11

"Martin" <filer@fjernmigeatfish.dk> skrev

HUB..
> Ja, men det giver det samme resultat..
> hvis jeg bare kører med musen på den nye hub laver den samme fejl..

Der er bare nogle HUBs som er underlige...

Jeg har selv mange forskellige typer, og navnlig en Topcom fra Netto opfører
sig mærkeligt sammen med min Digitizer. Alle de andre HUBs, jeg har, giver
ingen problemer med samme enhed, og den kører også fint med alle min andre
enheder.

Der er stor forskel på HUBs, så driller det med een, må man bare prøve en
anden...

Claus