/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
miste kørerkort ved at cykle fuld
Fra : Murer


Dato : 10-05-05 20:54

Kan man må nogen måde miste sit kørekort ved at cykle fuld? Kan man på
knallert?



 
 
Helge Duif (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Helge Duif


Dato : 10-05-05 21:03

Hej, hovedreglen er at hvis man køre spirituskørsel i/på et køretøj, HVORTIL
DER KRÆVES KØREKORT, kan man miste det...
dvs. bil, knallert45 osv. men ikke knallert, cykel osv... (knallertbevis er
ikke noget kørekort)
Men der findes også en ædrulighedsregel, dvs at hvis det vurderes, at man
som hovedregel render rundt med en kæp i øret, så kan man miste kørekortet
på den konto..., og det kunne jo f.eks. blive opdaget, hvis man adskillige
gange bliver stoppet på cykel/knallert i spirituspåvirket tilstand...

mvh. Helge



Jimmy (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 10-05-05 21:34

> Hej, hovedreglen er at hvis man køre spirituskørsel i/på et køretøj, HVORTIL
> DER KRÆVES KØREKORT, kan man miste det...
> dvs. bil, knallert45 osv. men ikke knallert, cykel osv... (knallertbevis er
> ikke noget kørekort)
> Men der findes også en ædrulighedsregel, dvs at hvis det vurderes, at man
> som hovedregel render rundt med en kæp i øret, så kan man miste kørekortet
> på den konto..., og det kunne jo f.eks. blive opdaget, hvis man adskillige
> gange bliver stoppet på cykel/knallert i spirituspåvirket tilstand...

Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit kategori
B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i påvirket tilstand.

Per H. Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 10-05-05 21:39

Jimmy wrote:
> Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit
> kategori B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i
> påvirket tilstand.

Du husker ualmindelig dårligt

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Jimmy (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 10-05-05 21:50

> Du husker ualmindelig dårligt
>

Eller også var det min teorilære som forsøgte at afskrække os fra at
køre på cykel i beruset tilstand, for jeg husker det som var det igår.

Lars (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 11-05-05 11:20

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> said in news:42811bc8$0$163
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jimmy wrote:
>> Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit
>> kategori B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i
>> påvirket tilstand.
>
> Du husker ualmindelig dårligt
>

En af mine gode kammerater (æret være hans minde) fik en betinget
frakendelse af kørekortet (bil - mc - sidevogn) fordi han kørte fuld på
cykel.
Det hændte i starten af 80'erne men jeg tror nu ikke loven er ændret
væsentligt siden.

--
Lars Holst

bem (11-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 11-05-05 11:45


"Lars" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns96357D7A498D425689lh236589@62.243.74.162...
> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> said in news:42811bc8$0$163
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
> > Jimmy wrote:
> >> Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit
> >> kategori B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i
> >> påvirket tilstand.
> >
> > Du husker ualmindelig dårligt
> >
>
> En af mine gode kammerater (æret være hans minde) fik en betinget
> frakendelse af kørekortet (bil - mc - sidevogn) fordi han kørte fuld på
> cykel.

Nej han gjorde ej! Hvis han har sagt det, så lyver han.

/Bo



Lars Holst (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 11-05-05 18:52

"bem" <nospambemb@hotmail.com> said in news:4281e184$0$313
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>
> "Lars" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:Xns96357D7A498D425689lh236589@62.243.74.162...
>> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> said in news:42811bc8$0$163
>> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>
>> > Jimmy wrote:
>> >> Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit
>> >> kategori B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i
>> >> påvirket tilstand.
>> >
>> > Du husker ualmindelig dårligt
>> >
>>
>> En af mine gode kammerater (æret være hans minde) fik en betinget
>> frakendelse af kørekortet (bil - mc - sidevogn) fordi han kørte fuld på
>> cykel.
>
> Nej han gjorde ej! Hvis han har sagt det, så lyver han.
>
> /Bo
>

Nu lyver han ikke så meget.
Han forlod os i 95.
Men han løj heller ikke den gang.
Nogle andre kammerater var tilskuere i retten så vederhæftigheden fejler
ikke noget.

Og så vil jeg lige minde dig om at måden du erklærer din tvivl opleves en
smule arrogant.

--
Lars Holst

bem (11-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 11-05-05 20:08

Lars Holst wrote:

> Nu lyver han ikke så meget.
> Han forlod os i 95.
> Men han løj heller ikke den gang.
> Nogle andre kammerater var tilskuere i retten så vederhæftigheden
> fejler ikke noget.
>
> Og så vil jeg lige minde dig om at måden du erklærer din tvivl
> opleves en smule arrogant.

Jeg erklærer ikke noget tvivl.

/Bo


JJ (11-05-2005)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 11-05-05 22:51

Bo har ret... Hvis han sagde det så lyver han.
Man mister ikke og kan ikke miste sit kørekort hvis man kører fuld på cykel.
For at miste kørekortet skal der stilles spørgsmål om man ikke længere
opfylder betingelserne for at have kørekort, altså ens ædruelighed...
Derfor: man MISTER IKKE KØREKORTET selv om man kører fuld på cykel..
Fat det dog...
/JJ
"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9653CA25B7FD725689lh236589@62.243.74.162...
> "bem" <nospambemb@hotmail.com> said in news:4281e184$0$313
> $edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>>
>> "Lars" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>> news:Xns96357D7A498D425689lh236589@62.243.74.162...
>>> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> said in news:42811bc8$0$163
>>> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>>
>>> > Jimmy wrote:
>>> >> Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit
>>> >> kategori B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i
>>> >> påvirket tilstand.
>>> >
>>> > Du husker ualmindelig dårligt
>>> >
>>>
>>> En af mine gode kammerater (æret være hans minde) fik en betinget
>>> frakendelse af kørekortet (bil - mc - sidevogn) fordi han kørte fuld på
>>> cykel.
>>
>> Nej han gjorde ej! Hvis han har sagt det, så lyver han.
>>
>> /Bo
>>
>
> Nu lyver han ikke så meget.
> Han forlod os i 95.
> Men han løj heller ikke den gang.
> Nogle andre kammerater var tilskuere i retten så vederhæftigheden fejler
> ikke noget.
>
> Og så vil jeg lige minde dig om at måden du erklærer din tvivl opleves en
> smule arrogant.
>
> --
> Lars Holst



Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 23:07

> Men han løj heller ikke den gang.

Så har du misforstået ham.

Få yderligere info bed din lokale politikreds.

/Jan W Nielsen




Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 23:07

> En af mine gode kammerater (æret være hans minde) fik en betinget
> frakendelse af kørekortet (bil - mc - sidevogn) fordi han kørte fuld på
> cykel.

Nej, det gjorde han ikke.

Kontakt din lokale politikreds for yderligere info.

/Jan W Nielsen




Ham Selv (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Ham Selv


Dato : 11-05-05 11:49


"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
news:42811bc8$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jimmy wrote:
> > Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit
> > kategori B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i
> > påvirket tilstand.
>
> Du husker ualmindelig dårligt
>
> --
> Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
> My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
> To reply to this change .dkx to .dk in my address.
>

Er blevet stoppet på scooter i en ordentlig bøhmand med en kammerat bag

Blev end ikke bedt om at puste da betjenten og jeg ret hurtige blev
enige om at jeg hvist var fuld.
Jeg har da pappet endnu

OZ3BTO



Jesper (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 11-05-05 20:24

Ham Selv <ham@selv.dk> wrote:

> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
> news:42811bc8$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jimmy wrote:
> > > Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit
> > > kategori B kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i
> > > påvirket tilstand.
> >
> > Du husker ualmindelig dårligt
> >
> > --
> > Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
> > My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
> > To reply to this change .dkx to .dk in my address.
> >
>
> Er blevet stoppet på scooter i en ordentlig bøhmand med en kammerat bag
> på
> Blev end ikke bedt om at puste da betjenten og jeg ret hurtige blev
> enige om at jeg hvist var fuld.
> Jeg har da pappet endnu
>
> OZ3BTO

1) Det har været en flink landbetjent

eller

2) Det har været en af vennerne fra 2-meter båndet
--
Three things are certain: Death, taxes and lost data.
Guess which has occurred. -- David Dixon
http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/extract

Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 23:08

> Er blevet stoppet på scooter i en ordentlig bøhmand med en kammerat
> bag
> på. Jeg har da pappet endnu

Men havde det været en knallert 45, så havde du ikke haft pappet endnu.



/Jan W Nielsen



Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 23:06

> Jeg kan da huske fra min teori undervisning, at man mistede sit kategori B
> kørekortet hvis man blev tage i at køre på cykel i påvirket tilstand.

Det kan man ikke - puktum.



/Jan W Nielsen



KaJe (15-05-2005)
Kommentar
Fra : KaJe


Dato : 15-05-05 23:59


"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:42811366$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej, hovedreglen er at hvis man køre spirituskørsel i/på et køretøj,
> HVORTIL DER KRÆVES KØREKORT, kan man miste det...
> dvs. bil, knallert45 osv. men ikke knallert, cykel osv... (knallertbevis
> er ikke noget kørekort)
> Men der findes også en ædrulighedsregel, dvs at hvis det vurderes, at man
> som hovedregel render rundt med en kæp i øret, så kan man miste kørekortet
> på den konto..., og det kunne jo f.eks. blive opdaget, hvis man adskillige
> gange bliver stoppet på cykel/knallert i spirituspåvirket tilstand...
>
> mvh. Helge

Korrekt. Hvis man ikke længere opfylder betingelser for at få kørekort,
d.v.s. hvis man flere gange f.eks. er taget i at køre fuld på cykel, er
alkoholiker, el. lign., kan man miste sit kørekort.

KaJe.



Hans L. Jørgensen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 10-05-05 21:06


"Murer" <kimSLET.mail@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
news:42811137$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kan man må nogen måde miste sit kørekort ved at cykle fuld? Kan man på
> knallert?
>
>

Det "kan" man ja.






Kim (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 10-05-05 21:14


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:lt8ge.896$ka3.52@news.get2net.dk...
>
> "Murer" <kimSLET.mail@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> news:42811137$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Kan man må nogen måde miste sit kørekort ved at cykle fuld? Kan man på
>> knallert?
>>
>>
>
> Det "kan" man ja.

Gælder de samme promillegrænser, som ved bil ??

Mvh. Kim



Helge Duif (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Helge Duif


Dato : 10-05-05 21:26

> Gælder de samme promillegrænser, som ved bil ??
>
> Mvh. Kim
>
nej, det vil nok blive en samlet vurdering....., altså er du et spruthovede
som altid har en morgenporter stående på natbordet, kan du ikke samtidig
have kørekort....

mvh Helge



Per H. Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 10-05-05 21:36

Kim wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
>> Det "kan" man ja.
>
> Gælder de samme promillegrænser, som ved bil ??

Glem Hans' noget intetsigende svar og læs i stedet Helges udmærkede ditto.

Alternativt http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/ afsnit 5.1.


--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Hans L. Jørgensen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 11-05-05 11:02


"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
news:42811b25$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kim wrote:
> > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> >> Det "kan" man ja.
> >
> > Gælder de samme promillegrænser, som ved bil ??
>
> Glem Hans' noget intetsigende svar og læs i stedet Helges udmærkede ditto.
>

Måske for dig "intetsigende", men dog på ingen måde fejlinformation. Men
indrømmet det andre har uddybet med, angående hang til og drukmønster m.m.,
er naturligvis mere uddybende.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 23:11

> Måske for dig "intetsigende", men dog på ingen måde fejlinformation. Men
> indrømmet det andre har uddybet med, angående hang til og drukmønster
> m.m.,
> er naturligvis mere uddybende.

Svaret er et klart "nej", hvis du spørger dit lokale politi.

Ring til dem - man svarer gerne på borgeres alm spørgsmål, hvis man ikke
sidder med en akut sag ved vagthavende.

/Jan W Nielsen



Eva (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Eva


Dato : 11-05-05 13:37

Svaret er nej! Det er en gammel skrøne...

Frakendelse af førretten ved spirituskørsel ligger under færdselslovens
§125. Spirituskørsel er desuden defineret i § 53 - og det er kun
"motordrevet" køretøjer. Fuld på cykel er under § 54, stk. 2 og straffes kun
med bøde.
Se evt. under http://www.retssal.dk/lovsamling.php3?alfa=F&link=536 hvor du
kan finde Færdselsloven.
Du kan desuden miste dit kørekort hvis du er "afhængig af
bevisthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig" - hvilket er henført
under §56, stk. 3. - men der skal vist mere end en enkelt cykeltur i beruset
tilstand til...

Håber det er svar nok! Og god tur hjem på cykel i din næste brandert....
(husk stadig at køre forsigtigt



blue (11-05-2005)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 11-05-05 14:34

"Eva" <evamolkjaerNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4281fc79$0$665$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Svaret er nej! Det er en gammel skrøne...

Nemlig.

> Du kan desuden miste dit kørekort hvis du er "afhængig af
> bevisthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig" - hvilket er henført
> under §56, stk. 3. - men der skal vist mere end en enkelt cykeltur i
> beruset tilstand til...

§ 56, stk. 3 er vist kun anvendelig i de tilfælde, hvor en person ikke har
kørekort i forvejen, men ønsker at erhverve et.

Vil politiet inddrage førerretten skal de anvende kørekortbekendtgørelsens
kapitel 8.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=9286



Henning Makholm (13-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-05-05 00:05

Scripsit "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk>
> "Eva" <evamolkjaerNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

>> Du kan desuden miste dit kørekort hvis du er "afhængig af
>> bevisthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig" - hvilket er henført
>> under §56, stk. 3. - men der skal vist mere end en enkelt cykeltur i
>> beruset tilstand til...

> § 56, stk. 3 er vist kun anvendelig i de tilfælde, hvor en person ikke har
> kørekort i forvejen, men ønsker at erhverve et.

Hvis man har et kørekort i forvejen, men betingelserne for at have
fået det ikke længere er opfyldt, kan det inddrages, jf §60.

> Vil politiet inddrage førerretten skal de anvende kørekortbekendtgørelsens
> kapitel 8.

Som er udmønter lovens §60. Det "betingelser" der er nævnt i §60, er
dem der står i §56.

--
Henning Makholm "So you're nostalgic for a whole two-month period?"

Povl H. Pedersen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 11-05-05 21:39

In article <42811137$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Murer wrote:
> Kan man må nogen måde miste sit kørekort ved at cykle fuld? Kan man på
> knallert?

Du kan miste det under de normale regler ved at køre knallert 45.

Du kan miste kørekortet, uanset om og hvordan du transporterer dig, såfremt
det vurderes at du ikke er en ædruelig person. Så en alkoholiker kan
miste det mens han sidder hjemme i stuen, når han cykler, eller på et
vilkårligt andet tidspunkt hvor politiet laver vurderingen.

Ukendt (13-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-05 01:56

>> Kan man må nogen måde miste sit kørekort ved at cykle fuld? Kan man på
>> knallert?
>
> Du kan miste det under de normale regler ved at køre knallert 45.
>
> Du kan miste kørekortet, uanset om og hvordan du transporterer dig,
> såfremt
> det vurderes at du ikke er en ædruelig person. Så en alkoholiker kan
> miste det mens han sidder hjemme i stuen, når han cykler, eller på et
> vilkårligt andet tidspunkt hvor politiet laver vurderingen.

Ja, men det er ikke op til politiet at træffe den afgørelse. Det er en
domstolsafgørelse.




Jan W Nielsen (13-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 13-05-05 06:42

> Ja, men det er ikke op til politiet at træffe den afgørelse. Det er en
> domstolsafgørelse.

De flest af den slags sager klares administrativt og kommer således ikke for
en dommer.

/Jan W Nielsen




Ukendt (15-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-05 23:31

>> Ja, men det er ikke op til politiet at træffe den afgørelse. Det er en
>> domstolsafgørelse.
>
> De flest af den slags sager klares administrativt og kommer således ikke
> for en dommer.
>
Det er muligt, men jeg kan erindre noget fra vores grundlov om den
lovgivende, dømmende og udøvende magt. Derfor kan man altid få en
administrativ afgørelse afgjort ved domstolene. Det er vist det vi kalder
for retssikkerhed.






Jan W Nielsen (16-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 16-05-05 08:29

> Det er muligt, men jeg kan erindre noget fra vores grundlov om den
> lovgivende, dømmende og udøvende magt. Derfor kan man altid få en
> administrativ afgørelse afgjort ved domstolene. Det er vist det vi kalder
> for retssikkerhed.

Det er da "vist" rigtigt, men som regel er det "vist" sådan, at politiet
"vist" i praksis afgør sagen, og at domstolene derfor "vist" i praksis ikke
er dem, der slår med hammeren i denne sag.

.......men ellers har du het ret....

/Jan W Nielsen



Ukendt (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-05-05 03:53

>> Det er muligt, men jeg kan erindre noget fra vores grundlov om den
>> lovgivende, dømmende og udøvende magt. Derfor kan man altid få en
>> administrativ afgørelse afgjort ved domstolene. Det er vist det vi kalder
>> for retssikkerhed.
>
> Det er da "vist" rigtigt, men som regel er det "vist" sådan, at politiet
> "vist" i praksis afgør sagen, og at domstolene derfor "vist" i praksis
> ikke er dem, der slår med hammeren i denne sag.
>
> ......men ellers har du het ret....
>
Ja det har jeg så ret i.....

Politiet afgør "vist" ikke sagen når det handler om en fradømmelse eller
frakendelse - men hvis jeg tager fejl så skal jeg gerne bede dig om at
"poste" retsgrundlaget herfor i gruppen. Det er mig ubekendt og derfor beder
jeg dig om at poste eksempler i gruppen.

Tak

/P



Jan W Nielsen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-05-05 08:54

> Politiet afgør "vist" ikke sagen når det handler om en fradømmelse eller
> frakendelse.

Du har ret - jeg tog fejl.

Færdselssager afgøres stot set altid uden om retten/dommeren - men når vi
taler om frakendelsessager, så kommer sagen som regel for en dommer.

> så skal jeg gerne bede dig om at "poste" retsgrundlaget herfor i gruppen.

Grundlaget er naturligvis Retsplejeloven - men som sagt - jeg tog fejl.

/Jan W Nielsen



Jan W Nielsen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-05-05 09:01

> jeg beder dig om at "poste" retsgrundlaget herfor i gruppen.

Jeg slog det lige op - og det er beskrevet i § 924:

§ 924. Anklagemyndigheden kan i sager om lovovertrædelser, der ikke skønnes
at ville medføre højere straf end bøde, i et bødeforelæg tilkendegive
sigtede, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis sigtede erklærer sig
skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere
angiven frist at betale en i bødeforelægget angivet bøde. Fristen kan efter
anmodning forlænges af anklagemyndigheden.

/Jan W Nielsen



Henning Makholm (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 22-05-05 06:44

Scripsit <HB>

> Politiet afgør "vist" ikke sagen når det handler om en fradømmelse eller
> frakendelse

Tråden handlede hverken om fradømmelse eller frakendelse, men om
inddragelse.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408632
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste