Tilskudsjob
Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-05 06:27

I dagens Politiken kan man i en af lederne, på:

bl.a. læse følgende:

MENS TUSINDVIS af reelle, ordinære job i det offentlige forsvinder år
for år, vokser antallet af job med løntilskud. Skolepedellen og
pædagogmedhjælperen bliver med andre ord erstattet af en arbejdsløs, der
er betydelig billigere for kommunen. Det afslører en ny analyse, som
fagforbundet 3F har foretaget.

At det er et fagforbund og ikke den liberale regering, der står bag
afsløringen, er i sig selv foruroligende. Men det mest foruroligende er,
at udviklingen i retning af at erstatte ordinære job med tilskudsjob er
en bombe under det, der er hele ideen med løntilskud: at bane vejen for,
at den arbejdsløse får et rigtigt job. Et rystende eksempel på det kunne
man læse om i gårsdagens avis, hvor vi portrætterede den 58-årige pedel
Thøger, der havde været i løntilskudsjob i 21 (læs: enogtyve) år,
samtidig med at han optog et job for en anden!
===

Og det er jo ganske meningsløst, især hvis man sammenholder det med
Boda-sagen, hvor en krakket virksomhedsejer havnede på bistandshjælp, på
det offentlige beskæftigelsesprojekt som havde udkonkurreret ham.

Vi må ganske simpelt have begrænsninger på hvor længe en person kan
arbejde i et sådant job, og på hvor stor en andel disse jobs må udgøre
på det enkelte arbejdssted, herunder inden for det enkelte fagområde.
Pedel og pedelmedhjælpere vil jo altid udgøre et mindretal af de ansatte
på skolerne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-05-05 07:06

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> MENS TUSINDVIS af reelle, ordinære job i det offentlige forsvinder år

Helt enig.
Jeg fik engang et job, efter at have ledig i længere tid.
Et par dage senere ringede personalechefen mig op, og spurgte om jeg
kende noget til tilskudsregler etc.?
Det gjorde jeg ikke, og sagde at jeg jo var blevet ansat i et ordinært
job.
Endnu et par dage senere, blev jeg ringet op af AF, der bad mig komme og
underskrive nogle papirer - det viste sig, at jeg dermed var blevet
ansat i jobbet, MED tilskud.
Naiv var jeg, og skulle selvfølgeligt have sagt, at så var jeg ikke
længere interesseret - men det kunne jo have haft indflydelse på min
dagpengesituation, at have sagt nej til et job.

Da jeg gik nogle af de andre medarbejdere på klingen, fandt jeg ud af,
af stillingen løbende blev besat af folk med tilskud - når tilskuddet
udløb, blev personerne afskediget, og nye folk med tilskud blev ansat.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-05 12:02

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> [...]
> af stillingen løbende blev besat af folk med tilskud - når tilskuddet
> udløb, blev personerne afskediget, og nye folk med tilskud blev ansat.

Jep, og når der er jobtilskud så genoptjener du ikke dagpengeret. Når du
er ansat på ordinære vilkår skal du ikke søge om tilskud; du skader
ganske simpelt dig selv.
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-05-05 12:24

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Når du
> er ansat på ordinære vilkår skal du ikke søge om tilskud; du skader
> ganske simpelt dig selv.

Ja. Jeg havde heller ikke tænkt mig at skulle arbejde i tilskudsjob, men
det var åbenbart firmaets bagtanke, lige fra starten.
Jeg blev bare bedt om at skrive under (af AF), og havde jeg sagt nej,
ville jeg nok ikke være så heldigt stillet.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-05-05 12:42

Steen Jensen skrev den 11-05-2005 13:23:

> [...]
> Jeg blev bare bedt om at skrive under (af AF), og havde jeg sagt nej,
> ville jeg nok ikke være så heldigt stillet.

Det tyder på, at du ikke har haft en ordentlig sagsbehandler i AF og
A-kasse.
Min akasse (eller var det magistrenes akasse) beskrev for ca. 2 år siden
en case om "private aktør", der altså ikke kunne tale pænt til de
henviste ledige. Der var tale om deciderede nedladende tale til voksne
veluddannede mennesker. Aktøren havde simpelthen ikke finføling nok
med hvilken målgruppe han skulle håndtere. De ledige som stoppede
samarbejdet med denne aktør kunne fortsætte på dagpenge uden
konsekvenser (selvfølgelig blev de henvist til en anden aktør), men der
var ikke noget med karantæne eller noget.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året