MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
hvordan laver jeg en DOS boot-cd?
Fra : jakob

Dato : 23-02-05 16:07

Hej
Jeg har ikke diskettedrev i min computer og vil gerne vide hvordan jeg
laver en boot-cd som starter op i DOS. Mit operativsystem er Windows XP
Pro SP2. Det jeg gerne vil opnå er at kunne lave en bootbar cd som
indeholder et image af mit systemdrev (lavet med Partition Saving),
således at jeg ved at boote op på cden og eksekvere en bat fil nemt kan
reetablere mit system fra den image-fil som ligger på cd'en. Det jeg har
kunnet finde af info involverer brugen af et floppy drev, og et sådant
har jeg ikke.

Håber nogen kan hjælpe!

hilsen Jakob

Fra : Ingolf

Dato : 23-02-05 16:55

"jakob" <jtonospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> kunnet finde af info involverer brugen af et floppy drev, og et sådant har

Hent et bootdisk-image fra www.bootdisk.com og brug evt. Nero til at skabe
en bootCD, med dit image.

Fra : jakob

Dato : 23-02-05 17:34

Ingolf wrote:

> Hent et bootdisk-image fra www.bootdisk.com og brug evt. Nero til at skabe
> en bootCD, med dit image.

Kan du være lidt mere specifik? Det eneste jeg kan finde på siden er
nogle exe-filer som, når jeg kører dem, beder mig om at indsætte en
diskette som den kan skrive til. Jeg har som nævnt ikke noget diskettedrev.

--
Jakob

Fra : Ingolf

Dato : 23-02-05 18:11

> Kan du være lidt mere specifik? Det eneste jeg kan finde på siden er nogle
> exe-filer som, når jeg kører dem, beder mig om at indsætte en diskette som
> den kan skrive til. Jeg har som nævnt ikke noget diskettedrev.

Ja.. intet diskdrev.. jeg ved. Kun EXE'er hva? hmmm.

Prøv med denne bootdisk:
http://www.tacktech.com/pub/microsoft/bootfiles/bootfiles.zip
fra: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=297

Ellers bliver du nok nødt til at installere en virtuel diskette enhed. Se
under 'utilities'. Pakke exe'en ud til denne, hente den igen som et IMAGE,
og benytte det i Nero.

Fra : Gnyffe

Dato : 23-02-05 17:36

Højreklik på disketten i din stifinder og vælg formater. Sæt hak ved DOS
boot diskette

mvh

Fra : Mads

Dato : 23-02-05 17:44

On Wed, 23 Feb 2005 17:36:21 +0100, "Gnyffe" <cfv@fgh.fj> wrote:

>Højreklik på disketten i din stifinder og vælg formater. Sæt hak ved DOS
>boot diskette

Jamen manden spørger jo om en bootbar CD. Han har slet ikke
noget diskettedrev.

Fra : jakob

Dato : 23-02-05 17:45

Gnyffe wrote:
> Højreklik på disketten i din stifinder og vælg formater. Sæt hak ved DOS
> boot diskette
>
> mvh

Jeg har IKKE noget diskettedrev jo...

--
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-02-05 18:21

> [...]

>reetablere mit system fra den image-fil som ligger på cd'en. Det jeg har
>kunnet finde af info involverer brugen af et floppy drev, og et sådant

Hvilket brænder program anvender du ??

Er det Nero skal du være opmærksom på at den indeholder et image af en
ganske udmærket DOS boot diskette. Så der behøver du intet floppydrev
for at brænde en boot-CD

<mlr>

Fra : Torbenth

Dato : 23-02-05 20:53

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
> Er det Nero skal du være opmærksom på at den indeholder et image af en
> ganske udmærket DOS boot diskette. Så der behøver du intet floppydrev
> for at brænde en boot-CD

Det har jeg prøvet. Det du'r ikke.

Mvh.
Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-02-05 21:22

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Det har jeg prøvet. Det du'r ikke.

Hvad er det helt præcis der ikke du'r ?!?!

Det er da en udmærket boot disk med bl.a. understøttelse af USB og
Firewire. Jeg har stor glæde af den....

Men du har måske behov for specielle drivere eller programmer ?!?!

<mlr>

Fra : Torbenth

Dato : 23-02-05 21:41

> Hvad er det helt præcis der ikke du'r ?!?!
>
> Det er da en udmærket boot disk med bl.a. understøttelse af USB og
> Firewire. Jeg har stor glæde af den....
>
> Men du har måske behov for specielle drivere eller programmer ?!?!

Har prøvet til min bærbare med XP.
Den låser lige først i processen.
Har prøvet at lave andre cd'ere, men det hjælper ikke.
Har selv lavet en bootcd med forskellige programmer og det virker.

Mvh.
Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-02-05 21:57

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Har prøvet til min bærbare med XP.
>Den låser lige først i processen.

Ok, Hvis det er meget tidligt i boot processen, er det formentlig memory
manageren der får problemer...

>Har prøvet at lave andre cd'ere, men det hjælper ikke.
>Har selv lavet en bootcd med forskellige programmer og det virker.

Men du vil fortsat rode med bootcd'er ?!

I så fald er Barts site måske noget for dig:

http://www.nu2.nu/bootcd/

Alternativt kan du måske bare boot'e Ultimate Boot, der er en guldgrube
af gode værktøjer:

http://www.ultimatebootcd.com/

<mlr>

Fra : Torbenth

Dato : 23-02-05 22:36

> http://www.ultimatebootcd.com/

Den har jeg fra Alt om Data. Ganske udmærket, men min egen er bedre. Bla.
f.disk og scandisk + antivirusprogram.
Og egentlig er det jo kun for at kunne genindlæse min ghostfil, hvis uheldet
er ude. Jeg laver ny ghostfil ca. hver 10. dag.

Mvh.
Torben

Fra : jakob

Dato : 23-02-05 22:28

Michael Rasmussen wrote:

> Er det Nero skal du være opmærksom på at den indeholder et image af en
> ganske udmærket DOS boot diskette. Så der behøver du intet floppydrev
> for at brænde en boot-CD

I fanebladet "boot": Skal der være flueben i "Enable expert
settings..."? Og i givet fald: Hvad skal jeg vælge ved "Kind of Emulation"?

--
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-02-05 22:43

>I fanebladet "boot": Skal der være flueben i "Enable expert
>settings..."? Og i givet fald: Hvad skal jeg vælge ved "Kind of Emulation"?

Så længe du arbejder med imagefiler (kopier) af standard boot disketter
skal du ikke aktivere ekspert funktionerne...

Men for rigtige nørder er der mulighed for at designe egne boot
processer - Men det kræver et rimeligt kendskab til (assembler)
programmering og PC'ens boot process.

<mlr>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-02-05 23:28

jakob <jtonospam@mail.dk> writes:

> Jeg har ikke diskettedrev i min computer og vil gerne vide hvordan jeg
> laver en boot-cd som starter op i DOS. Mit operativsystem er Windows

Hvis det virkelig er DOS du skal bruge, så er der en ISO-fil fra
FreeDOS. http://www.freedos.org/freedos/files/

Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/