Kulde og forkølelse
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 11-05-05 11:33

Hej gruppe.

Jeg håber, at I kan hjælpe med at afgøre, om det blot er en myte, at man
bliver forkølet af kulde.

Jeg er bange for, at emnet muligvis har været oppe før. Det mener jeg,
at det har. Jeg kan dog ikke huske, hvad konklusionen var.

Ifølge NetDoktor.dk diskuteres det stadig blandt læger, om der er en
sammenhæng. [1]

Ifølge Illustreret Videnskab er der ikke påvist nogen sammenhæng mellem
kulde og øget risiko for at blive forkølet.[2]

Apoteket.dk skriver også, at der ikke er påvist nogen sammenhæng.[3]

[1]: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/forkoelelse.htm
[2]: http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7467_8
[3]:
http://www.apoteket.dk/pics/templatedata/apoteket/Artikler/images/Apoteket-dk/PDF/Forklele_A5_brochure_voksne.pdf
Kortlink: http://kortlink.dk/apoteket/ska (PDF)
--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-05 12:05

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mellem kulde og øget risiko for at blive forkølet.[2]
>
> Apoteket.dk skriver også, at der ikke er påvist nogen sammenhæng.[3]

Hmm. Mine egne feltstudier siger med al tydelighed, der hos mig er en klar
sammenhæng. At kuldepåvirkning svækker kroppens forsvar og dermed øger
modtageligheden for f.eks. forkølelse, er for mig ganske logisk.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 11-05-05 13:28

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> [...]
> sammenhæng. At kuldepåvirkning svækker kroppens forsvar og dermed øger
> modtageligheden for f.eks. forkølelse, er for mig ganske logisk.

Der er en alternativ forklaring herpå: Kulde får dig til at føle din
forkølelse mere tydeligt. Dvs., at du om sommeren kan have en mild
forkølelse uden at lægge mærke til den, mens du i koldt vejr ikke er i
tvivl. Det kan skyldes flere faktorer:

1. Hvis du har feber, fryser du, hvis det er lidt koldt, men lægger
ikke mærke til det, hvis du er i varme omgivelser.

2. Ondt i halsen mærkes mere ved indånding af kold og tør luft end
ved indånding af varm og fugtig luft.

3. Lidt snøften om sommeren vil mange tilskrive en let høfeber, men
den undskyldning kan ikke bruges om vinteren.

Kort sagt kan de to hypoteser:

a. Kuldepåvirkninger gør dig mere følsom overfor forkølelsessmitte.

b. Forkølelsessymptomer mærkes tydeligst, når det er koldt.

være lige gode forklaringer på dine observationer.

Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-05 15:26

""Torben Ægidius Mogensen"" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Kort sagt kan de to hypoteser:
>
> a. Kuldepåvirkninger gør dig mere følsom overfor forkølelsessmitte.
>
> b. Forkølelsessymptomer mærkes tydeligst, når det er koldt.
>
> være lige gode forklaringer på dine observationer.

Jeps. Tilbage står, jeg er mere forkølet efter at have været udsat for
kulde.

Fra : N. Foldager

Dato : 11-05-05 20:24

Torben Ægidius Mogensen:

> [...]
>
> b. Forkølelsessymptomer mærkes tydeligst, når det er koldt.
>
> være lige gode forklaringer på dine observationer.

Men punkt a. forklarer ikke den erfaring, jeg har høstet utallige
gange: at jeg bliver (og føler) mig forkølet *efter*, jeg har været
udsat for kulde og er kommet ind i varmen igen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 13-05-05 19:03

> Men punkt a. forklarer ikke den erfaring, jeg har høstet utallige
> gange: at jeg bliver (og føler) mig forkølet *efter*, jeg har været
> udsat for kulde og er kommet ind i varmen igen.

Men findes der videnskabelige undersøgelser, der underbygger denne
personlige erfaring?

Hilsen Bjørli

Fra : Rado

Dato : 12-05-05 07:51

On Wed, 11 May 2005 13:04:58 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Hmm. Mine egne feltstudier siger med al tydelighed, der hos mig er en klar
>sammenhæng. At kuldepåvirkning svækker kroppens forsvar og dermed øger
>modtageligheden for f.eks. forkølelse, er for mig ganske logisk.

Eller også er det bare noceboeffekten:

http://tinyurl.com/jcr5

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Bo Warming

Dato : 13-05-05 17:04

Stikker man fødderne i kold vand, og man er lidt forkølet og snottet, så vil
fimrehårene øge baskeriet og næsten vil løbe mere i vand.

Men ellers kan forkølelsestendens i kulde forklares ved at når det ikke er
udendørsvejr, er man mere tæt sammen og smitter hinanden mere. Forventning
om forkølelse er afgørende

Fra : Jakob M

Dato : 12-05-05 08:35

> Hmm. Mine egne feltstudier siger med al tydelighed, der hos mig er en klar
> sammenhæng. At kuldepåvirkning svækker kroppens forsvar og dermed øger
> modtageligheden for f.eks. forkølelse, er for mig ganske logisk.

Min erfaring er så lige modsat. Jeg er blevet forkølet mange gange uden at
have været udsat for usædvanlig kulde. Jeg kan slet ikke se nogen direkte
sammenhæng mellem kulde og forkølelse.
Derimod får kulden os til at bruge mere tid indendørs, dermed er
smitterisikoen vel også større ?.

Mvh
Jakob

Fra : N. Foldager

Dato : 12-05-05 10:51

Jakob M:

> Min erfaring er så lige modsat. Jeg er blevet forkølet mange gange uden at
> have været udsat for usædvanlig kulde. Jeg kan slet ikke se nogen direkte
> sammenhæng mellem kulde og forkølelse.

At man kan blive forkølet efter udsættelse for kulde udelukker da
ikke, at man kan blive forkølet i andre tilfælde.

At man kan dø af en bil udelukker ikke, at man kan dø uden en bil.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jakob M

Dato : 12-05-05 16:06

> At man kan blive forkølet efter udsættelse for kulde udelukker da
> ikke, at man kan blive forkølet i andre tilfælde.

Prøv at læse mit indlæg igen. Jeg udelukker ikke noget som helst, jeg har
bare ikke oplevet det.

Mvh
Jakob

Fra : N. Foldager

Dato : 12-05-05 16:37

Jakob M:

> Prøv at læse mit indlæg igen. Jeg udelukker ikke noget som helst, jeg har
> bare ikke oplevet det.

Prøv at læse mit indlæg igen. Jeg skriver ikke noget som helst om,
hvad du skriver. Kun at det forhold, at man kan blive forkølet efter
udsættelse for kulde, ikke udelukker, at man kan blive forkølet i
andre tilfælde.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jakob M

Dato : 12-05-05 20:17

> Jeg skriver ikke noget som helst om, hvad du skriver.

Hmm, hvorfor svarer du så på *mit* indlæg, og citerer det ovenikøbet ?

Mvh
Jakob

Fra : N. Foldager

Dato : 12-05-05 21:03

Jakob M:

> Hmm, hvorfor svarer du så på *mit* indlæg, og citerer det ovenikøbet ?

For at vise, hvad du selv skrev

Men vi er åbenbart enige.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jakob M

Dato : 13-05-05 20:14

> Men vi er åbenbart enige.

Ja.

Mvh
Jakob

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-05-05 12:18

[snip]
> Hmm. Mine egne feltstudier siger med al tydelighed, der hos mig
er en
> klar sammenh_ng. At kuldep_virkning sv_kker kroppens forsvar og
> dermed _ger modtageligheden for f.eks. fork_lelse, er for mig ganske
> logisk.

ja hvis der er en anden bærer i rummet eller du allerede er smittet.
Jeg tvivler meget stærkt på at du kan få det hvis du sidder i et
ellers stirilt rum og bliver udsat for kulde.
forkølelse er en virus og denne skal jo være tilstede for at du kan
få den.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : N. Foldager

Dato : 11-05-05 20:26

Kim Schulz:

> [...]
> ellers stirilt rum og bliver udsat for kulde.
> forkølelse er en virus og denne skal jo være tilstede for at du kan

Du kan selv være bærer. Og du er ikke steril, selvom du befinder dig i
et sterilt rum.

Venlig hilsen

Niels Foldager