MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Validering af WindowsXP OK - Hva' nu?
Fra : Sven

Dato : 05-03-05 05:04

Hej.
Jeg vil prøve MS nye antispy-program, og blev ved download bedt om at
validere min WindowsXP. Den installerede så et activeX objekt på min PC, og
alt var iorden.
Jeg downloadede så antispy programmet, og gav mig derefter til at læse om
denne validering.
Microsoft skriver, at de gemmer oplysninger om min 25 cifrede "etellerandet"
kode, samt noget af min BIOS .... øhh, vil det så sige, at jeg ikke kan
skifte bundkort og installere min WindowsXP mere? Ved skift af bundkort får
man jo en ny BIOS
http://www.microsoft.com/genuine/downloads/FAQ.aspx?displaylang=en&FamilyID=321cd7a2-6a57-4c57-a8bd-dbf62eda9671

Det kan da ikke være rigtigt, at min PC nu ikke mere kan opgraderes, fordi
MS er bange for, at jeg bruger piratsoftware. Min WinXP er fuldt lovlig. Det
er en Study-licens upgrade.
Er her en der kan fortælle mig, om jeg stadig kan opgradere, eller om jeg i
givet fald skal købe endnu en WinXP næste gang jeg køber nyt bundkort? Det
er godt nok ved a være lidt kompliceret at være lovlydig. Dem med
piratversioner bliver jo ikke generet i nær samme grad

Sven

Fra : Bjarnep

Dato : 05-03-05 05:49

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
Snip en masse negativ støj
> Er her en der kan fortælle mig, om jeg stadig kan opgradere, eller om jeg
> i givet fald skal købe endnu en WinXP næste gang jeg køber nyt
> [...]
Selvfølgelig kan du opgradere og gen-registrere din XP, når du har betalt
for en lovlig version.
(det er nu ikke kun ved skift af bundkort du skal gen registrere din XP, da
XP registrerer større hardware ændringer "risikerer" du det også ved skift
af HD, CPU og RAM blok - XP fortæller dig hvornår og hvordan)
Bjarnep

Fra : Ricko.

Dato : 05-03-05 07:35

, da
> XP registrerer større hardware ændringer "risikerer" du det også ved skift
> af HD, CPU og RAM blok - XP fortæller dig hvornår og hvordan)
> Bjarnep
Og hvor er det så lige du har læst om det henne ??

Fra : Villy Jensen

Dato : 05-03-05 08:35

> , da

> Og hvor er det så lige du har læst om det henne ??

Det er nu rigtigt nok - OEM-versionen beder svjh om 'genaktivering indenfor
3 dage' hvis man ændrer mere end 3 registrerede h'hardwareting' i PCen.

Læs på
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/evaluate/xpactiv.mspx#EDAADu kan se hvilke ting der stemmer med din registrering medXPInfo executable, release 2003-07-31 (zipped, 22.4 kb)fra http://www.licenturion.com/xp/Mvh Villyhttp://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Ricko.

Dato : 05-03-05 08:41

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan se hvilke ting der stemmer med din registrering medXPInfo executable,

Tak skal du have , godt man ikke har en OEM

Fra : Bjarnep

Dato : 05-03-05 10:04

> Det er nu rigtigt nok - OEM-versionen beder svjh om 'genaktivering
> indenfor 3 dage' hvis man ændrer mere end 3 registrerede h'hardwareting' i
> [...]
Det var en god side tak, jeg har haft svært ved at finde ud af hvornår XP
vil gen-registreres, min er forøvrigt en "normal" fuld licens XP, så det er
ikke kun OEM
bjarnep

Fra : Ricko.

Dato : 05-03-05 10:13

"Bjarnep" <bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil gen-registreres, min er forøvrigt en "normal" fuld licens XP, så det
så er det da underligt at min ikke gør det pjat

Fra : Sven

Dato : 06-03-05 01:09

> Læs på
> http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/evaluate/xpactiv.mspx#EDAADu
> kan se hvilke ting der stemmer med din registrering medXPInfo

Jo, men det er aktiveringsdelen, hvilket jeg ikke er i tvivl om, da det er
gjort flere gange allerede. Det er mere denne nye validering MS nu har
fundet på. Den er, så vidt jeg kan se, ikke omfattet af det link du skrev.

Sven

Fra : Sven

Dato : 06-03-05 01:08

> Snip en masse negativ støj
> Selvfølgelig kan du opgradere og gen-registrere din XP, når du har betalt
> for en lovlig version.

Ja, selvfølgelig kan jeg installere og aktivere WinXP igen ved HW-skift. Det
har jeg gjort flere gange, min tvivl drejer sig om denne validering, da den
jo efter et bundkortsskifte ikke vil have samme BIOS, og dermed ikke svare
overens med det MS har gemt ved den netop udførte validering, jvf. det link
jeg skrev i første indlæg.

Jeg er godt klar over, at validering og aktivering ikke har noget med
hinanden at gøre, men da omtalte validering MÅSKE bliver et krav fremover,
vil jeg jo helst være på den sikre side.

Sven

Fra : Bjarnep

Dato : 06-03-05 02:00

> [...]
> hinanden at gøre, men da omtalte validering MÅSKE bliver et krav fremover,
> vil jeg jo helst være på den sikre side.

Hej Sven,
Pænt undskyld, jeg fik da vist svaret før jeg læste (og forstod dit
spørgsmål) Jeg har skrevet og spurgt MS, for det er da bestemt et meget
relevant spørgsmål(og vel derfor du stillede det)
Bjarnep

Fra : Sven

Dato : 06-03-05 02:11

> Hej Sven,
> Pænt undskyld, jeg fik da vist svaret før jeg læste (og forstod dit
> spørgsmål)

Alt forladt jeg har selv gjort mig skyldig i dette i andre forbindelser.

>Jeg har skrevet og spurgt MS, for det er da bestemt et meget relevant
>spørgsmål(og vel derfor du stillede det)
> Bjarnep

Det lyder spændende. Melder du tilbage når du har et svar? I Denne tråd,
eller laver du en ny tråd? Jeg påtænker nemlig at udskifte mit mobo inden
for de næste 6-8 måneder, og jeg er jo så nødt til at geninstallere, og vil
da stadig gerne kunne komme på MS' sider uden at skulle frygte for at blive
taget for piratsoftware.

Sven

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-03-05 02:43

Hej Sven, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> måneder, og jeg er jo så nødt til at geninstallere, og vil da
> stadig gerne kunne komme på MS' sider uden at skulle frygte for at

Fra og med WinXP SP1 skulle du ikke få problemer med hverken at starte
op eller komme ind hos Microsoft. Skidtet holder sig i live i 3 døgn
uanset hvad man gør eller ikke gør.

Du kan bl.a. se det hos <http://aumha.org/win5/a/wpa.htm>

Desuden samme sted: Hvis der er gået mere end 120 dage, siden du sidst
blev nødt til at besøge deres aktiveringsdims, burde du kunne aktivere
hvad som helst uden bøvl. Søg fx på "120" (uden anførselstegn) på
ovenstående side.

De dér 120 døgn har jeg iøvrigt læst flere steder. Bl.a. i en lidt
ophedet diskussion i MS' egne grupper.

Ekskurs (om den diskussion):
En microsoftmand blev meget irriteret på en spanier, fordi spanieren
smed et indlæg om, at han havde skiftet maskine og smidt sin OEM-
version fra sin kasserede maskine ind på den nye. Blot der var gået de
nævnte 120 dage siden seneste aktivering, var der jo ingen problemer -
iflg. spanieren. Og _så_ begyndte microsoftfyren at blive temmelig
forarget, fordi den slags er forbudt iflg. deres EULA. Spanineren
replicerede blot, at den slags ikke var imod spansk lov, så han var
faktisk ligeglad med den EULA.

Det skal siges til microsoftfyrens fordel, at han på intet tidspunkt
antydede, at det ikke kunne lade sig gøre. Kun at det var forbudt
(iflg. deres ophøjede EULA, spansk lov berørte han ikke ;), moralsk
anløbent og det rene anarki. Desuden fornemmede man et ønske hos ham
om, at offentlig piskning blev indført for brud på deres EULA.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-03-05 02:48

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]

> sidst blev nødt til at besøge deres aktiveringsdims, burde du
> kunne aktivere hvad som helst uden bøvl. Søg fx på "120" (uden

Hmm... Søg to gange. Første gang står det ikke så klart og entydigt,
som det gør anden gang 120 nævnes på siden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Sven

Dato : 06-03-05 20:39

SNIP (en hel masse om aktivering)
> --
> Hygge fra Århus - Rudi

Hvis du læser mit indlæg igen vil du se, at jeg IKKE har problemer med
aktivering, og det er heller ikke det jeg spørger om. Jeg spørger derimod om
VALIDERING på windowsupdate, og det er noget ganske andet!

Sven

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-03-05 17:30

> [...]

> med aktivering, og det er heller ikke det jeg spørger om. Jeg
> spørger derimod om VALIDERING på windowsupdate, og det er noget

O.k. Jeg læste det som valideringen i forbindelsen med aktiveringen,
jf. fx "How are validation and Windows activation related?",
<http://www.microsoft.com/genuine/downloads/whyValidate.aspx>.

Og går den igennem dér, kan Windows Update vel næppe nægte noget.
Det er vel samme nøgle, der bliver anvendt (?)[1].

[1] Alt andet ville ikke blot være uelegant og bøvlet men direkte noget
patchwork. Omvendt er Microsoft jo ikke just kendte for de mest
elegante løsninger, så muligheden foreligger da.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Sven

Dato : 07-03-05 21:20

> [...]
>
> Og går den igennem dér, kan Windows Update vel næppe nægte noget.
> Det er vel samme nøgle, der bliver anvendt (?)[1].

Ja, det er samme produktnøgle, men det er ikke den samme sammenligning. Se
herunder hvad Microsoft selv skriver om Valideringen på WindowsUpdate

Q.
What information is collected from my machine?

A.
The genuine validation process will collect information about your
system, such as Windows product key, PC manufacturer, and operating system
version, to determine if Windows is genuine. This process does not collect
or send any information that can be used to identify you or contact you. The
complete list of information collected in the validation process is shown
below:

a.. OEM product key
b.. PC Manufacturer
c.. OS version
d.. PID/SID
e.. BIOS info (make, version, date)
f.. BIOS MD5 Checksum

> [1] Alt andet ville ikke blot være uelegant og bøvlet men direkte noget
> patchwork. Omvendt er Microsoft jo ikke just kendte for de mest
> elegante løsninger, så muligheden foreligger da.

Det har du helt ret i , og det er jo også derfpr jeg er i tvivl. Jeg
mangler endnu et svar fra Microsoft Danmark support, som kan forklare
ovenstående, og her er tilsyneladende heller ikke andre der er faldet over
forskellen på Aktivering og Validering.

Venlig hilsen
Sven

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-03-05 23:10

> [...]
> Valideringen på WindowsUpdate

> The complete list of information collected in the validation

Hmm... ja, det er lidt spooky. Jeg ved faktisk ikke præcis, hvad
valideringsprocessen under aktiveringen tjekker, og jeg kan heller ikke
umiddelbart finde det.

Jeg synes at have læst det et sted, hvor bl.a. ovenstående var
inkluderet. Men jeg er ikke 100% sikker og kan desværre ikke huske
hvor.

> [...]
> som kan forklare ovenstående, og her er tilsyneladende heller ikke
> andre der er faldet over forskellen på Aktivering og Validering.

Formentlig fordi de anvender valideringstermen i to forskellige
sammenhænge - og tydeligvis (som du oplyser) ikke engang på stående fod
selv kan sige, om den i opdateringssammenhængen er inkluderet i den i
aktiveringssammenhængen.

Smid endelig svaret her når du engang får det fra dem!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Bjarnep

Dato : 08-03-05 20:03

> [...]
> for de næste 6-8 måneder, og jeg er jo så nødt til at geninstallere, og
> vil da stadig gerne kunne komme på MS' sider uden at skulle frygte for at

Ikke at man bliver klogere men de svarede sådan:
Hello,
Thank you for contacting Microsoft.com Customer Support regarding your
Windows Genuine Advantage Program question.
Currently Microsoft's Windows Genuine Advantage is a pilot program and is
not supported outside the online self-help and frequently asked questions.
If you would like to continue with your Windows Genuine download, you may
opt-out of the validation process at this time as the validation is
optional. To continue with your download, please go back to your desired
download and when prompted to validate Windows select "No, do not validate
Windows at this time, but take me to the download."

Microsoft Download Center Web site: http://www.microsoft.com/downloads
Microsoft Windows Update: http://windowsupdate.microsoft.com

We apologize for any inconvenience.

Sincerely,

Eric
Microsoft.com Customer Support

Fra : Sven

Dato : 08-03-05 21:13

> [...]
> download and when prompted to validate Windows select "No, do not validate
> Windows at this time, but take me to the download."

Jeg skrev til Microsoft Danmark og fik en sludder for en sladder af en dansk
supporter, der skrev noget om produktnøgle-validering, som slet ikke svarer
overens med det der oplyses på den amerikanske Microsoft-webside. Jeg skrev
så tilbage til den pågældende supporter og brugte Copy & Paste fra den
amerikanske web-side. Dette har supporteren ikke svaret på. Mon Microsoft
ikke selv ved det?
Mon det vil hjælpe at ringe til dem?

Sven

Fra : pwee

Dato : 05-03-05 17:00

> [...]
> Det er godt nok ved a være lidt kompliceret at være lovlydig. Dem med
> piratversioner bliver jo ikke generet i nær samme grad

Gad vide hvorfor Linux er blevet så populær, jeg forstår det ikke :->
/pewe