MS Windows
briani 27239
Kan XP partitionere?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-02-05 09:34

Under Computeradministration / Diskhåndtering har man et
visuelt billede af drevene på dyret. Kan man dér - eller et andet
sted i XP - ændre grundlæggende partitioner, således at man
tilfører et drev mere plads på bekostning af et andet? I givet
fald hvordan?

Eller kan man kun oprette nye partitioner, og altså ikke ændre
størrelser på de bestående?

Eller *skal* man bruge fx Partition Magic til den slags julelege?

Mvh.: Jørgen www.grandts.dk

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 24-02-05 09:39

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> fald hvordan?
>
> Eller kan man kun oprette nye partitioner, og altså ikke ændre

Windows kan kun oprette og slette partitioner. Du skal bruge Partition Magic
eller ligenende til at ændre på en eksisterende partition

Morten

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-05 09:43

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev ¨
> Eller kan man kun oprette nye partitioner, og altså ikke ændre
> størrelser på de bestående?

Der kan ikke ændres størrelse på partitioner via diskhåndtering.

> Eller *skal* man bruge fx Partition Magic til den slags julelege?

Jepper
--
Peter J

Fra : Peter Hansen

Dato : 24-02-05 10:24

Du kan kun lave ekstra partioner under indstallering af Win Xp ellers skal
du som sagt bruge Partion Magic.
Hilsen
Peter

Fra : Hansen

Dato : 24-02-05 10:37

Partitioner kan naturligvis også laves efter installationen...

Fra : Peter Hansen

Dato : 24-02-05 10:47

Hej Hansen
Hvordan kan du partionere Xp efter indstallationen uden Partion Magic..???

Fra : Hansen

Dato : 24-02-05 11:38

Jeg svarede på, at man ikke kan oprette partitioner efter installationen.
Jeg skrev ikke, at man kan ændre partitionen med systemet på.
Altså: "Alt" andet på harddisken end systempartitionen kan slettes, opdeles
osv. som man nu måtte ønske.

Fra : Peter Hansen

Dato : 24-02-05 12:12

Ok Hansen
Jeg har nok misforstået dig...Sorry

Fra : Anders Lund

Dato : 24-02-05 13:12

Peter Hansen wrote:

[noget]

Kunne man ikke logge dig til at svare på det indlæg du svare på i stedet
for at besvare det første indlæg ved hvert svar? Det gør det lidt
nemmere at holde styr på hvad du egentlig svare på. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 24-02-05 18:13

"Jørgen Grandt" skrev
> XP - ændre grundlæggende partitioner?
>
> Eller kan man kun oprette nye partitioner, og altså ikke ændre
> størrelser på de bestående?

Eksempel på at udvide en partition under Windows XP:

start > run > cmd

"diskpart"
"Select disk 0"
"select partition 1"
"extend Size=tail in MB"

Så vil C:\ drive blive udvidet med størrelsen specificeret i MegaByte.
Det er IKKE muligt at lave den mindre.
Hvis du vil udvide til at bruge hele disken,
så skriv blot "Extend"

(Virke måske KUN hvis C:\ er den eneste partition?)

Mvh
Thorkild Dalsgaard