MS Windows
briani 27239
Sluk eller standby
Fra : larsen

Dato : 05-03-05 15:26

Hej...
Er her et venligt menneske, der vil fortælle mig om forskellen på "sluk" og
"standby" i XPhome.
mvh
Jan

Fra : PHM

Dato : 05-03-05 15:42

Hvis man slukker, skal styresystemet bootes op helt fra bunden.
Hvis man vælger standby, husker maskinen det indlæste, og starter derfor
hurtigere op.

V.H. Peter

Fra : Hjalte

Dato : 05-03-05 16:04

On Sat, 5 Mar 2005 15:41:49 +0100, "PHM" <phm@tele2FJERNadsl.dk>
wrote:

>Hvis man slukker, skal styresystemet bootes op helt fra bunden.
>Hvis man vælger standby, husker maskinen det indlæste, og starter derfor
>hurtigere op.

hvad så med dvale... der gemmar computeren da ramindholdet på disken,
i standby slukker computeren ikke, eller....?

Fra : Anders Lund

Dato : 05-03-05 16:30

Hjalte wrote:
> hvad så med dvale... der gemmar computeren da ramindholdet på disken,
> i standby slukker computeren ikke, eller....?

Sluk: Computeren lukker Windows og slukker computeren.

Standby: Windows går i enerigspare tilstand og lukker ned for en masse
ting (hardware). Dette gør at computeren og Windows starter på et par
sekunder, men det koster mere i strøm end hvis du slukkede maskinen
helt. Alle programmer som du havde åbne før er også åbne når du starter
computeren igen.

Dvale: Indholdet af hukommelsen skrives til harddisken, hvorefter
computeren slukkes. Når du tænder computeren igen skal computeren
igennem BIOS indlæsningen som ved normal start, men Windows begynder så
at indlæse hvad der var i hukommelsen inden den blev dat i dvale.
Herefter vil Windows være tilbage til samme stand som fra før dvalen.
Denne metode bruger lige så lidt støm som en hel slukket computer bruger
(da computern er slukket). Denne metode er oftes hurtigere end at
Windows skal starte helt op, men langsommere end standby.

Håber at det var forklaring nok. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : larsen

Dato : 05-03-05 18:23

> [...]
> bruger lige så lidt støm som en hel slukket computer bruger (da computern
> er slukket). Denne metode er oftes hurtigere end at Windows skal starte

Ja tak, det var det...
Mvh
Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-03-05 18:59

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> [...]
> bruger lige så lidt støm som en hel slukket computer bruger (da computern
> er slukket). Denne metode er oftes hurtigere end at Windows skal starte

Da det er smart.. Men synes fx hos mig det tager en ivighed at lukke
computeren med dvale... Af en eller anden grund kan jeg høre at computeren
slukker for harddiske, få sekunder efter jeg trykker på hibernate.... og så
går der ca. 10 sekunder og så begynder harddiskene så at starte op igen, og
nedlæse det de skal... Nogen der ved hvorfor dette sker? jeg er også bange
for at bruge det, da det da må slide godt på harddiskene at de sådan bliver
kuttet, og startet op igen.