En stank af Orange single band.
Fra : Fischer

Dato : 28-05-01 16:40

Som nogen kunne fortælle her i gruppen for et par uger siden, er
Mobilix/Orange holdt op med bruge Sonofon til roaming i Københavns-området
(hvor deres eget net dækker).
Det efterlader mig og sikkert også andre i en uheldig situation.

Inden jeg i sin tid investerede i et Mobilix-kort, spurgte jeg deres
kundeservice om man kunne bruge en GSM900 single band telefon sammen med
Mobilix.
Det kunne man godt - blot ville man hele tiden roame på Sonofons net og
dermed betale en højere minut-pris.
Det kan man så ikke længere - nu er min telefon ubrugelig i hovedstaden.

* Fischer

Fra : Flemming

Dato : 28-05-01 19:21

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> dermed betale en højere minut-pris.
> Det kan man så ikke længere - nu er min telefon ubrugelig i hovedstaden.

Jeg har en 1800 liggende her du gerne må komme og afhente.....(Motorola
CD180 mener jeg den hedder...)

--
Mvh. Flemming
See good thing in bad things

Fra : Fischer

Dato : 28-05-01 20:37

> Jeg har en 1800 liggende her du gerne må komme og afhente.....(Motorola
> CD180 mener jeg den hedder...)

Tak - det var pænt gjort af dig.
Men jeg kan nu bedre lide min lille lækre Ericsson GSM900. Derfor bliver jeg
nok nødt til at skifte selskab i stedet. :-\

* Fischer

Fra : Bimsefar

Dato : 29-05-01 08:27

Hej.

Jeg kunne da godt bruge en ekstra GSM1800 telefon, så jeg vil gerne købe
den.
Hvis det har interesse så kontakt mig på mail: bimse@afd.dk

Mvh: Finn.

Fra : Henning

Dato : 28-05-01 21:00

On Mon, 28 May 2001 17:39:47 +0200, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>(hvor deres eget net dækker).
>Det efterlader mig og sikkert også andre i en uheldig situation.

Aha - så er det derfor min 3110'er ikke kan bruges mere. Tak for info!

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 28-05-01 23:28

Hej

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote:

>Som nogen kunne fortælle her i gruppen for et par uger siden, er
>Mobilix/Orange holdt op med bruge Sonofon til roaming i Københavns-området
>(hvor deres eget net dækker).

Jamen er årsagen ikke at MobiOrange er i fuld gang med at udbygge deres
eget landsdækkende 900 netværk ? - Man kunne så tænke sig at de nu er
nået så langt i Kbh området at de har droppet Sonofon dér ! ?

--
M.v.h. Ole®

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-05-01 23:32

Ole Rasmussen skrev:

>Jamen er årsagen ikke at MobiOrange er i fuld gang med at udbygge deres
>eget landsdækkende 900 netværk ?

Mobilix har så vidt jeg ved KUN GSM1800-licens, og har derfor kun
GSM1800-master.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 29-05-01 00:34

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Mobilix har så vidt jeg ved KUN GSM1800-licens, og har derfor kun
>GSM1800-master.

Jamen, så ved du ikke nok Siden januar har alle fire
mobilnetværksudbydere haft licens til både 900 og 1800 MHz. Jeg kan ikke huske
hvor meget båndbrede de har hver i de to frekvensbånd, men det vil de
interesserede kunne finde på www.tst.dk (Telestyrelsen).

Mobilix satte de første 900 MHz master i drift i begyndelsen af ferbuar (i
Nordjylland)

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-05-01 00:40

Peter Rongsted skrev:

>Jamen, så ved du ikke nok Siden januar har alle fire
>mobilnetværksudbydere haft licens til både 900 og 1800 MHz.

Nå for den da! Det er da fint nok...

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Fischer

Dato : 29-05-01 05:03

> [...]
> eget landsdækkende 900 netværk ? - Man kunne så tænke sig at de nu er
> nået så langt i Kbh området at de har droppet Sonofon dér ! ?

Nej - det kunne man ikke tænke sig.
I al fald virker min Ericsson GSM900 telefon med Mobilix kort ikke længere i
hovedstaden ("Kun 112").

* Fischer

Fra : jan steen sørensen

Dato : 29-05-01 05:59

Fischer skrev i meddelelsen ...
>Københavns-området

>Nej - det kunne man ikke tænke sig.
>I al fald virker min Ericsson GSM900 telefon med Mobilix kort ikke længere
>hovedstaden ("Kun 112").

Kun en tanke:
Det kunne jo også tænkes at der hvor Mobilix, undskyld Orange, HAR 100%
GSM1800 dækning, IKKE vil blive dækket ind med 900 net, men kun ude i
landområderne hvor det er mest fordelagtigt at benytte det længere rækkende
900 net (en GSM900 celle rækker i diameter 36km. iflg. mobilix - en GSM1800
celle - 6 km)

Derved får Mobilix heller ikke samme broblemer som to andre 900 operatører
der i forvejen har et 900 net, som duplerer med et 1800 net der hvor der er
behov for større kapacitet - flere samtaler.
Ikke alle telefoner / operatører klare altid opgaven med at skifte mellem de
to frekvenser (læs: låser i forkerte net - fortrækker at blive i eet net
selv om der er rigelig kapacitet og signal-styrke i det andet net)

Jeg er overbevidst om at de nok skal løse problemerne på længere sigt,
men...

Jan

Fra : Tower

Dato : 29-05-01 13:08

Fischer skrev:
> [...]
> dermed betale en højere minut-pris.
> Det kan man så ikke længere - nu er min telefon ubrugelig i hovedstaden.

Jeg vil give dig ret i at Kundeservice har rådgivet dig dårligt, hvis de
ikke har frarådet dig at bruge en gsm900-telefon. Jeg nægter at tro at de på
noget tidspunkt siden tildelingen af gsm1800-licensen har ønsket et
landsdækkende gsm900-net.

Hvordan finder man egentlig på at blive kunde hos mobilix hvis man har en
gsm900-telefon? Pga. den lange varighed (1 år) af taletidskort? Hvis du er
sådan en kunde er du næppe en guldgrube for mobilix og der er derfor ikke
rigtig nogen forretningsmæssig grund til at de ikke skulle lade dig i
stikken...

Mon ikke Mobilix med tiden sætter nogle få gsm900 sendere op i hovedstaden
for at få opnå bedre kapacitet og dækning?

-Tower

PS: Det kan være jeg snart sætter min Nokia 6130 single band gsm1800-mobil
til salg i dk.marked.privat.telefon.mobil.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 29-05-01 18:27

> [...]
>ikke har frarådet dig at bruge en gsm900-telefon. Jeg nægter at tro at de

>noget tidspunkt siden tildelingen af gsm1800-licensen har ønsket et

De vil gerne have kunder på single-band (900) telefoner, og siger det er
helt OK, specielt hvis du blot vil have oprettet et taletidskort - det er
iøvrigt ikke dyrere at være i Sonofon's net som taletidskunde hos Mobilix
end hos ren taletidskunde hos TeleDanmark og Sonofon.
Og hvorfor skulle de dog henvise til de 2 andre?

> [...]
>sådan en kunde er du næppe en guldgrube for mobilix og der er derfor ikke
>rigtig nogen forretningsmæssig grund til at de ikke skulle lade dig i

Også sådan en kunde er vigtig for Mobilix, HUSK de tjener jo også penge når
der ringes TIL nummeret. Og der var jo ikke noget tilskud til telefonen...

>Mon ikke Mobilix med tiden sætter nogle få gsm900 sendere op i hovedstaden
>for at få opnå bedre kapacitet og dækning?

Kunne tænkes, men nok mest fokus på at få de øvrige land dækket ind først.

Hvor lang standby tid er der på din 1800 telefon?

Fra : Tower

Dato : 30-05-01 08:55

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> wrote in message
> Også sådan en kunde er vigtig for Mobilix, HUSK de tjener jo også penge
når
> der ringes TIL nummeret.

Det er selvfølgelig rigtigt. Gælder det også når telefonen roamer hos
Sonofon?

> Hvor lang standby tid er der på din 1800 telefon?

ca. 3 døgn når man ikke bruger den.

-Tower

Fra : jan steen sørensen

Dato : 30-05-01 09:16

Tower skrev i meddelelsen ...

>når
>
>Det er selvfølgelig rigtigt. Gælder det også når telefonen roamer hos
>Sonofon?

Jeps, når dit nummer bliver ringet op, skal den pågældende operatør som dine
venner, familie, etc. bruger, for at foretage opkald til dit nummer, betale
for at sende opkaldet over til din operatør.
Derfor KAN de bedste priser fåes, såfremt der ringes FRA og TIL den samme
operatør. - så bliver det i "familien".

Hvis du fra fastnet telefoner bruger f.eks.:
1010 foran opkald til Telia mobil (28'numre) er prisen kr. 1,00 hele døgnet!
1026 foran opkald til Orange mobil (26 og 27) er prisen kr. 0,70 (og halv
pris: 0,35 efter 19:30-08:00)

og hvis du bruger TDC fra fastnet til de 2 nævnte operatører er prisen 1,75
(og halv pris: 0,875 efter 19:30-08:00)

Jan

Fra : Claus E Beyer

Dato : 31-05-01 17:25

"Tower" <tower@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når
>
> Det er selvfølgelig rigtigt. Gælder det også når telefonen

Det kan være tvivlsomt. Spørgsmålet er hvor meget Mobilix/Orange
modtager fra det opkaldende selskab sammenlignet med det beløb
Mobilix/Orange skal betale til Sonofon for roaming på Sonofons
net. Jeg kunne forestille mig at udbyttet for Mobilix/Orange
kunne blive negativt i disse situationer - er der nogen der véd
mere om det ?

Claus

Fra : Fischer

Dato : 29-05-01 18:34

> [...]
> sådan en kunde er du næppe en guldgrube for mobilix og der er derfor ikke
> rigtig nogen forretningsmæssig grund til at de ikke skulle lade dig i

Ja - det er netop kun et taletidskort. Og ja, Mobilix-Orangutangen er sikker
iskold.

Og jeg vil da også blot skifte til et andet selskab, men det ærgrer mig, da
mit nummer er spredt ud til ret mange.

> PS: Det kan være jeg snart sætter min Nokia 6130 single band gsm1800-mobil
> til salg i dk.marked.privat.telefon.mobil.

Virker sådan en i øvrigt i praksis ude på bøh-landet med f.eks. Sonofon
eller TDC?

* Fischer

Fra : Nick Christensen

Dato : 30-05-01 00:40

Grunden til man ikke kan bruge ældre Ericsson GSM900 og Nokia 3110 GSM900
telefonerer, den er vel at Orange (Mobilix') GSM900 netværk er eGSM900 og
ikke normal GSM900 som SONOFON og VIC bruger?

Jeg ved hvert i fald at de GSM900 master som Telia sætter op, det er eGSM
master. Og der skal man have en nyere GSM900 telefon, der understøtter
Enhanced GSM900 - alt eGSM.

Blot en tanke? Måske jeg tager fejl?

--

:: Nick Christensen | nick@crazyslagelse.dk | www.crazyslagelse.dk ::

Fra : Frank W

Dato : 30-05-01 06:30

"Nick Christensen" <nick@crazyslagelse.dk> wrote in

> Blot en tanke? Måske jeg tager fejl?

Om du tager fejl kan jeg ikke sige, men min Nokia 6150 (1½ år gammel - er
det en gammel telefon??) kan heller ikke andet end at kører Orange (testet
på Hovedbanegården i København igår aftes).

Hilsen
Frank

Fra : Nick Christensen

Dato : 30-05-01 21:07

> Om du tager fejl kan jeg ikke sige, men min Nokia 6150 (1½ år gammel - er
> det en gammel telefon??) kan heller ikke andet end at kører Orange (testet

Nokia 6150 er en dual-band telefon. Så den burde virke fint.

--

:: Nick Christensen | nick@crazyslagelse.dk | www.crazyslagelse.dk ::

Fra : Frank W

Dato : 31-05-01 08:03

> Nokia 6150 er en dual-band telefon. Så den burde virke fint.

Ja, det skal man umiddelbart tro !, men den var heller ikke med på listen
som tidligere blev postet her i gruppen over telefoner som supporter EGSM
900.

Anyway, er der andre med samme telefon (Nokia 6150) som kan roame til
Sonofon på deres Orangeabb i København ?

PS: Det virker fint når man kommer væk fra København at roame til Sonofon
???

Hilsen
Frank,

Fra : Johnny Damkjær Rasmu~

Dato : 30-05-01 20:06

> Jeg ved hvert i fald at de GSM900 master som Telia sætter op, det er eGSM
> master. Og der skal man have en nyere GSM900 telefon, der understøtter
> Enhanced GSM900 - alt eGSM.

Både Telia og Orange(lix) fik tildelt en E-GSM 900 licens i foråret og der
er desværre
en hel del telefoner der ikke understøtter dette net.

Her er en liste over de telefoner der skulle understøtte E-GSM 900 net:

Ericsson T-28
Motorola L7089
Nokia 8210
Nokia 8850
Siemens C25
Motorola L-7089
Nokia 8850
Nokia 8210
Ericsson T-28
Ericsson 310s
Ericsson A-2618
Ericsson R320s
Ericsson R380s
Motorola P1088
Motorola P7389
Motorola T2288
Motorola v2288
Nokia 3310
Nokia 6210
Siemens C 25
Siemens C35
Siemens M35
Siemens B 35
Siemens S35

--

/Johnny Damkjær Rasmussen

Fra : Nick Christensen

Dato : 30-05-01 21:08

"Johnny Damkjær Rasmussen" <info@jdr.dk> wrote:

> Både Telia og Orange(lix) fik tildelt en E-GSM 900 licens i foråret og der

Mente nok jeg havde hørt noget om det E-GSM. Og tænke godt det var
derfor at de ældre telefoner ikke virkede på 900 nettet.

--

:: Nick Christensen | nick@crazyslagelse.dk | www.crazyslagelse.dk ::

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-05-01 14:22

> [...]

>Jeg ved hvert i fald at de GSM900 master som Telia sætter op, det er eGSM
>master. Og der skal man have en nyere GSM900 telefon, der understøtter

Du har helt ret. Både Telia og Orange har fået deres 900MHz båndbrede i E-GSM
området. Derfor vil en Nokia 5110, 6110 eller 6150 ikke virke hos dem på
900MHz - 6150 virker naturligvis fint på 1800MHz. Hvis jeg husker rigtigt er
3210 den første Nokia telefon med E-GSM. 3310, 3330, 6210, 6250, 7110, 8210,
8850 og 8890 har det helt sikkert.

Peter

Fra : Noller

Dato : 31-05-01 21:36

Peter Rongsted skrev
> [...]
er
> 3210 den første Nokia telefon med E-GSM. 3310, 3330, 6210, 6250, 7110,

Er der nogen, der ved, om en Ericsson T28s fungerer med E-GSM?

De tekniske specifikationer i manualen siger blot GSM 900 / GSM 1800.
www.ericsson.dk kan man ikke længere læse om den almindelige T28s.

Fra : Noller

Dato : 31-05-01 21:46

> Er der nogen, der ved, om en Ericsson T28s fungerer med E-GSM?
>
> De tekniske specifikationer i manualen siger blot GSM 900 / GSM 1800.
> På www.ericsson.dk kan man ikke længere læse om den almindelige T28s.

Hov - lidt søgning på www.ericsson.com gav svaret:

"What is Extended GSM (e-GSM)?
Extended GSM is a new frequency band being allocated to some network
operators as a part of a licence agreement. The T28 is one of the first
mobile phones that supports e-GSM."

Fra : Tower

Dato : 30-05-01 08:10

Fischer PS:

> Virker sådan en i øvrigt i praksis ude på bøh-landet med f.eks. Sonofon
> eller TDC?

For sjov har jeg prøvet i Københavnsområdet med alle fire gsm1800-net og må
sige at den kun er velegnet til mobilix og Telia. Der er mange huller hos
TDC og endnu flere hos Sonofon. Helt umuligt bliver det hvis man bevæger sig
ud i provinsen.

-Tower

Fra : Mich@el H.

Dato : 10-06-01 16:28

Da Orange efterhånden dækker så godt i det indre KBH. har man fravalgt at
tilbyde roaming hos Sonofon. Det er planen at Orange efterhånden som deres
net bliver størrer og størrer vil lukke for Sonofon roaming, flere og flere
steder!

Fra : Noller

Dato : 10-06-01 22:27

Mich@el H. skrev ...
> [...]
> tilbyde roaming hos Sonofon. Det er planen at Orange efterhånden som deres
> net bliver størrer og størrer vil lukke for Sonofon roaming, flere og

Er det område, hvor man angiveligt ikke kan roame med Sonofon, nærmere
defineret?

Fra : Mich@el H.

Dato : 10-06-01 22:41

> Er det område, hvor man angiveligt ikke kan roame med Sonofon, nærmere
> defineret?

Da jeg talte med Orange, blev det kun sagt at det var det Indre KBH.