MS Windows
briani 27239
Start af service via batch- eller shellscr~
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 03-03-05 20:33

Hej.

Jeg har en service, som jeg gerne vil kunne starte via et batch- eller
shellscript. Servicen er registreret.

Kan I give mig nogle hints eller henvise mig til noget information om,
hvordan det gøres?

--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der

Fra : jda^fx

Dato : 03-03-05 21:08

On Thu, 03 Mar 2005 20:32:31 +0100, Thomas Damgaard Nielsen
<tdn.usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
>shellscript. Servicen er registreret.
>
>Kan I give mig nogle hints eller henvise mig til noget information om,

Notepad -> skriv" net start service" uden anførseslstegn. Gem det med
endelsen .cmd. Hvis der er mellemrum i navnet på din tjeneste skal den
i anførselstegn

--
jda^fx

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 03-03-05 21:35

jda^fx wrote:
> [...]
[klip]
> Notepad -> skriv" net start service" uden anførseslstegn. Gem det med
> endelsen .cmd. Hvis der er mellemrum i navnet på din tjeneste skal den
> i anførselstegn

Tak for det.
Hvad nu hvis jeg gerne vil have respons på, om servicen rent faktisk
blev startet. Jeg kunne også godt tænke mig at få at vide, om servicen
var startet i forvejen.
Kan det lade sig gøre på denne måde?

Lige en anden ting, hvad er forskellen på .bat- og .cmd-filer?

Fra : jda^fx

Dato : 03-03-05 22:28

On Thu, 03 Mar 2005 21:34:51 +0100, Thomas Damgaard Nielsen
<tdn.usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
>var startet i forvejen.
>Kan det lade sig gøre på denne måde?
>
>Lige en anden ting, hvad er forskellen på .bat- og .cmd-filer?

Den hurtige måde er at skrive pause i en linie mere nedenunder. Så får
du lige mulighed for at se hvad det var der skete, og skal så trykke
en tast før den lukker vinduet. Hvis tjenesten var startet i forvejen
vil der så stå: Den amodede tjeneste er allerede blevet startet Der er
mere hjælp til rådighed i net helpmsg etellerandet. Hvis du vil have
det mere elegant med en messagebox og sådan, så må du have fat i noget
vb-script og Windows scripthost. .bat og .cmd filer: bat filer er DOS
batch scripts, som bliver passed til NTs DOS commandofortolker, typisk
command.com, . cmd filer ryger lige ned i cmd.exe, og har et lidt mere
udvidet klaver og spille på og en lidt federe opførsel, men til daglig
kan det godt være svært at se forskel. Det var den hurtige forklaring

--
jda^fx

Fra : Henrik Sahl

Dato : 03-03-05 22:05

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> wrote in message
> [...]
> shellscript. Servicen er registreret.
>
> Kan I give mig nogle hints eller henvise mig til noget information om,

En bat-fil bestående af "net start [servicenavn]" skulle være nok.

Mvh
Henrik