Desinficering av fiskeutrustning
Fra : Olof P

Dato : 28-05-01 18:43

Hej,

I sommar kommer vi att besöka Färöarna - mest för vandring men även för att
prova fiskelyckan (som glada amatörer).
Enligt reglerna måste tydligen fiskeutrustningen vara desinficerad vid
inresan till Färöarna och man måste kunna uppvisa certifikat/intyg från
veterinär på att utrustningen blivit desinficerad.
Vad jag förstår kan detta också göras vid ankomsten (på flygplatsen Vagar
eller i hamnen i Torshavn) mot betalning.

Är det någon i NG som har erfarenhet av detta förfarande och vad det kan
kosta att få utrustningen desinficerad på Färöarna?
Tar det lång tid eller kan man få det avklarat direkt vid ankomsten? Är det
bättre i Torshavn än på Vagar flygplats?

Tacksam för Era kommentarer.

Mvh
/ Olof Pedersen

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 28-05-01 19:13

Hej

Jeg har i forbindelse med et feltkursus på univeristetet arbejdet med et
projekt om lystfiskerturisme på Færøerne. Og i den forbindelse blev vi jo nød
til at medbringe fiskegrejet

Det kan lade sig gøre at desinficere grejet på Færøerne, men prisen er voldsom
høj.

Vi var tre mand med 10 stænger og diverse hjul og endegrej og fik alt
desinficeret for den samme pris som vi skulle have givet for 1 stang i
lufthavnen

(med til historien hører at vi kendte dyrlægen, medbragte en god flaske rødvin
og selv udførte arbejdet på hans klinik). Så helt så billigt får du det nok
ikke, men klart billigere end det vil være i lufthavnen

mvh ivan

Fra : Olof P

Dato : 29-05-01 18:59

Hej,
Tack för ditt svar. Jag har ännu inte haft tid till att se om en veterinär i
Sverige (Malmö-området) kan ordna det till mig. Kanske hjälper det med några
flaskor rödvin? Vad rekommenderas? Rioja eller Bordeaux?

mvh / Olof