Printer kan ikke deles
Fra : elgaard@FJERNtalnet.~

Dato : 10-05-05 21:51

Jeg har lige sat et lille netværk op, men kan ikke dele printer. Netværket
består af følgende:

1 Webstar kabelmodem fra Arrownet
1 Netgear WGR614v5 54Mb Wireless Router
1 stationær pc tilsluttet router via kabel
1 bærbar pc tilsluttet router via trådløs forbindelse
1 USB-printer tilsluttet stationær

Begge pc'ere kører XP home DK
Begge pc'ere kører uden firewall
Begge pc'ere kan komme på internettet
Begge pc'ere kan pinge sig selv, hinanden samt routeren

Jeg har kørt guiden Netværksinstallation på begge pc'ere og oprettet unike
computernavne på de to pc'ere og oprettet arbejdsgruppenavnet "MSHOME" på
begge.

På den stationære pc har jeg delt printeren, men den bærbare kan hverken se
netværk eller printer.

Hvad gør jeg galt? Kan det være noget med, at de samme brugere ikke er
oprettet på begge pc'ere - eller er det uden betydning?

mvh Poul

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 22:02

elgaard@FJERNtalnet.dk skrev:
> Hvad gør jeg galt? Kan det være noget med, at de samme brugere ikke er
> oprettet på begge pc'ere - eller er det uden betydning?

Måske fordi der ikke er delt noget på begge maskiner ?
Sørg for at der er delt mindst en ressource på hver maskine
på netværket.
--
Peter J

Fra : elgaard@FJERNtalnet.~

Dato : 10-05-05 22:16

"Peter Jensen" <peter@lovelyspam.spateldask.dk> skrev i en meddelelse

> Måske fordi der ikke er delt noget på begge maskiner ?
> Sørg for at der er delt mindst en ressource på hver maskine
> på netværket.

Tak for det hurtige svar.
Hmm. Jeg forstår ikke, hvorfor det er nødvendigt at dele noget på computer A
for at computer B kan dele noget andet til A?
Nå, nu har jeg prøvet at dele en mappe på den bærbare, men det hjalp
desværre ikke noget.

mvh Poul

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 22:23

elgaard@FJERNtalnet.dk skrev:
> Tak for det hurtige svar.
> Hmm. Jeg forstår ikke, hvorfor det er nødvendigt at dele noget på computer A
> for at computer B kan dele noget andet til A?

Næh, det er ikke alt der giver mening :)
Det er heller ikke sikkert det er nødvendigt, men sommetider
er netværksproblemer løst på den måde :)

> Nå, nu har jeg prøvet at dele en mappe på den bærbare, men det hjalp
> desværre ikke noget.

OK, hvad sker der hvis du manuelt taster \\ efterfulgt af navnet på den
stationære PC i adresselinien i stifinder på den bærbare ?
--
Peter J

Fra : elgaard@FJERNtalnet.~

Dato : 10-05-05 22:47

- men det viser sig, at jeg på den stationære kan få fat i den delte mappe
på den bærbare - det er altså kun den ene vej, der er problemer!!

> OK, hvad sker der hvis du manuelt taster \\ efterfulgt af navnet på den
> stationære PC i adresselinien i stifinder på den bærbare ?

Så får jeg en fejlmeddelelse:
"Windows kan ikke finde \\KONTOR. Kontroller filnavnet blabla...."

mvh Poul

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 22:53

elgaard@FJERNtalnet.dk skrev:
> Så får jeg en fejlmeddelelse:
> "Windows kan ikke finde \\KONTOR. Kontroller filnavnet blabla...."

Prøv lige at dele en mappe på den stationære også.
--
Peter J

Fra : elgaard@FJERNtalnet.~

Dato : 10-05-05 23:01

> Prøv lige at dele en mappe på den stationære også.

Det har jeg prøvet - uden held.
Jeg bliver desværre nødt til at hoppe til køjs nu, men du får mange tak for
hjælpen.

mvh Poul

Fra : Jan

Dato : 11-05-05 09:22

Hej

Jeg havde et lignende problem hvor pc'er ikke kunne se hinanden under xp og
w2000.
Da jeg installerede netværks protokollen NetBeui fungerende det.

m.v.h
Jan

Fra : Poul Elgaard-Jørgens~

Dato : 12-05-05 09:16

SÅ LYKKEDES DET!!

I ren frustration sad jeg og klikkede en masse steder, hvor jeg ikke havde
klikket før. Det førte mig hen til egenskaber for netværket (tror jeg det
var), og der var IKKE sat kryds i Fil- og printerdeling! Til trods for, at
netværksguiden hver gang havde meddelt, at deling var oprettet.

Ak, så simpelt var problemet altså....

Tusind tak til alle, der har forsøgt at hjælpe.

mvh Poul

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-05-05 10:57

elgaard@FJERNtalnet.dk wrote:
> Hvad gør jeg galt? Kan det være noget med, at de samme brugere ikke er
> oprettet på begge pc'ere - eller er det uden betydning?

Det kan det godt - XP er ret striks med rettigheder.

Enten skal du bruge samme brugernavn på begge PC'er - eller også skal begge
brugernavne oprettes som brugere på begge PC'er.

Du kan også prøve at aktivere gæstekontoen, hvis det ikke er gjort.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 20:23

> [...]
>
> Hvad gør jeg galt? Kan det være noget med, at de samme brugere ikke er
> oprettet på begge pc'ere - eller er det uden betydning?

firewall er forkert sat op på stationære
--
Calle.