mailto-felt standard..?
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-05-01 17:05

Hej folks

Jeg håber ikke at der er svaret på dette eller lignende for nylig - jeg
har prøvet på at skimme igennem efter det...

Jeg debatterede med en kollega om det er rigtigt, iflg HMTL 4
standarden, at bruge flg når man skriver en liste af mailadresser (fx:
<A HREF="mailto: Jesper <j1@go.dk>, Jesper <j2@go.dk>">mail til os</A>)

1) komma, eller semikolon til adskildelse af adresserne
2) kan man godt (som i eksemplet) skrive navne og adresser (det virker -
ja - men er det korrekt)

Jeg har rodet en del rundt på w3.org - og i standarden der, men jeg kan
ikke finde noget som svarer konkret på mit problem - en vejledning til
hvordan jeg burde ha fundet svaret modtages med STOR glæde da det
irriterer mig ikke at være i stand til at finde rundt i standarden

Endelig: det at en side går igennem validering med HTML4 Transitional -
betyder det at den lever op til standarden?

pf mange tak!

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

Fra : Mickey

Dato : 28-05-01 17:38

"Jesper Brunholm" <brunholm@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Endelig: det at en side går igennem validering med HTML4 Transitional -
> betyder det at den lever op til standarden?

hvis du bruger validator.w3.org til det så ja - den checket jo efter tags
osv, der ikke er tilladt ifølge standarden.

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-05-01 11:39

Mickey wrote:
> hvis du bruger validator.w3.org til det så ja - den checket jo efter tags
> osv, der ikke er tilladt ifølge standarden.

Det ser bare mærkeligt ud - jeg kan få den til at validere som "strict"
næsten ligegyldigt hvad jeg skriver inde i min mailto:" "

Er der nogen der ved hvilken RFC jeg skal ha fat på?

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-05-01 12:35

<http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2368.html>

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-05-01 21:31

Jakob Andersen wrote:
> <http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2368.html>

tusind tak - jeg fik lige hvad jeg skulle bruge - perfekt!

(resultatet blev lidt kringlet:

Forhistorie:
det handler om at vi på Humaniora på Aarhus Universitet bruger et
post-og konferenceprogram der hedder First Class. Det er meget godt, men
har nogen særheder, bla. vil det ikke acceptere at man kommaseparerer
adresser når man laver en liste af modtagere i et mailto: felt - de skal
semikolon-separeres, og det skal virke så må der sågu ikke være over 6
af slagsen fordi den samler dem i 1 til-adressefelt, og det har en
maks-længde!

Løsning:
det viste sig at man kan lave mailto: fx@fx.dk?to=fx1@fx.dk&to=fx2@fx.dk
osv, så virker det med op til 6 adresser fra NN4 til FirstClass og
tilsyneladende med uendeligt antal fra Explorer, fordi den så kan finde
ud af at det er separate adresser og giver dem hvert sit til-felt.

Hvis nogen kan finde en løsning på NN/IE forskellen så er jeg lutter
øren...

Venlig Hilsen og mange tak

Jesper Brunholm

ps: problemet var på: <http://www.hum.au.dk/humraad/udvalg.html>
(disclaim: Humrådssiderne er lavet med Dreamweaver fordi vi er 4 med
forskelligt niveau der vedligeholder dem)

"-------------------------------------
Humrådets sider: <http://www.hum.au.dk/humraad>
" H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/>
"-------------------------------------

Fra : Mickey

Dato : 29-05-01 14:00

"Jesper Brunholm" <brunholm@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det ser bare mærkeligt ud - jeg kan få den til at validere som "strict"
> næsten ligegyldigt hvad jeg skriver inde i min mailto:" "

sikkert fordi HTML standarden er ligeglad med hvad der står inde i mailto
tag'en, eller fordi der må stå hvad som helst!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-05-01 18:31

On Mon, 28 May 2001 18:04:49 +0200, Jesper Brunholm
<brunholm@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
>1) komma, eller semikolon til adskildelse af adresserne
>2) kan man godt (som i eksemplet) skrive navne og adresser (det virker -

Ja, det kan jeg ikke svare på, i virkeligheden er det nok en eller
anden RFC, du skal have fat i for at finde svaret.
Men jeg vil nok anbefale at bruge &lt; og &gt; i stedet for < og > -
og så desuden droppe mellemrummet efter mailto:

<SNIP>
>Endelig: det at en side går igennem validering med HTML4 Transitional -
>betyder det at den lever op til standarden?

Ja - men det skal så lige tilføjes, at HTML4 Transitional er ret så
tolerant, hvorimod HTML4 Strict undertiden kan være ret svær at få til
både at validere og så samtidig virke i de mest gængse browsere.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen