MS Windows
briani 27239
Win98 ur tæller ikke når pc´ en er slukket~
Fra : F. Hansen

Dato : 22-02-05 12:20

Når pc lukkes ned og tændes igen senere
på dagen, begynder uret at køre fra
det tidspunkt pc´en blev slukket.
Det er irriterende, hele tiden at justere
uret, hver gang jeg tænder pc´en.
Håber nogen kan hjælpe mig med
problemet.

--
Mvh. Frede

Fra : iddqd

Dato : 22-02-05 23:04

F. Hansen wrote:

> [...]
> på dagen, begynder uret at køre fra
> det tidspunkt pc´en blev slukket.
> Det er irriterende, hele tiden at justere

Det er nok batteriet på motherboardet der skal skiftes, men hvis du
altid er på nettet så hent en program som AboutTime og få stillet dit ur
automatisk.

Mvh

Bruno

Fra : Hansen

Dato : 23-02-05 00:21

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> Det er nok batteriet på motherboardet der skal skiftes, men hvis du
> altid er på nettet så hent en program som AboutTime og få stillet dit ur
> automatisk.

1) Uret i Windows 98 skal faktisk ikke tælle, når pc'en er slukket.
2) Kan man være på nettet og have maskinen slukket på samme tid?

Fra : Anders Lund

Dato : 23-02-05 00:31

Hansen wrote:
> 1) Uret i Windows 98 skal faktisk ikke tælle, når pc'en er slukket.

Nej, for når computeren er slukket, er der kun "BIOS-uret" der går.

> 2) Kan man være på nettet og have maskinen slukket på samme tid?

Så skal man nok definere hvad man mener med at "være på nettet".

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : iddqd

Dato : 23-02-05 00:55

Hansen wrote:

> 1) Uret i Windows 98 skal faktisk ikke tælle, når pc'en er slukket.

Nej, men det skal det i BIOS og det gør det åbenbart ikke. Hvis du
forestiller dig den oprindelige poster ikke ved det og blot rapportere
hvad der sker hvad vil du så mene er et godt svar?

> 2) Kan man være på nettet og have maskinen slukket på samme tid?

Er det et spørgsmål eller forsøger du at være morsom?

Husk forresten at slette alt det du ikke kommentere. Se evt. www.usenet.dk

Mvh

Bruno

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-02-05 01:52

Hej iddqd, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det er nok batteriet på motherboardet der skal skiftes

Jeg stemmer afgjort for.

Min den gamle maskine (1997 og brød omsider sammen allerførst i
december 2004), havde et besynderligt indrettet ur (på bundkortet,
forstås).
Efter batteriskift holdt den tiden 1-3 måneder, hvorefter den støt
begyndt at tabe stadigt mere, når maskinen var slukket. Når batteriet
nåede den høje alder af et halvt års tid, gik uret slet ikke med
slukket maskine (dvs. som Fredes).

Sådan et 3 volt-batteri har typisk spændingen ca. 3,2-3,3V, når det er
helt frisk. I løbet af 1-3 måneder ryger det ned omkring de 3V og
bliver mere eller mindre dér, til det efter en tre år eller så er
færdigt.

Tilsyneladende skulle uret have lidt _over_ 3V for at køre. CMOS'en
derimod holdt sig fint til det sidste.

> men hvis du altid er på nettet så hent en program som AboutTime og
> få stillet dit ur automatisk.

Jeg er glad for netop dét. Jeg har brugt det, siden jeg fik ADSL i
sommeren 2000, og jeg bruger det stadig fremfor Windows XP's (er på min
nye maskine), som jeg har slået fra.

Er man imod unødvendig automatik, kan man fx lave en af programmer
næppe anvendt genvejskombination (mit ligger på Alt+Ctrl+.). Det bliver
hurtigt en vane lige at taste det, når Windows er startet, og så ellers
lukke AboutTime igen.

--
Hygge fra Århus - Rudi
En mail, mailen, flere mail el. mails, alle mailene

Fra : F. Hansen

Dato : 25-02-05 15:11

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse news:Xns9606130E2C372RudiStegen@postednews.klen.dk...

> [...]
> derimod holdt sig fint til det sidste.
>
> Hygge fra Århus - Rudi
> En mail, mailen, flere mail el. mails, alle mailene

Hej igen
Tak for oplysningen om batteriet på bundkortet,
så er spørgsmålet kan jeg skifte batteriet uden at
det går ud over Bios/Cmos/Pc´ens opsætning, her
tænker jeg bl.a. på Harddiskenes opdeling, samt
CD Romdrev og CD Brænder, eller skal alt gen-
installers.
Hjælp modtages med tak, før eller siden skal
batteriet vel skiftes under alle omstændigheder.
Mvh. Frede

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-02-05 14:10

Hej F. Hansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> det går ud over Bios/Cmos/Pc´ens opsætning, her
> tænker jeg bl.a. på Harddiskenes opdeling, samt
> CD Romdrev og CD Brænder, eller skal alt gen-

Klap bare hesten, så galt kan det aldrig gå.

Der findes nogle bundkort (set bl.a. på Compaq-maskiner), som er
forsynet med en lille kondensator e.l., der leverer strøm i en 10-15
minutter. Dvs. ved sådanne sker intet (forudsat man ikke overskrider
det tidsrum fra det gamle batteri fjernes til det nye er klikket i. Men
i praksis kan det ikke lade sig gøre, medmindre man holder en rimelig
lang spisepause :)

Alle andre taber deres CMOS-indstillinger, der så skifter til default.

Har man brugt en rum tid til at finpudse disse, kan det være *ret*
irriterende. Men det har alt sammen noget med optimering at gøre.
Et rimelig nyere (siden midt i 90'erne) bundkort smider sig blot over
på en masse "auto", når det nulstilles (dvs. defaultindstillinger) og
finder dermed automagisk diverse hardwaredimser under opstart.

Dvs. opstarten bliver lidt langsommere (vi snakker om et par sekunder,
højst en håndfuld længere), diverse manuelle tuningsindstillinger ryger
tilbage til standard.

Har man ikke selv lavet (eller fået andre til at lave) nogle manuelle
ændringer i sin CMOS-opsætning, er der ingen forskel fra før og efter
CMOS'en "tabes", da den jo i forvejen stod på default. Kun datoen der
lige skal rettes.

Fra : F. Hansen

Dato : 25-02-05 16:49

> [...]
>
> --
> Hygge fra Århus - Rudi
> En mail, mailen, flere mail el. mails, alle mailene

Hej Rudi
Jeg takker Dig mange gange for den fine redegørelse
ang. Bios opsætningen, så jeg prøver det ene øje
og håber det går godt.

--
Mvh. Frede

Fra : F. Hansen