Lysende stjerne i august sidste år
Fra : -USH-

Dato : 11-05-05 21:29

Hej gruppe

Sidste år natten mellem 13. og 14. august sad jeg halvfuld i Herning og
kiggede på stjerner. Måske omkring kl. 1 eller 2 steg et meget klart lysende
objekt op i øst. Det var der stadig et par dage senere på ca. samme
tidspunkt. Er der nogen der ved hvad det var?

Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-05-05 21:50

-USH- wrote:
> [...]
> klart lysende objekt op i øst. Det var der stadig et par dage senere
> på ca. samme tidspunkt. Er der nogen der ved hvad det var?

Venus skar horisonten 22:30 nordøst, og stod i rent øst kl 02:04, i 25
grader.

Venus er himlens klareste objekt -minus solen og månen, så det kunne meget
vel være den du havde set.

Du kan bruge et program som nedenstående og gå tilbage i tiden:
http://www.ailwyn.schoolzone.co.uk/star/

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-05-05 22:33

Sune Storgaard wrote:

> Venus skar horisonten 22:30 nordøst, og stod i rent øst kl 02:04, i 25
> grader.
>
> Venus er himlens klareste objekt -minus solen og månen, så det kunne
> meget vel være den du havde set.

Helt klart Venus. Ingen af de nærliggende stjerner der var over
horisonten ville kunne forveksles. Specielt siden Venus på denne tid
havde en optimal vinkel i forhold til solen og derfor var på sit
kraftigste. Der var også nymåne, så observationsforholdene var
perfekte.

--
PeKaJe

"Taxes should hurt. I just mailed my own tax return last night and I am
prepared to say `ouch!' as loud as anyone." -- Ronald Reagan

Fra : N. Foldager

Dato : 11-05-05 22:58

Sune Storgaard:

> [...]
> vel være den du havde set.
>
> Du kan bruge et program som nedenstående og gå tilbage i tiden:

Du laver en fejl på 3 timer:

Den 14./8. 2004 stod Venus op i NØ kl 02:02 DST.
Den stod i øst kl 05:14.

Fulderikkens indre ur synes også at have været 3 timer bagefter.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : -USH-

Dato : 12-05-05 10:59

> Du laver en fejl på 3 timer:
>
> Den 14./8. 2004 stod Venus op i NØ kl 02:02 DST.
> Den stod i øst kl 05:14.
>
> Fulderikkens

HALVfulderikkens

> indre ur synes også at have været 3 timer bagefter.

Så tror jeg måske snarere at det var mit indre kompas der var
fejlkalibreret. Hvad der er øst eller nordøst har nok ikke gjort den store
forskel på det tidspunkt. Men kl omkring 2 lyder meget fornuftigt.

Tak til alle for svar.

Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : -USH-

Dato : 12-05-05 11:00

> Tak til alle for svar.

For resten, hvornår dukker Venus op igen og lyser på den måde?

Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-05-05 11:23

-USH- skrev:

> For resten, hvornår dukker Venus op igen og lyser på den måde?

I november og december på sydvesthimlen efter solnedgang.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-05-05 12:07

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> I november og december på sydvesthimlen efter solnedgang.

Mja ... Er den virkeligt så tydelig når under 1/4 af den er oplyst? Jeg
kunne godt bruge nogle beregninger over tilsyneladende lysstyrke ved
forskellige afstande og belysninger.

--
PeKaJe

Linux has a history of standing on the shoulders of giants, while Microsoft has
a history of trying to break giants' legs. The latter is quite less efficient.

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-05-05 12:00

-USH- wrote:

> For resten, hvornår dukker Venus op igen og lyser på den måde?

Det afhænger af en del ting. Vinklen mellem Venus, Solen, og Jorden
skal helst være så Venus-fasen er ca. halv. Er den tættere på os, så
vil kun meget lidt være oplyst fra vores vinkel. Er den i stedet på den
anden side af solen så er den for langt væk til at være tydelig, selvom
mere er oplyst set fra Jorden. Derudover skal baneplanets vinkel med
horisonten på det rette tidspunkt (aften eller morgen) gerne være så
stor som muligt for at Venus kommer højt på himlen når Solen kommer
langt under horisonten.

Med de værktøjer jeg har er det en noget møjsommelig opgave at trace sig
frem, men umiddelbart er det nærmeste bud engang i midten af august
omkring 20-tiden. Lige efter at Solen er gået ned vil Venus stå i vest
og være næsten præcist halv. Højden over horisonten vil være ca. 7
grader og hurtigt blive mindre. Dette er nogenlunde dens højde som du i
sin tid så den en tidlig morgen. Forskellen er så at den steg
yderligere og baneplanets vinkel var ret høj. Venus vil nok ikke være
helt så spektakulær i august, da der formentligt stadig vil være ret
lyst, men den vil da kunne ses.

--
PeKaJe

"Microsoft Wheel. Now with 8 sides for a smoother ride."
   -- The Ghost in the Machine, in COLA

Fra : Lars

Dato : 21-05-05 13:24

In article <42826fde$0$79452$14726298@news.sunsite.dk>, nospam@strueradsl.dk says...
> Du kan bruge et program som nedenstående og gå tilbage i tiden:
> http://www.ailwyn.schoolzone.co.uk/star/

Interessant, der er dog et andet gratis alternativ Celestia:

Celestia is a free real-time space simulation that lets you experience our universe in three
dimensions. Unlike most planetarium software, Celestia doesn't confine you to the surface of
the Earth. You can travel throughout the solar system, to any of over 100,000 (< 2.000.000)
stars, or even beyond the galaxy. All travel in Celestia is seamless; the exponential zoom
feature lets you explore space across a huge range of scales, from galaxy clusters down to
spacecraft only a few meters across. A 'point-and-goto' interface makes it simple to navigate
through the universe to the object you want to visit.

Hovedside:
http://www.shatters.net/celestia/

Over 2,000,000 stars from the Tycho & Hipparcos catalogues
(Standard Celestia contains approx 100.000 stars):
http://pascal.hartman.free.fr/

Selden's list, guldgrube af Add-On?s
http://www.lns.cornell.edu/~seb/celestia/

The Celestia Motherlode