MS Windows
briani 27239
Dele mapper med udvalgte brugere.
Fra : Egon Andersen

Dato : 06-03-05 13:17

Hej,

Jeg ønsker at bestemte brugere på en Windows-maskine kan dele nogle
dokumenter/filer, men de skal ikke være tilgængelige for alle andre.

Eksempel:
En maskine med 5 brugere, 2 af disse skal kunne dele nogle dokumenter.
Andre skal ikke have adgang til de 2 brugeres delte dokumenter.
Brugerne er ikke administratorer på systemet.

Hvordan gør man det på Windows?
(Specifikt en Windows XP Professional, men ønsker egentligt en generel
løsning for nyere Windows versioner.)

Med venlig hilsen
Egon Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 13:36

Egon Andersen wrote:
> Jeg ønsker at bestemte brugere på en Windows-maskine kan dele nogle
> dokumenter/filer, men de skal ikke være tilgængelige for alle andre.

Så skal du bruge NTFS - ikke FAT16/32. Undersøg det ved at gå i Denne
Computer, højreklik på det drev der indholder filerne som skal beskyttes
og vælg egenskaber. Så skulle der gerne stå om filsystemet er NTFS.

> Eksempel:
> En maskine med 5 brugere, 2 af disse skal kunne dele nogle dokumenter.
> Andre skal ikke have adgang til de 2 brugeres delte dokumenter.
> Brugerne er ikke administratorer på systemet.

Højreklik på mapperne/filerne og vælg egenskaber. Gå ind i fanebaldet
"Sikkerhed" og ret det til, så dine 2 brugere har adgang til filerne og
de andre ikke har. Du skal måske fjerne indstillingen som gør at
rettigheder bliver arvet fra højreliggende mapper.

Er sikkerheds-fanebladet der ikke, gå så i denne computer -> Funktioner
-> Mappe indstillinger -> Vis og fjern hakket i "Brug simpel fildeling"
(mener jeg at den hedder).

> Hvordan gør man det på Windows?
> (Specifikt en Windows XP Professional, men ønsker egentligt en generel
> løsning for nyere Windows versioner.)

Samme fremgangsmåde gør sig gældende for Windows 2000. Windows 98/ME kan
ikke gøre dette og kræver 3. parts programmer.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : jda^fx

Dato : 06-03-05 13:49

On Sun, 06 Mar 2005 13:36:03 +0100, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

> [...]

>Samme fremgangsmåde gør sig gældende for Windows 2000. Windows 98/ME kan
>ikke gøre dette og kræver 3. parts programmer.

Måske skal det lige nævnes, at det nok heller ikke kan lade sig gøre i
XP home, ikke i samme udstrækning i hvert fald da det er en ret
skrællet version some netop ikke har alle multibruger og
netværksfunktionerne.

--
jda^fx

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 14:12

jda^fx wrote:
> [...]
> XP home, ikke i samme udstrækning i hvert fald da det er en ret
> skrællet version some netop ikke har alle multibruger og

Ja, det har du jo ret i. Det kan godt lade sig gøre at tildele NTFS
rettigheder, men så skal man i gang med kommandolinie værktøjer, så vidt
jeg ved.

Fra : jda^fx

Dato : 06-03-05 14:22

On Sun, 06 Mar 2005 14:11:52 +0100, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

>Ja, det har du jo ret i. Det kan godt lade sig gøre at tildele NTFS
>rettigheder, men så skal man i gang med kommandolinie værktøjer, så vidt
>jeg ved.

Det er derfor jeg ikke er særlig vild med XP home. Den har ikke de
features der gør XP fed. Alle group policies mulighederne og
mulighederne for nemt og effektivt at håndtere multibruger og
netværksfunktioner

--
jda^fx

Fra : Egon Andersen

Dato : 06-03-05 14:04

Anders Lund wrote:

> Så skal du bruge NTFS - ikke FAT16/32. Undersøg det ved at gå i Denne
> Computer, højreklik på det drev der indholder filerne som skal beskyttes
> og vælg egenskaber. Så skulle der gerne stå om filsystemet er NTFS.

Det er NTFS, så ingen problemer der.

> [...]
> de andre ikke har. Du skal måske fjerne indstillingen som gør at
> rettigheder bliver arvet fra højreliggende mapper.

Ja, hvis det faneblad havde været der, så er jeg overbevist om, at jeg
havde fundet ud af det

> Er sikkerheds-fanebladet der ikke, gå så i denne computer -> Funktioner
> -> Mappe indstillinger -> Vis og fjern hakket i "Brug simpel fildeling"
> (mener jeg at den hedder).

Okay, det var lige det jeg manglede!
Takker!

Med venlig hilsen
Egon Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 14:13

Egon Andersen wrote:

> Okay, det var lige det jeg manglede!
> Takker!

Den har jeg også selv kigget efter en gang. Yay for Microsoft. :)