Ett mail till 104 undetertecknare av "Stän~
Fra : Rolf Martens

Dato : 11-05-05 10:47

I går 10.05.2005 kl 07.30 CET sände jag på vägnar av Kommittén
Rädda Barsebäck, som jag är sammankallande medlem i, nedan-
stående mail till de (dittills) 104 undertecknare av kommitténs
Internet-petition som hade angett sina e-adresser. Detta
mail har satts på kommitténs hemsida också, länkad till från
avdelningen "News / Nyheter / Nyheder" på den hemsidan, som
har adressen save-nukeplant-barsebaeck.com. Här återges det:

[Subject:] Tack, undertecknare av "Stäng inte Barsebäck 2!"!
Och vill några av er göra mer?

Hej alla mottagare av detta,

Ni har undertecknat Internet-petitionen "Stäng inte Barsebäck
2!", uppsatt av föreningen som jag är med i, Kommittén Rädda
Barsebäck, och har visat era e-adresser vid undertecknandet.

Tack för detta! Och det är därifrån som jag har de adresser
som jag sänder detta mail till nu. Syftet med det är dels
att fråga er om ni kanske vill bidra på ett eller flera andra
sätt till att motverka att Barsebäck 2 stängs, och dels att ge
er lite mera information.

Det är sammanlagt 104 e-adresser som jag sänder detta till:
64 här i Sverige, 38 i Danmark och 2 i Finland. Eftersom det
har rekommenderats att man inte sänder till alltför många på
en gång har jag delat upp adresserna i fem grupper med c:a 20
adresser i varje. De övriga i er grupp syns på Cc-raden.

LITE INFORMATION:

Allra först: På

www.save-nukeplant-barsebaeck.com

har vår kommitté numera en hemsida, som inte fanns när peti-
tionen sattes upp och som uppdateras med nyheter. Där hittar
ni information dels om kommittén och dels om det aktuella
läget vad gäller planerna på att stänga Barsebäck 2.

Tidningarna och TV säger sedan flera månader tillbaka att
"saken är klar; Barsebäck 2 stängs den 31 maj". Men som ni ser
på vår hemsida är saken i själva verket inte alls klar.

Regeringens "beslut" är nämligen olagligt. Det har överklagats
till Regeringsrätten av 320+ Barsebäcks-närboende. Om denna
domstol i sitt besked angående överklagandet, som väntas nu i
maj, godtar detta "beslut" så är detta också olagligt. De när-
boende överklagar då till EG-domstolen, har de sagt. "Beslu-
tet" saknar, lagstridigt, en miljökonsekvensbeskrivning.

Och det finns en mycket massiv opinion mot en stängning. Den
strävar nu vi och några andra efter att låta komma till uttryck
organiserat, så att största möjliga press skall sättas på
regeringen, mot en stängning.

Vår första metod för detta var/är just Internet-petitionen
som sattes upp i oktober 2004. Nyligen, i går 9 maj, blev an-
talet undertecknare av den, enligt dess websida, större än 500.

I verkligheten är det, av olika anledningar, 20-30 färre. Och
vi hoppades från början att denna petition skulle samla betyd-
ligt fler än det 500-tal som det kanske kommer att stanna vid.
Men vi anser ändå att den blir en riktigt bra sak. Särskilt
mycket gläder oss det relativt stora antal undertecknanden som
hela tiden har fortsatt att strömma in från Danmark. Listan
över undertecknare kommer vi att sända in den 23 maj.

VAD MAN KAN GÖRA MERA, FÖR ATT BIDRA
TILL ATT MOTVERKA STÄNGNINGSPLANERNA

1) Vi arrangerar, ihop med andra och till en del mycket större
organisationer, ett opinionsmöte med rubrik "Stäng inte Barse-
bäck 2!" lördagen den 21 maj kl 12.00-13.30, på S:t Gertrud (i
en sal som tar 300 personer), Östergatan 7 B, Malmö. Se vår
hemsida också, angående detta.

Medarrangörer är EFN (www.ecolo.org), internationell organisa-
tion för kärnkraft med över 6000 medlemmar och representation
i 53 länder - dess ordförande Bruno Comby, Frankrike, deltar
som talare -, danska föreningen REO, Barsebäcks byalag, LO-
sektionen i Malmö och Svedala samt tidskriften Riktpunkt.

En affisch för detta möte sprider vi, sedan den 27 april, i
stor omfattning framför allt i Malmö, i format främst A3 men
också A4. En pdf-fil med denna affisch bifogas till detta
mail. Skriv gärna ut och sprid den, på lämpliga ställen!

Detta gäller förstås i första hand dem av er som bor i eller
nära Malmö. Men vi tror också att en spridning även på andra
håll kan vara bra. Det kan visa folk att saker är på gång, och
kanske kan det uppmuntra till liknande manifestationer på
andra orter. Från många orter med elintensiv industri kom det
till exempel redan i november 2004 protester från fackföre-
ningar mot planerna på stängning av Barsebäck 2.

Och särskilt ni som bor i eller nära Malmö: Välkomna till
detta opinionsmöte, och berätta gärna för vänner och bekanta
om det!

På det 1½ timmar långa mötet blir det först fyra tal på sam-
manlagt cirka 35 minuter, sedan allmän diskussion och till
sist kommer en kort resolution att föreslås för mötet, rik-
tad till regeringen i Sverige. Efter mötet kan alla som vill
stanna kvar för att dricka kaffe och lyssna till musik, fram
till kl 16.30. (Se affischen. Vi behövde bara lokalen 1½
timmar men det kostar lika mycket att hyra den till kl 17.)

2. Vi har ett stort antal klistermärken, 51×34 mm stora, gula,
med text "STÄNG INTE BARSEBÄCK 2!", stiliserad bild av två
reaktorbyggnader och underst adressen till vår hemsida.

Kan spridas överallt. Passar bra i grannländer också, tycker
vi, och kan beställas gratis från oss, att sändas per brev.
(Vi sänder max 150 st per per gång, i 100-g-brev).

3. Organisationskostnaderna för det ovannämnda opinionsmötet
är rätt stora, c:a 15 000 kr, och de andra deltagande organi-
sationerna bidrar inte med så mycket pengar till det utan vår
lilla organisation (c:a ett halvt dussin personer idag, varav
två i Danmark) får stå för den övervägande delen av detta
själv. Detta kan vi också klara. Men bidrag från andra till
dessa kostnader skulle vara mycket välkomna. Vår kommitté har
ännu inget PG; vill och kan ni bidra ekonomiskt så vänligen
tills vidare meddela detta, antingen till oss på adressen
kommitten@hotmail.com eller till mig på rolf.martens@comhem.se.

4. Har ni själva andra idéer om hur man kan låta den starka
opinionen hos s.k. vanliga människor mot en stängning av
Barsebäck 2 komma till uttryck, eller har ni nyheter angående
debatten och konflikten i samhället angående denna fråga,
skriv gärna till oss!

Särskilt intresserade är vi av att få veta, vad som sker i
eventuella diskussioner om denna sak i Danmark och i Finland.
Vi har en sektion på vår hemsida "News / Nyheter / Nyheder"
och sätter gärna in meddelanden från andra där.

5. I Sverige finns det också en annan organisation som lika-
ledes är för kärnkraft och som är mycket större och även
äldre än vår kommitté, nämligen Miljövänner För Kärnkraft
(MFK), som bildades 1988 och har över 2000 medlemmar.

Vi eftersträvar samarbete också med denna organisation och
har bland annat en länk till dess hemsida från vår.

Jag som skriver detta var medlem i MFK från 1989 och framåt
och var bland annat med och bildade en lokalorganisation till
den föreningen 1993, Skånes Miljövänner För Kärnkraft, som
under några år var ganska aktiv, med en viss bas på Fysiska
institutionen vid Lunds Universitet. Men senare, 1996-97, blev
det en viss konflikt mellan MFK:s ledning på den ena sidan och
mig på den andra, något som jag anser inte var mitt fel men
som har gjort att jag sedan början av 1997 inte längre är med-
lem i MFK. Dess lokalförening i Skåne har det sedan dess inte
synts något om i t.ex. massmedia, fastän den fortfarande lär
existera.

Mot stängning av Barsebäck 2 finns det ett initiativ också
från MFK:s sida, eller från några i den föreningen, i form av
en Internet-sida, länkad till från dess hemsida, med rubriken
"Rädda Barsebäck!", adress http://www.raddabarseback.nu/ eller
http://www.mfk.nu/rb/. Där finns bl.a. ett upprop, parallellt
med den petition som vår kommitté satte upp i oktober 2004,
som alla som bor i Sverige kan underteckna.

Vår kommitté föreslår att ni som kan göra detta undertecknar
detta upprop också.

Det tycks också finnas ett eller annat problem med det uppro-
pet, som vi hoppas kan åtgärdas. Den 13 april i år, när jag
för min del såg det och då även sände in ett undertecknande av
det, var det antal tidigare underskrifter som redovisades
1044. Detta antal har förblivit konstant sedan dess, av orsa-
ker som är okända för mig. Varken det undertecknande som jag
ville göra har redovisats eller några andra senare alltså, men
det verkar troligt att flera har velat underteckna, efter den
13 april.

Kanske vore det bra om några av er som jag sänder detta mail
till skrev till MFK för att påpeka detta undertecknande-
stopp för den föreningens initiativ och be den att åtgärda
det. Tyvärr hittar man på MFK:s nuvarande hemsida, dvs på
http://www.mfk.nu/mfk.html, ingen kontaktadress, varken någon
e-adress eller någon vanlig post-dito. Men man kan hitta den
tidigare hemsidan för MFK på http://www.mfk.nu/ (anges bl.a.
på Google också). Där visas bl.a. den föreningens e-adress,
mfk@mfk.nu. Ifall andra än jag (som kanske är persona lite
MFK-non-grata, pga den ovannämnda konflikten?) skriver och på-
pekar de brister som den föreningen numera har i sin offentli-
ga presentation så kanske dess ledning åtgärdar dessa brister
snabbare än den skulle göra annars.

Som läsare av de respektive hemsidorna ser finns det vissa
mindre skillnader mellan inriktningarna hos MFK respektive
Kommittén Rädda Barsebäck. Oavsett detta hoppas förstås vår
kommitté att även denna vår systerorganisation och vår allie-
rade, angående det väsentliga, skall nå ut till så många som
möjligt, med sin information som vi anser är värdefull, och ha
ett så stort kontaktnät som möjligt också.

Med vänlig hälsning, för Kommittén Rädda Barsebäck,

Rolf Martens
(sammankallande medlem i kommittén)
Nobelvägen 38U4
SE - 214 33 Malmö
Sverige
Tel och fax: 040 - 12 48 32 (+46 - 40 - 12 48 32)
rolf.martens@comhem.se
(Kommitténs e-adress: kommitten@hotmail.com)