Level2 cache på en 8500 med Sonnet G3@400m~
Fra : René Sindberg

Dato : 28-05-01 16:37

Hejsa folkens.

Jeg har opgraderet med et Sonnet G3@400mhz kort med 1MB lvl2 cache@200
mhz, når jeg tager "metronome" frem viser den

L1 Cache 32K Inst/32K Data
Secondary Cache 1MB/200 Mhz

Men tager jeg Apple systemprofil viser den godtnok PowerPC G3 400 Mhz,
men total L2-buffer skriver den 256K, ekstern L2-buffer 256K og
L2-Backsidebuffer 0 byte. (kører pt. sys 8.6)

Er der ikke noget galt så??, burde den ikke vise 1MB L2 buffer istedet,
kan det skyldes der sidder en L2 klods med 256K et sted som jeg ikke
lige har set som går over den 1MB som er indbygget i G3 kortet?, hvis
ja... hvad står der i givet fald på en L2 256k klods så jeg har noget at
kigge efter...;)

Hilsen
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-05-01 17:47

In article <1eu4okx.1sxnt4npmbqweN%rhsin@post4.tele.dk>,
rhsin@post4.tele.dk (René Sindberg) wrote:

> [...]
> lige har set som går over den 1MB som er indbygget i G3 kortet?, hvis
> ja... hvad står der i givet fald på en L2 256k klods så jeg har noget at

Kig efter en RAM-klods der er kortere end de andre (og der kun er en af).
Den sidder SVJH midt imellem de to RAM-banke (A og B).

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Sindberg

Dato : 28-05-01 19:10

> Kig efter en RAM-klods der er kortere end de andre (og der kun er en af).
> Den sidder SVJH midt imellem de to RAM-banke (A og B).

Godt husket... der sad sørme en lille 256K klods... den er hermed
fjernet.. så må jeg jo se om det giver lidt mere fart.. det skulle det
jo gerne.

Men nu viser apple system profil at der slet ikke er installeret L2
cache... men den vises stadig på "metronome" panelet, så jeg formoder
det er fordi den er bygget sammen på processorkortet, maskinen kører
ihvertfald.

/René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-01 20:35

René Sindberg <rhsin@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> cache... men den vises stadig på "metronome" panelet, så jeg formoder
> det er fordi den er bygget sammen på processorkortet, maskinen kører

Den er bygget sammen med kortet, deraf navnet Backside cache, som
betyder at den kører på CPU'ens bus og ikke som den du har fjernet på
bundkortets bus.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 01:35

Hej René

- Bare en strøtanke.... Jeg tror der i forvejen sidder en 256kb L2 cache
på din 8500, - og den skal fjernes, før du opgraderer. Jeg véd ikke, hvor
den sidder, men hvis du vil, så kan jeg sende en servicemanual til en 8500
til dig, - så send blot en mail off-list.

mvh. Erik Richard

René Sindberg wrote:

> [...]
> lige har set som går over den 1MB som er indbygget i G3 kortet?, hvis
> ja... hvad står der i givet fald på en L2 256k klods så jeg har noget at

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : René Sindberg

Dato : 29-05-01 10:16

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------

Hej Erik!

Det var jeg klar over, og det var den som jeg lige har fjernet.

Pudsigt nok kørte den egentligt fint nok med det 256k L2 cache, men den er
fjernet nu og systemprofilen viser ikke længere at der er installeret L2
cache (kun det som vises med metronome som er på kortet kører) som det jo
skulle ifølge Sonnets manual.

Det er lidt svært at vurdere men den skulle jo gerne blive lidt hurtigere af
at køre på 1MB cache@200mhz kontra den gamle cache.
Men det finder jeg vel ud af efterhånden ;)

/René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-05-01 22:01

René Sindberg <sindberg@elli-tape.dk> wrote:

> [...]
> at køre på 1MB cache@200mhz kontra den gamle cache.
> Men det finder jeg vel ud af efterhånden ;)

Hvis tingene fungerer som dengang jeg opgraderede min PowerCenter Pro
med et XLR8 MACh Carrier G3/400 kort, så vil cachen på motherboardet
fungere som en level 3 cache og cachen på G3-kortet vil køre level 2.
Den kræver dog, at du installerer software som følger med.

Nu lyder det måske meget fedt med en level 3 cache, især da Apple's
nyeste maskiner også har dette, men det vil i de fleste tilfælde føre
til lavere ydelse, da de gamle cache-RAM er alt for langsomme. Det er
derfor, at de "skal" fjernes.

--
René