Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hver mange "skud" holder et DSLR kamera ti~
Fra : Peter

Dato : 10-05-05 21:25

Hvad tror i man skal regne med er levetiden i antal billeder for et af de
gængse DLSR kameraer ?

Er der overhovedet nogen der har undersøgt hvor "langtidsholdbare" de er ?

Fra : Gert Medom

Dato : 10-05-05 22:25

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> gængse DLSR kameraer ?
>
> Er der overhovedet nogen der har undersøgt hvor "langtidsholdbare" de er

Mit dslr (300D) har lige rundet de 10.000 billeder og fungerer stadig
fint!

Mvh Gert medom

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Lars Troels

Dato : 11-05-05 08:00

> ?
Nikon har haft et D1x inde til rensning. Det har så vidt vides recorden med
1.092.000 eksponeringer, det blev renset og sendt tilbage til kunden der
stadig bruger det. Men lukkeren er jo en reservedel der kan skiftes for et
par tusind, hvis man slider den op.

Hilsen

Lars T
www.larstroels.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-05-05 15:59

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]
Men lukkeren er jo en reservedel der kan skiftes for et
> par tusind, hvis man slider den op.
>
> Hilsen
>
> Lars T
> www.larstroels.dk
+++++++++++++++++++

Hej Lars.

Jeg kender en som har et Canon EOS 300D, der gik lukkeren i stykker, det
kostede lige omkring 4000 Kr. Det var i garanti perioden, så han fik et nyt,
det kunne ikke betale sig at lave det.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-05 16:32

Jørgen Nielsen wrote:

> Jeg kender en som har et Canon EOS 300D, der gik lukkeren i stykker,
> det kostede lige omkring 4000 Kr. Det var i garanti perioden, så han
> fik et nyt, det kunne ikke betale sig at lave det.

Tjae - jeg blæste lukkeren på min d70 i stykker, da jeg første gang fyrede
min komprimerede luft af og åbenbart ikke holdt flasken lodret nok. Jeg
kontaktede DFA (Nikondistributør) og fik den fornyet pr. kulance - det var
jo ikke nogen større sag, som teknikeren sagde. Men hvad det koster, ved jeg
ikke. I øvrigt havde jeg det retur indenfor en uge.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-05 20:49

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Nikon har haft et D1x inde til rensning. Det har så vidt vides recorden
> med 1.092.000 eksponeringer, det blev renset og sendt tilbage til kunden
> der stadig bruger det.

Tænker du ikke på den tyske F5 der havde taget 1,092,904 billeder.
Se f.eks. http://www.nikonian.org/ezine/TheNikonian-25.pdf

Ikke at det spiller den store rolle, for så vidt jeg ved bruger D1 og D2
serien samme lukker.
Der er formodentlig ingen tvivl om at de alle er meget holdbare.

Man skal dog huske på at der altid vil være individer som holder både
væsentligt kortere og væsentligt længere end MTBF.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Troels

Dato : 11-05-05 22:00

> Tænker du ikke på den tyske F5 der havde taget 1,092,904 billeder.
> Se f.eks. http://www.nikonian.org/ezine/TheNikonian-25.pdf

Jo. Mogens.......Det var nu nok den jeg tænkte på.

> Ikke at det spiller den store rolle, for så vidt jeg ved bruger D1 og D2
> serien samme lukker.
> Der er formodentlig ingen tvivl om at de alle er meget holdbare.

Det er rigtigt. De væsentlige mekaniske komponenter er de samme. De digitale
udnytter jo også muligheden for "elektronisk lukker" via styringen af
sensoren, men foran sidder den suveræne mekaniske lukker. Som Nikon iøvrigt
tester til 150.000. At nogle af dem så præsterer væsentligt mere er jo bare
statestik.

> Man skal dog huske på at der altid vil være individer som holder både
> væsentligt kortere og væsentligt længere end MTBF.

Yep.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-05 21:12

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message

[8<8<8]
> De digitale udnytter jo også muligheden for "elektronisk lukker" via
> styringen af sensoren,

Gælder det ikke kun D1 serien med CCD sensorer og ikke D2 serien med CMOS
(og beslægtede LBCAST) sensorer ?
D1 serien har flash sync på 1/500 pga. "elektronisk lukker", hvorimod D2
serien har flash sync på 1/250 formodentlig bestemt af den mekaniske lukker.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-05-05 09:58

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
>serien har flash sync på 1/250 formodentlig bestemt af den mekaniske lukker.

Jo, det er korrekt. Af samme årsag har D70 også flash sync på 1/500.

Peter

Fra : Poul

Dato : 10-05-05 22:26

Jeg har hørt et tal på 140.000 før lukkeren på mit KM Dynax 7D skal skiftes.

Fra : pwee

Dato : 10-05-05 22:45

> [...]
> gængse DLSR kameraer ?
>
> Er der overhovedet nogen der har undersøgt hvor "langtidsholdbare" de er ?

Det kan der i sagens natur ikke gives noget endegyldigt svar på.
det afhænger og varierer fra Camera til Camera.læs lidt her:
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=1492&forum=DCForumID86&viewmode=all#6

//pa

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-05-05 00:02

> [...]
> gængse DLSR kameraer ?
>
> Er der overhovedet nogen der har undersøgt hvor "langtidsholdbare" de er ?

Nikon lover 100.000 eksponeringer på deres lukkermekanisme på D70.
En eller anden freak har taget 114.000 billeder af sin hund med et D70, før
lukkeren gav op.
Lukkeren kan iøvrigt skiftes.

Canon lover det samme på 10D og 20D men "kun" 50.000 på deres 300D og 350D.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jacob

Dato : 11-05-05 00:27

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lukkeren gav op.
> Lukkeren kan iøvrigt skiftes.
>
> Canon lover det samme på 10D og 20D men "kun" 50.000 på deres 300D og

Er det ikke 150.000 skud på en 20D ? det har jeg da læst i en tidligere
tråd.

Mvh Jacob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-05-05 01:19

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke 150.000 skud på en 20D ? det har jeg da læst i en tidligere
> tråd.

Efter hvad jeg har forstået, er det Canon 1Ds Mk II, der skulle kunne holde
til 150.000 og 1D Mk II endda til 200.000

Nikons professionelle huse skulle også kunne klare de 150.000.
Jeg mener bestemt at have læst, at Canon garanterer 100.000 på et 20D, men
jeg kan da huske fejl.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Alex W

Dato : 11-05-05 12:21

> Lukkeren kan iøvrigt skiftes.
>
> Canon lover det samme på 10D og 20D men "kun" 50.000 på deres 300D og
> 350D.
> --
> Jesper Nielsen

Canon lover 150.000 skud med 10D. Jeg har talt med Canons produktansvarlige.
Det gælder nok også for 20D, men det er et gæt fra min side.

/Alex W

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-05 20:50

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Nikon lover 100.000 eksponeringer på deres lukkermekanisme på D70.

Hvor lover de det ?
Den brochure Nikon D70 brochure jeg har, skriver ikke noget om lukkerens
forventet levetid.

I "Nikon F5 Technical Guide" angiver Nikon at lukkeren er "Tested to 150.000
cycles".
Så vidt jeg _husker_ bruger D1, D1H og D1X samme lukker som F5.

[8<8<8]
> Canon lover det samme på 10D og 20D men "kun" 50.000 på deres 300D og
> 350D.

Hvorfra stammer de tal ?
Jeg har ikke kunnet finde nogen officielle angivelser, og den danske Canon
repræsentant jeg spurgte ville ikke udtale sig om de modeller.

Canon skriver mange steder (f.eks. i CanonOne Magazine 2004) at lukkeren i
Canon 1D MkII holder til 200.000 billeder (Mon ikke det er MTBF).
Jeg er også rimeligt sikker på at Canon officielt sagde at det tilsvarende
til for 1D er 150.000.

Venlig hilsen

Mogens Hansen