Læderstole
Fra : Anders

Dato : 28-04-05 15:36

Hvad skal man vedligeholde sine læderkabine med, så læderet bliver ved
med at være blødt og lækkert?

Har en sort læderstue der godt kunne trænge.

- Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-05 16:16

Anders skriver:

> Hvad skal man vedligeholde sine læderkabine med, så læderet bliver ved
> med at være blødt og lækkert?

Læderplejemidler. Købes i enten møbelforretninger, eller skobutikker.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 08:02

> Læderplejemidler. Købes i enten møbelforretninger, eller skobutikker.

Er du da fuldstændig fra den :), vi snakker ikke om et par trekkingstøvler.

Det eneste man skal bruge er sæbespåner opløst i vand og pisket op til skum,
man vrider så sin klud hårdt op i vandet så den ikke drykker og bruger
derefter skummet til at vaske ind i læderet. efterfølgende tørre man så
sæderne over med en hårdt opvredet klud (uden sæbe).

Jeg plejer til sidst at bruge trykluft til at få sæberesterne op af
syningerne.

Hvis man endelig vil bruge noget "stads" til sine sæder skal det være et
e-vitamin plejemiddel, uden voks, silikone eller andet fedtstads.

Har man først brugt lædermælk eller silikone/voksprodukter på sine lædesæder
er de IMHO ødelagt en gang for alle.
Så vil de med tiden begynder at krakelere, og for altid være blanke så man
kører rundt i dem uden at kunne sidde fast.

Jeg har haft kohud i mine sidste tre biler, så jeg har lidt erfaring.
Ovennævnte fremgangsmåde er delvis hentet fra den lokale møbelforretning og
fra instruktionsbogen til bilen.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI - med lædersæder.
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 08:16

> [...]

Det eneste man skal bruge er sæbespåner opløst i vand og pisket op til skum,
man vrider så sin klud hårdt op i vandet så den ikke drypper og bruger

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-04-05 16:23

Hej!

Anders wrote:

> Hvad skal man vedligeholde sine læderkabine med, så læderet bliver ved
> med at være blødt og lækkert?
>
> Har en sort læderstue der godt kunne trænge.

Det har været debatteret en del gange før. Disse tråde giver to færdige guides i
hvordan og hvorledes:

<
http://groups.google.dk/groups?q=dk.fritid.bil+l%C3%A6der+s%C3%A6besp%C3%A5ner&hl=da&lr=&selm=dnc9c01071ruk9c63a4m1sqp3rnbd5vc5o%404ax.com&rnum=1

<
http://groups.google.dk/groups?q=dk.fritid.bil+l%C3%A6der+s%C3%A6besp%C3%A5ner&hl=da&lr=&selm=8ei7to%24464%241%40news1.tele.dk&rnum=5

(Hvis disse links 'knækker' så cut'n paster du dem til din browser)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 08:14

> Det har været debatteret en del gange før. Disse tråde giver to færdige
> [...]

Begge links kan anvendes så fremt i fald at din lædestue er meget ødelagt og
skal restaureres.
Til alm. vedligholdelse og rengøring er E-vitamin creme og sæbespåner nok.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 20:53

Køb noget Sonax LæderPleje. Find forhandlerliste på www.sonax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 08:10

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse

> "Anders" <no@add.com> skrev i en meddelelse

> Køb noget Sonax LæderPleje. Find forhandlerliste på www.sonax.dk

Føj da!

Det indeholder Bivoks og silikone, det bruger man da ikke i sin kabine, det
bruger man på sin motorcykkeldragt.
Der står også at det er til glatlæder.

Jeg prøvede det på min første bil med kohud, og det gjorde sæderne meget
glatte = de blev mere eller mindre ødelagte.
Først senere fik jeg af en prof. at vide at man aldrige bruger silikone og
voks på møbler og bilsæder, da de ikke har en helt lukket overflade.
Silokone og voks er til fodtøj og motorcykkel tøj. Hvis man smøre det på sin
anilin eller semianilin læder, ja så lukker man det til så det ikke kan ånde
= den sikre vej til krakkelering.

Sæbespåner er det eneste der skal til.